14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikä siinä kaikki, kevyillä aurinkokennoilla päällystetty perävaunu voisi tarjota Etelä-Euroopan olosuhteissa vuosittain jopa 10 000 kilometriä pelkällä aurinkovoimalla. Aurinkokennoilla päällystetyistä autoista on tänä vuonna kuultu ihan omiin tarpeisiin murheellisia uutisia, kahden erillisen hankkeen kaaduttua Uudenkaupungin autotehtaalla lyhyen ajan sisällä. Samaan aikaan Ruotsissa on kuitenkin ollut Scanian ja sen yhteistyökumppaneiden hanke, joka on vienyt aurinkokennoilla vauhditetun puoliperävaunurekan testimielessä tieliikenteeseen asti.Scania on jo vuodesta 2019 lähtien asteittain kehittänyt aurinkorekkaa. Hanke lähti käyntiin ensin mahdollisuuksia tutkimalla, ja sittemmin aitoon kehitystyöhön ryhtymällä. Lopputuloksena on eräänlainen lataushybridi, jossa perävaunulla on tavallista suurempi rooli koko ajoneuvoyhdistelmän liikuttamisessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 neliötä aurinkokennojaScania yhteistyökumppaneineen on siis lähtenyt hyödyntämään puoliperävaunun valtaisaa tasaista seinä- ja kattopinta-alaa. Vaunu on varustettu yhteensä jopa 100 neliömetrillä aurinkopaneeleita, jotka ovat Scanian mukaan ultrakevyitä, eivätkä näin tuo merkittävästi ylimääräistä hukkapainoa perävaunuun. Ne on myös suunniteltu vaihtelevissa oloissa 80 km/h nopeuteen asti liikkuvaan ajoneuvoon, toisin kuin suuri enemmistö muista aurinkopaneeleista.Ruotsissa jo testiliikenteessä olevan yhdistelmän vetopäässä on Scania R560 -kaukoliikenneveturi. Scania ei järin tarkasti mene auton voimalinjan teknisiin yksityiskohtiin, mutta normaalisti tämä tarkoittaa 560-hevosvoimaista, 15,6-litraista V8-dieseliä. Tässä tapauksessa pakettiin on lisätty myös jonkinlainen sähkömoottori, joka saa virtansa kahdelta erilliseltä akustolta. Auton päässä se on 100-kilowattituntinen, kun taas perävaunusta löytyy vielä 200 kilowattituntia ekstraa.Selvyyden vuoksi yhdistelmällä ei siis ole tarkoitus ajaa jatkuvasti pelkällä aurinkoenergialla, mutta esimerkiksi Ruotsin olosuhteissa sitä on vuodessa mahdollista kerätä jopa 8 000 kilowattitunnin edestä. Tämä vastaa vuoden aikaikkunassa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä. Ruotsin ilmasto-olosuhteet ovat tunnetusti läheistä sukua meikäläisille, joten esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välisiä yhdensuuntaisia matkoja olisi mahdollistaa ajaa vuodessa jopa 25 pelkällä aurinkosähköllä.Etelä-Euroopan aurinkoisemmat puitteet mahdollistavat aurinko-Scanialle vieläkin aurinkoisemmat näkymät. Ruotsalaisvalmistajan arvion mukaan esimerkiksi Espanjassa ja Italiassa voisi olla mahdollista taittaa jopa 10 000 aurinkokilometriä vuodessa. Tämä vastaa esimerkiksi 50 yhdensuuntaista matkaa Rooman ja Napolin välillä.Vastarannan kiiski nostaa tietysti aina esiin varjopuolet. Rekat ovat tietysti lähes poikkeuksetta kaupallisessa käytössä, ja niiden perävaunun sivupinta-ala voidaan nähdä aurinkoenergian kerääjän lisäksi myös perinteisemmässä tarkoituksessaan jättimäisenä mainostauluna.Mikäli Scania on viemässä aurinkorekkaansa tavalla tai toisella markkinoille, joutuvat monet kuljetusyritykset ehkä erikoisen laskelman äärelle. Koska aurinkokennot perävaunussa eivät ilmeistestikään salli minkäänlaisia teippauksia tai maalauksia - eihän prototyypissäkään ole edes Scanian logoa - kylkien käyttäminen mainostauluna käy mahdottomaksi. Tulisiko siis käymään niin onnettomasti, että jotkut yritykset laskisivat mainospinta-alasta saatavan taloudellisen hyödyn suuremmaksi kuin kerätyn aurinkoenergian? Tämä varmasti riippuisi leveyspiiristä, jolla rekalla operoidaan.Toki, parhaimmillaan tämä perävaunu tuottaa myös varikolla ja levähdyspaikalla.Lähde ja kuvat: Scania Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen