27.8.2022 Ajoneuvot Sähköinen veroporkkana – tonniluokan Maxus eT90 -avolava nyt ennakkomyynnissä 70 tonnilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kyseessä on täyssähköinen versio kiinalaisvalmistajan lippulaivapickupista. Ennennäkemättömän veroporkkanan tarjoavalla eT90:llä ei toistaiseksi ole suoria kilpailijoita Euroopassa. SAIC Motor -konserniin kuuluvan Maxuksen voi sanoa rantautuneen Suomeenkin, sillä merkin sähköistä tila-autoa, SUV:ia sekä pakettiautoja näkee tieliikenteessä jopa kohtuullisen paljon. Nyt Eurooppaan rantautuva viimeisin uutuus tietänee sitä, että Maxuksia tullaan jatkossa näkemään myös pääteiden ulkopuolella. Jossain päin maailmaa T90 on saanut myös MG:n logot ja nimen Exteder. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä 70 000 eurolla saa? Nimestään ja sähköisyydestään huolimatta eT90 ei ole pickupina kovinkaan extra-terrestial, vaan todellakin perustuu tikapuurungolle tehtyyn Hilux-luokan polttomoottoriavolavaan, T90:ään. SAIC:in 2-litraisen dieselin sijaan sitä siis kuitenkin liikuttaa 150-kilowattinen sähkömoottori, joka tekee autosta todennäköisesti, ainakin kuvien tulkinnan perusteella, takavetoisen. eT90:n keulailme on rohkea, jopa aggressiivinen. Ulkomitoiltaan, samoin kuin esimerkiksi tuhannen kilon kantavuudeltaan eT90:n voi kivuttomasti niputtaa pitkähyttisten Toyota Hiluxin ja Ford Rangerin kanssa samaan luokkaan. Pitkähyttisyydestä puheen ollen, 70 500 euron alkaen-hinnalla ennakkomyyntiin lähtenyt eT90 omaa avolavojen veroporkkanan, jota mikään muu valmistaja ei pysty tarjoamaan. Täyssähköautona se on nimittäin vapautettu autoverosta, joten sitä ei polttomoottorisista avolavoista poiketen tarvitse rekisteröidä pakettiautoksi välttääkseen isoista päästölukemista koituvan tuntuvan autoveron. Näin Maxuksen voi puhtain paperein rekisteröidä viisipaikkaiseksi henkilöautoksi. Jos vertailu käy esimerkiksi Toyota Hiluxiin, on selvää, että 2-paikkaisena pakettiautona 150 kilowatin moottorilla ja automaattivaihteistolla Hilux on jopa lähes 20 tuhatta euroa edullisempi. Takapenkit kuitenkin nostavat vastaavan Hiluxin jo eT90:n kanssa samoihin hintoihin, muun varustelun ollessa samoilla tasoilla. Maahantuojan mukaan Maxus tulee kuitenkin tarjolle myös takapenkit poistettuna. Pilkistääkö sieltä pohjalta kenties akkupakettia ja sähkömoottoria? Varautunut veturi Markkinoiden ensimmäistä sähköavolavaa tulee tarkastella myös suorituskykylukemien valossa. Kantavuus ja moottoriteho on jo todettu vastaaviksi. Meikäläinen maahantuoja on tähän mennessä paljastanut rajoitetun määrän teknisiä tietoja, mutta esimerkiksi Britanniassa tiedetään yhtä ja toista enemmän. Kantavuuden lisäksi avolavoissa kiinnostaa tietysti perävaunumassa, joka on brittiläisen esitteen mukaan (viimeinen vahvistus puuttuu) 1 500 kiloa. Vastaavaan lukemaan pystyvät jo Golf-luokan henkilöautot, ja nyt ollaan 2 tonnin päässä Hiluxin ja kumppaneiden 3,5 tonnin lukemista. Ainakin tämän vielä vahvistamattoman tiedon perusteella Maxuksen kannattaisi ehkä harkita toisen sähkömoottorin asennusta eT90:ään. Lähde ja kuvat: Maxus Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku