14.9.2023

Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä

Eikä siinä kaikki, kevyillä aurinkokennoilla päällystetty perävaunu voisi tarjota Etelä-Euroopan olosuhteissa vuosittain jopa 10 000 kilometriä pelkällä aurinkovoimalla.

Aurinkokennoilla päällystetyistä autoista on tänä vuonna kuultu ihan omiin tarpeisiin murheellisia uutisia, kahden erillisen hankkeen kaaduttua Uudenkaupungin autotehtaalla lyhyen ajan sisällä. Samaan aikaan Ruotsissa on kuitenkin ollut Scanian ja sen yhteistyökumppaneiden hanke, joka on vienyt aurinkokennoilla vauhditetun puoliperävaunurekan testimielessä tieliikenteeseen asti.

Scania on jo vuodesta 2019 lähtien asteittain kehittänyt aurinkorekkaa. Hanke lähti käyntiin ensin mahdollisuuksia tutkimalla, ja sittemmin aitoon kehitystyöhön ryhtymällä. Lopputuloksena on eräänlainen lataushybridi, jossa perävaunulla on tavallista suurempi rooli koko ajoneuvoyhdistelmän liikuttamisessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

100 neliötä aurinkokennoja

Scania yhteistyökumppaneineen on siis lähtenyt hyödyntämään puoliperävaunun valtaisaa tasaista seinä- ja kattopinta-alaa. Vaunu on varustettu yhteensä jopa 100 neliömetrillä aurinkopaneeleita, jotka ovat Scanian mukaan ultrakevyitä, eivätkä näin tuo merkittävästi ylimääräistä hukkapainoa perävaunuun. Ne on myös suunniteltu vaihtelevissa oloissa 80 km/h nopeuteen asti liikkuvaan ajoneuvoon, toisin kuin suuri enemmistö muista aurinkopaneeleista.

Ruotsissa jo testiliikenteessä olevan yhdistelmän vetopäässä on Scania R560 -kaukoliikenneveturi. Scania ei järin tarkasti mene auton voimalinjan teknisiin yksityiskohtiin, mutta normaalisti tämä tarkoittaa 560-hevosvoimaista, 15,6-litraista V8-dieseliä. Tässä tapauksessa pakettiin on lisätty myös jonkinlainen sähkömoottori, joka saa virtansa kahdelta erilliseltä akustolta. Auton päässä se on 100-kilowattituntinen, kun taas perävaunusta löytyy vielä 200 kilowattituntia ekstraa.

Selvyyden vuoksi yhdistelmällä ei siis ole tarkoitus ajaa jatkuvasti pelkällä aurinkoenergialla, mutta esimerkiksi Ruotsin olosuhteissa sitä on vuodessa mahdollista kerätä jopa 8 000 kilowattitunnin edestä. Tämä vastaa vuoden aikaikkunassa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä. Ruotsin ilmasto-olosuhteet ovat tunnetusti läheistä sukua meikäläisille, joten esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välisiä yhdensuuntaisia matkoja olisi mahdollistaa ajaa vuodessa jopa 25 pelkällä aurinkosähköllä.

Etelä-Euroopan aurinkoisemmat puitteet mahdollistavat aurinko-Scanialle vieläkin aurinkoisemmat näkymät. Ruotsalaisvalmistajan arvion mukaan esimerkiksi Espanjassa ja Italiassa voisi olla mahdollista taittaa jopa 10 000 aurinkokilometriä vuodessa. Tämä vastaa esimerkiksi 50 yhdensuuntaista matkaa Rooman ja Napolin välillä.

Vastarannan kiiski nostaa tietysti aina esiin varjopuolet. Rekat ovat tietysti lähes poikkeuksetta kaupallisessa käytössä, ja niiden perävaunun sivupinta-ala voidaan nähdä aurinkoenergian kerääjän lisäksi myös perinteisemmässä tarkoituksessaan jättimäisenä mainostauluna.

Mikäli Scania on viemässä aurinkorekkaansa tavalla tai toisella markkinoille, joutuvat monet kuljetusyritykset ehkä erikoisen laskelman äärelle. Koska aurinkokennot perävaunussa eivät ilmeistestikään salli minkäänlaisia teippauksia tai maalauksia - eihän prototyypissäkään ole edes Scanian logoa - kylkien käyttäminen mainostauluna käy mahdottomaksi. Tulisiko siis käymään niin onnettomasti, että jotkut yritykset laskisivat mainospinta-alasta saatavan taloudellisen hyödyn suuremmaksi kuin kerätyn aurinkoenergian? Tämä varmasti riippuisi leveyspiiristä, jolla rekalla operoidaan.

Toki, parhaimmillaan tämä perävaunu tuottaa myös varikolla ja levähdyspaikalla.

Lähde ja kuvat: Scania Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat