2.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus e-Deliver 9 eli valmistajan kookkaampi sähköpakettiauto on hyvä ajaa, mutta kauas lähteminen vaatii hermoja ja seikkailumieltä. Hyvää: ajettavuus, kulutus kaupungissa. Huonoa: hidas pikalataus. Maxus e-Deliver 9 on valmistajan isomman kokoluokan pakettiauto, jota ei mallisisarestaan poiketen ole rakennettu alusta pitäen täyssähköiseksi, vaan Kiinassa samasta korista voi löytää myös polttomoottorin.Siitä huolimatta, tai siitä johtuen, e-Deliver 9 tuntuu huomattavasti laadukkaammalta ja paremmin tehdyltä kuin aiemmin koeajamamme e-Deliver 3. Autosta löytyy lämpötilan säätö, haju loistaa poissaolollaan ja korin viimeistely sekä perusasiat ylipäätään ovat muutenkin pitkälti kohdallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikokoisia korejaPakettiautoversioon on tarjolla kaksi koripituutta (5 546 ja 5 940 mm) ja kolme akkuvaihtoehtoa (51,5, 72 ja 88,6 kWh). Koeajossa oli pidempi versio keskikokoisella akulla. Lisäksi auton saa kevytkuorma-autoksi rekisteröitynä kahdella eri korivaihtoehdolla. Koeajoyksilön kuormatilavuudeksi ilmoitetaan 11 kuutiota, ja hyötykuormaa saa lastata 980 kilon edestä. Kyytiin mahtuu parhaimmillaan jopa viisi eurolavaa.Valmistaja kehuu WLTP-toimintamatkaksi akkuversiosta riippuen 296–353 kilometriä, mutta tätä ei kannata verrata suoraan muiden valmistajien mainostamiin lukemiin, sillä Maxus käyttää tässä kaupunkitoimintamatkaa eikä yhdistettyä ajoa kuten muut. Yhdistetty WLTP-toimintamatkahaarukka e-Deliver 9:ssä on 186–296 km.Auton huippunopeus on rajoitettu sataan kilometriin tunnissa, minkä ymmärtää nopeasti, kun vilkaisee kulutusta. Täysiä ajettaessa kulutus nousee kevyelläkin kuormalla lähes 35 kWh / 100 km -tuntumaan, ja korkean auton ilmanvastuksen vuoksi kahdenkympin nopeuslisä nostaisi kulutusta varmaaankin hurjasti. Kaupungissa kulutus tuntuu olevan parhaimmillaan jopa 22 kWh/100 km -luokkaa.Ei pitkän matkan rahtareillePitkille matkoille e-Deliver 9 soveltuu huonosti hitaan pikalatauksensa vuoksi. Enimmillään auto ottaa tasasähköä vastaan 50 kilowatin teholla, ja kuormittavan ajon jälkeen tuokin tuntuu olevan tiukassa. Kotilatauspuoli on paremmalla tolalla, ja kolmivaihelatauksen ansiosta auto latautuu tyhjästä täyteen 11 kilowatin teholla kahdeksassa tunnissa.Kuormatila on käytännöllinen, vaikka nostokynnys on korkeahko lattiaan sijoitetun akkupaketin vuoksi. Liukuovet löytyvät molemmin puolin autoa, ja takaovet aukeavat aina 236 asteen verran. Lattiassa on reilusti jykevän tuntuisia sidontalenkkejä, mutta valaistus on niukkaa.Melutaso ja istuinergonomia ovat kunnossa, ja e-Deliver 3:n tapaan suorituskyky tuntuu ilmoitettua kiihtyvyyslukemaa paremmalta. Moitittavaakin löytyy: ahtaassa tilassa vekslattaessa vaihde ei kytkeydy välttämättä nopean suunnanvaihdon seurauksena päälle, vaan jää vapaalle. Muuten auto tuntuu erinomaiselta kokonaisuudelta, ja toimintamatkan riittäessä e-Deliver 9 on varmasti kelpo peli taajamajakeluun.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Maxus e-Deliver 9 L3H2 72 kWh Hinta alkaen 75 628 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 628 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 147 kW (200 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 72 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 236 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 18,4 s Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 5940 mm, leveys 2062 mm, korkeus 2525 mm, akseliväli 3760 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle