14.9.2023 Ajoneuvot Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eikä siinä kaikki, kevyillä aurinkokennoilla päällystetty perävaunu voisi tarjota Etelä-Euroopan olosuhteissa vuosittain jopa 10 000 kilometriä pelkällä aurinkovoimalla. Aurinkokennoilla päällystetyistä autoista on tänä vuonna kuultu ihan omiin tarpeisiin murheellisia uutisia, kahden erillisen hankkeen kaaduttua Uudenkaupungin autotehtaalla lyhyen ajan sisällä. Samaan aikaan Ruotsissa on kuitenkin ollut Scanian ja sen yhteistyökumppaneiden hanke, joka on vienyt aurinkokennoilla vauhditetun puoliperävaunurekan testimielessä tieliikenteeseen asti.Scania on jo vuodesta 2019 lähtien asteittain kehittänyt aurinkorekkaa. Hanke lähti käyntiin ensin mahdollisuuksia tutkimalla, ja sittemmin aitoon kehitystyöhön ryhtymällä. Lopputuloksena on eräänlainen lataushybridi, jossa perävaunulla on tavallista suurempi rooli koko ajoneuvoyhdistelmän liikuttamisessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 neliötä aurinkokennojaScania yhteistyökumppaneineen on siis lähtenyt hyödyntämään puoliperävaunun valtaisaa tasaista seinä- ja kattopinta-alaa. Vaunu on varustettu yhteensä jopa 100 neliömetrillä aurinkopaneeleita, jotka ovat Scanian mukaan ultrakevyitä, eivätkä näin tuo merkittävästi ylimääräistä hukkapainoa perävaunuun. Ne on myös suunniteltu vaihtelevissa oloissa 80 km/h nopeuteen asti liikkuvaan ajoneuvoon, toisin kuin suuri enemmistö muista aurinkopaneeleista.Ruotsissa jo testiliikenteessä olevan yhdistelmän vetopäässä on Scania R560 -kaukoliikenneveturi. Scania ei järin tarkasti mene auton voimalinjan teknisiin yksityiskohtiin, mutta normaalisti tämä tarkoittaa 560-hevosvoimaista, 15,6-litraista V8-dieseliä. Tässä tapauksessa pakettiin on lisätty myös jonkinlainen sähkömoottori, joka saa virtansa kahdelta erilliseltä akustolta. Auton päässä se on 100-kilowattituntinen, kun taas perävaunusta löytyy vielä 200 kilowattituntia ekstraa.Selvyyden vuoksi yhdistelmällä ei siis ole tarkoitus ajaa jatkuvasti pelkällä aurinkoenergialla, mutta esimerkiksi Ruotsin olosuhteissa sitä on vuodessa mahdollista kerätä jopa 8 000 kilowattitunnin edestä. Tämä vastaa vuoden aikaikkunassa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä. Ruotsin ilmasto-olosuhteet ovat tunnetusti läheistä sukua meikäläisille, joten esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välisiä yhdensuuntaisia matkoja olisi mahdollistaa ajaa vuodessa jopa 25 pelkällä aurinkosähköllä.Etelä-Euroopan aurinkoisemmat puitteet mahdollistavat aurinko-Scanialle vieläkin aurinkoisemmat näkymät. Ruotsalaisvalmistajan arvion mukaan esimerkiksi Espanjassa ja Italiassa voisi olla mahdollista taittaa jopa 10 000 aurinkokilometriä vuodessa. Tämä vastaa esimerkiksi 50 yhdensuuntaista matkaa Rooman ja Napolin välillä.Vastarannan kiiski nostaa tietysti aina esiin varjopuolet. Rekat ovat tietysti lähes poikkeuksetta kaupallisessa käytössä, ja niiden perävaunun sivupinta-ala voidaan nähdä aurinkoenergian kerääjän lisäksi myös perinteisemmässä tarkoituksessaan jättimäisenä mainostauluna.Mikäli Scania on viemässä aurinkorekkaansa tavalla tai toisella markkinoille, joutuvat monet kuljetusyritykset ehkä erikoisen laskelman äärelle. Koska aurinkokennot perävaunussa eivät ilmeistestikään salli minkäänlaisia teippauksia tai maalauksia - eihän prototyypissäkään ole edes Scanian logoa - kylkien käyttäminen mainostauluna käy mahdottomaksi. Tulisiko siis käymään niin onnettomasti, että jotkut yritykset laskisivat mainospinta-alasta saatavan taloudellisen hyödyn suuremmaksi kuin kerätyn aurinkoenergian? Tämä varmasti riippuisi leveyspiiristä, jolla rekalla operoidaan.Toki, parhaimmillaan tämä perävaunu tuottaa myös varikolla ja levähdyspaikalla.Lähde ja kuvat: Scania Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella