14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikä siinä kaikki, kevyillä aurinkokennoilla päällystetty perävaunu voisi tarjota Etelä-Euroopan olosuhteissa vuosittain jopa 10 000 kilometriä pelkällä aurinkovoimalla. Aurinkokennoilla päällystetyistä autoista on tänä vuonna kuultu ihan omiin tarpeisiin murheellisia uutisia, kahden erillisen hankkeen kaaduttua Uudenkaupungin autotehtaalla lyhyen ajan sisällä. Samaan aikaan Ruotsissa on kuitenkin ollut Scanian ja sen yhteistyökumppaneiden hanke, joka on vienyt aurinkokennoilla vauhditetun puoliperävaunurekan testimielessä tieliikenteeseen asti. Scania on jo vuodesta 2019 lähtien asteittain kehittänyt aurinkorekkaa. Hanke lähti käyntiin ensin mahdollisuuksia tutkimalla, ja sittemmin aitoon kehitystyöhön ryhtymällä. Lopputuloksena on eräänlainen lataushybridi, jossa perävaunulla on tavallista suurempi rooli koko ajoneuvoyhdistelmän liikuttamisessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 100 neliötä aurinkokennoja Scania yhteistyökumppaneineen on siis lähtenyt hyödyntämään puoliperävaunun valtaisaa tasaista seinä- ja kattopinta-alaa. Vaunu on varustettu yhteensä jopa 100 neliömetrillä aurinkopaneeleita, jotka ovat Scanian mukaan ultrakevyitä, eivätkä näin tuo merkittävästi ylimääräistä hukkapainoa perävaunuun. Ne on myös suunniteltu vaihtelevissa oloissa 80 km/h nopeuteen asti liikkuvaan ajoneuvoon, toisin kuin suuri enemmistö muista aurinkopaneeleista. Ruotsissa jo testiliikenteessä olevan yhdistelmän vetopäässä on Scania R560 -kaukoliikenneveturi. Scania ei järin tarkasti mene auton voimalinjan teknisiin yksityiskohtiin, mutta normaalisti tämä tarkoittaa 560-hevosvoimaista, 15,6-litraista V8-dieseliä. Tässä tapauksessa pakettiin on lisätty myös jonkinlainen sähkömoottori, joka saa virtansa kahdelta erilliseltä akustolta. Auton päässä se on 100-kilowattituntinen, kun taas perävaunusta löytyy vielä 200 kilowattituntia ekstraa. Selvyyden vuoksi yhdistelmällä ei siis ole tarkoitus ajaa jatkuvasti pelkällä aurinkoenergialla, mutta esimerkiksi Ruotsin olosuhteissa sitä on vuodessa mahdollista kerätä jopa 8 000 kilowattitunnin edestä. Tämä vastaa vuoden aikaikkunassa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä. Ruotsin ilmasto-olosuhteet ovat tunnetusti läheistä sukua meikäläisille, joten esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välisiä yhdensuuntaisia matkoja olisi mahdollistaa ajaa vuodessa jopa 25 pelkällä aurinkosähköllä. Etelä-Euroopan aurinkoisemmat puitteet mahdollistavat aurinko-Scanialle vieläkin aurinkoisemmat näkymät. Ruotsalaisvalmistajan arvion mukaan esimerkiksi Espanjassa ja Italiassa voisi olla mahdollista taittaa jopa 10 000 aurinkokilometriä vuodessa. Tämä vastaa esimerkiksi 50 yhdensuuntaista matkaa Rooman ja Napolin välillä. Vastarannan kiiski nostaa tietysti aina esiin varjopuolet. Rekat ovat tietysti lähes poikkeuksetta kaupallisessa käytössä, ja niiden perävaunun sivupinta-ala voidaan nähdä aurinkoenergian kerääjän lisäksi myös perinteisemmässä tarkoituksessaan jättimäisenä mainostauluna. Mikäli Scania on viemässä aurinkorekkaansa tavalla tai toisella markkinoille, joutuvat monet kuljetusyritykset ehkä erikoisen laskelman äärelle. Koska aurinkokennot perävaunussa eivät ilmeistestikään salli minkäänlaisia teippauksia tai maalauksia - eihän prototyypissäkään ole edes Scanian logoa - kylkien käyttäminen mainostauluna käy mahdottomaksi. Tulisiko siis käymään niin onnettomasti, että jotkut yritykset laskisivat mainospinta-alasta saatavan taloudellisen hyödyn suuremmaksi kuin kerätyn aurinkoenergian? Tämä varmasti riippuisi leveyspiiristä, jolla rekalla operoidaan. Toki, parhaimmillaan tämä perävaunu tuottaa myös varikolla ja levähdyspaikalla. Lähde ja kuvat: Scania Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe