2.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus e-Deliver 9 eli valmistajan kookkaampi sähköpakettiauto on hyvä ajaa, mutta kauas lähteminen vaatii hermoja ja seikkailumieltä. Hyvää: ajettavuus, kulutus kaupungissa. Huonoa: hidas pikalataus. Maxus e-Deliver 9 on valmistajan isomman kokoluokan pakettiauto, jota ei mallisisarestaan poiketen ole rakennettu alusta pitäen täyssähköiseksi, vaan Kiinassa samasta korista voi löytää myös polttomoottorin. Siitä huolimatta, tai siitä johtuen, e-Deliver 9 tuntuu huomattavasti laadukkaammalta ja paremmin tehdyltä kuin aiemmin koeajamamme e-Deliver 3. Autosta löytyy lämpötilan säätö, haju loistaa poissaolollaan ja korin viimeistely sekä perusasiat ylipäätään ovat muutenkin pitkälti kohdallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erikokoisia koreja Pakettiautoversioon on tarjolla kaksi koripituutta (5 546 ja 5 940 mm) ja kolme akkuvaihtoehtoa (51,5, 72 ja 88,6 kWh). Koeajossa oli pidempi versio keskikokoisella akulla. Lisäksi auton saa kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä kahdella eri korivaihtoehdolla. Koeajoyksilön kuormatilavuudeksi ilmoitetaan 11 kuutiota, ja hyötykuormaa saa lastata 980 kilon edestä. Kyytiin mahtuu parhaimmillaan jopa viisi eurolavaa. Valmistaja kehuu WLTP-toimintamatkaksi akkuversiosta riippuen 296–353 kilometriä, mutta tätä ei kannata verrata suoraan muiden valmistajien mainostamiin lukemiin, sillä Maxus käyttää tässä kaupunkitoimintamatkaa eikä yhdistettyä ajoa kuten muut. Yhdistetty WLTP-toimintamatkahaarukka e-Deliver 9:ssä on 186–296 km. Auton huippunopeus on rajoitettu sataan kilometriin tunnissa, minkä ymmärtää nopeasti, kun vilkaisee kulutusta. Täysiä ajettaessa kulutus nousee kevyelläkin kuormalla lähes 35 kWh / 100 km -tuntumaan, ja korkean auton ilmanvastuksen vuoksi kahdenkympin nopeuslisä nostaisi kulutusta varmaaankin hurjasti. Kaupungissa kulutus tuntuu olevan parhaimmillaan jopa 22 kWh/100 km -luokkaa. Ei pitkän matkan rahtareille Pitkille matkoille e-Deliver 9 soveltuu huonosti hitaan pikalatauksensa vuoksi. Enimmillään auto ottaa tasasähköä vastaan 50 kilowatin teholla, ja kuormittavan ajon jälkeen tuokin tuntuu olevan tiukassa. Kotilatauspuoli on paremmalla tolalla, ja kolmivaihelatauksen ansiosta auto latautuu tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla kahdeksassa tunnissa. Kuormatila on käytännöllinen, vaikka nostokynnys on korkeahko lattiaan sijoitetun akkupaketin vuoksi. Liukuovet löytyvät molemmin puolin autoa, ja takaovet aukeavat aina 236 asteen verran. Lattiassa on reilusti jykevän tuntuisia sidontalenkkejä, mutta valaistus on niukkaa. Melutaso ja istuinergonomia ovat kunnossa, ja e-Deliver 3:n tapaan suorituskyky tuntuu ilmoitettua kiihtyvyyslukemaa paremmalta. Moitittavaakin löytyy: ahtaassa tilassa vekslattaessa vaihde ei kytkeydy välttämättä nopean suunnanvaihdon seurauksena päälle, vaan jää vapaalle. Muuten auto tuntuu erinomaiselta kokonaisuudelta, ja toimintamatkan riittäessä e-Deliver 9 on varmasti kelpo peli taajamajakeluun. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Maxus e-Deliver 9 L3H2 72 kWh Hinta alkaen 75 628 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 628 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 147 kW (200 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 72 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 236 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 18,4 s Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 5940 mm, leveys 2062 mm, korkeus 2525 mm, akseliväli 3760 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?