26.7.2020

Sähkömoottoripyörällä yli 330 km/h? – Max Biaggi uuden haasteen edessä

Max Biaggi Voxan Wattman

Ratamoottoripyöräilyn kuusinkertainen maailmanmestari Max Biaggi aikoo lyödä sähkömoottoripyörien nopeusennätyksen Voxan Wattman -streamlinerilla.

Italialaispilotin työkaluna ennätysyrityksessä on Voxan Wattman -streamliner, jota vauhdittaa Formula E -kilpurista muokattu voimanlähde. Tehoa on tarvittaessa tarjolla jopa 431 hevosvoimaa, joskin tavoitenopeuteen yltämiseen riittää laskelmien mukaan vähempikin hevosvoimamäärä. Sähkömoottorin vääntölukemaksi ilmoitetaan 960 newtonmetriä.

Max Biaggi Voxen Wattman

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyörä räätälöity Biaggille sopivaksi

Voxan Wattmanin rungon muodostaa teräsristikkorakenne ja katteet ovat hiilikuitua. Akseliväli on 1 850 millimetriä, eli noin nelisenkymmentä senttiä nykyaikaisen sporttipyörän akseliväliä enemmän. Katteiden muotoilua varten Max Biaggi skannattiin ja koko moottoripyörä onkin suunniteltu aerodynaamisesti juuri Biaggia varten. Akkujen yhteispaino on 140 kilogrammaa. Koko pyörän painoksi kerrotaan vähän yli 300 kiloa.

Ennätysyritys ajetaan heinäkuussa 2021 Salar de Uyunin suola-aavikolla Boliviassa. Suola-aavikon tunnetusti heikkoa pitoa kompensoi ohut ilma, sillä paikka on yli 3 600 metriä merenpinnan yläpuolella. Pyörän kehityksessä on tehty läheistä yhteistyötä rengasvalmistaja Michelinin kanssa, jotta ennätysyritys voitaisiin renkaiden osalta tehdä mahdollisimman turvallisesti. Aerodynamiikan hiomiseksi pyörästä on mm. poistettu etujarru, eikä sen käyttö muutenkaan olisi turvallista suolapinnalla. Takajarrua käytetään vasemmalla kahvalla.

Max Biaggi Voxen Wattman

Muitakin ennätyksen kimpussa

Vaikka ennätysyrityksen kuljettaja on yksi kokeneimpia kilpailijoita, on nyt kyseessä tehokkain moottoripyörä jota Biaggi on ikinä ajanut. Haasteista pitävän italialaisen alkuperäisenä tavoitteena oli lyödä projektin alkaessa voimassa ollut 327 kilometrin tuntinopeusennätys. Ennätystä on sittemmin kohennettu lukemaan 329 kilometriä tunnissa, mutta se ei muuta tiimin alkuperäistä suunnitelmaa rikkoa ensimmäisenä maailmassa 330 kilometrin tuntinopeus sähkökäyttöisellä moottoripyörällä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Voxan

Luetuimmat