27.8.2022

Sähköinen veroporkkana – tonniluokan Maxus eT90 -avolava nyt ennakkomyynnissä 70 tonnilla

Kyseessä on täyssähköinen versio kiinalaisvalmistajan lippulaivapickupista. Ennennäkemättömän veroporkkanan tarjoavalla eT90:llä ei toistaiseksi ole suoria kilpailijoita Euroopassa.

SAIC Motor -konserniin kuuluvan Maxuksen voi sanoa rantautuneen Suomeenkin, sillä merkin sähköistä tila-autoa, SUV:ia sekä pakettiautoja näkee tieliikenteessä jopa kohtuullisen paljon. Nyt Eurooppaan rantautuva viimeisin uutuus tietänee sitä, että Maxuksia tullaan jatkossa näkemään myös pääteiden ulkopuolella.

Jossain päin maailmaa T90 on saanut myös MG:n logot ja nimen Exteder.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä 70 000 eurolla saa?

Nimestään ja sähköisyydestään huolimatta eT90 ei ole pickupina kovinkaan extra-terrestial, vaan todellakin perustuu tikapuurungolle tehtyyn Hilux-luokan polttomoottoriavolavaan, T90:ään.

SAIC:in 2-litraisen dieselin sijaan sitä siis kuitenkin liikuttaa 150-kilowattinen sähkömoottori, joka tekee autosta todennäköisesti, ainakin kuvien tulkinnan perusteella, takavetoisen.

eT90:n keulailme on rohkea, jopa aggressiivinen.

Ulkomitoiltaan, samoin kuin esimerkiksi tuhannen kilon kantavuudeltaan eT90:n voi kivuttomasti niputtaa pitkähyttisten Toyota Hiluxin ja Ford Rangerin kanssa samaan luokkaan.

Pitkähyttisyydestä puheen ollen, 70 500 euron alkaen-hinnalla ennakkomyyntiin lähtenyt eT90 omaa avolavojen veroporkkanan, jota mikään muu valmistaja ei pysty tarjoamaan. Täyssähköautona se on nimittäin vapautettu autoverosta, joten sitä ei polttomoottorisista avolavoista poiketen tarvitse rekisteröidä pakettiautoksi välttääkseen isoista päästölukemista koituvan tuntuvan autoveron. Näin Maxuksen voi puhtain paperein rekisteröidä viisipaikkaiseksi henkilöautoksi.

Jos vertailu käy esimerkiksi Toyota Hiluxiin, on selvää, että 2-paikkaisena pakettiautona 150 kilowatin moottorilla ja automaattivaihteistolla Hilux on jopa lähes 20 tuhatta euroa edullisempi. Takapenkit kuitenkin nostavat vastaavan Hiluxin jo eT90:n kanssa samoihin hintoihin, muun varustelun ollessa samoilla tasoilla. Maahantuojan mukaan Maxus tulee kuitenkin tarjolle myös takapenkit poistettuna.

Pilkistääkö sieltä pohjalta kenties akkupakettia ja sähkömoottoria?

Varautunut veturi

Markkinoiden ensimmäistä sähköavolavaa tulee tarkastella myös suorituskykylukemien valossa. Kantavuus ja moottoriteho on jo todettu vastaaviksi. Meikäläinen maahantuoja on tähän mennessä paljastanut rajoitetun määrän teknisiä tietoja, mutta esimerkiksi Britanniassa tiedetään yhtä ja toista enemmän. Kantavuuden lisäksi avolavoissa kiinnostaa tietysti perävaunumassa, joka on brittiläisen esitteen mukaan (viimeinen vahvistus puuttuu) 1 500 kiloa. Vastaavaan lukemaan pystyvät jo Golf-luokan henkilöautot, ja nyt ollaan 2 tonnin päässä Hiluxin ja kumppaneiden 3,5 tonnin lukemista.

Ainakin tämän vielä vahvistamattoman tiedon perusteella Maxuksen kannattaisi ehkä harkita toisen sähkömoottorin asennusta eT90:ään.

Lähde ja kuvat: Maxus Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat