Koeajo: Seat Leon
Seat pistää lusikkansa keittoon, jossa riittää jakajia. Keskikokoinen ST-farmari haastaa tyylillä ja taloudellisuudella. Hyvää: Moottori, tavaratilan monikäyttöisyys, ulkonäkö. Huonoa: Laatuvaikutelma varauksin
HYVIÄ kasvulukuja Euroopan automarkkinoilla ja varsinkin Suomessa takova Seat avaa jälleen uusia ovia. VW-konsernin reviirijaossa Seatin rooliksi näyttää muodostuneen nuorekkuus ja näyttävyys. Leon-malliston täydentävä ST tunnustaa merkille leimallista näyttävää muotokieltä.
Tulokkaan tekniikka on hiottu sellaiseksi, että pieni kulutus ja alhaiset päästöt puhuttelevat. Säästöt äärimmilleen vie 1.6 TDI Ecomotive. Sen keskikulutus on 3,2 litraa ja hiilidioksidipäästöt 85 grammaa kilometrillä.
Historian ensimmäisen Leonin farmarimallin pohjarakenne on sama kuin VW Golfissa, Škoda Octaviassa ja Audi A3:ssa. Moottorikatras on laaja ja yläpäässä on tarjolla myös rajua suorituskykyä. Nelivetoja on myös tulossa.
Tyylikkäästi ja tilavasti
Näyttävä ulkokuori kätkee sisäänsä asialliset tilat. Takaistuin on aavistuksen matala ja reisituki siten vähäinen. Toisaalta polvitilaa on hyvin ja varpaat mahtuvat etuistuinten alle. Pääntilaa on näinkin linjakkaaksi autoksi runsaasti.
Kuljettajan työmaalla tummanpuhuva yleisilme koostuu isosta kosketusnäytöstä ja kromisomistein ympäröidyistä mittareista. Katkaisijat ja kytkimet ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Kojelauta on materiaaliltaan kovempaa muovia kuin esimerkiksi Volkswagenin Golfissa. Muutaman tonnin hintaero juuri Golfiin näkyy ja tuntuu laatuvaikutelmassa. Halpisleiman lyöminen tälle tyyliniekalle olisi kuitenkin kohtuutonta.
Tavaratilassa innovatiivisuus on päästetty valloilleen – jopa Golf jää kakkoseksi. Yhden käden otteella laskettava tavaratilan välipohja ja yhdellä liikkeellä vivusta kaatuva takaistuin ansaitsevat kiitoksen.
Ryhdikäs istuin
Keskivertoa paremmaksi kuljettajan istuimen tekee tuntuma, jossa mikään ei häiritse. Säätöjä on riittävästi ja ryhdikäs istuin ei väsytä selkää tai raajoja.
Ajettavuudesta ei löydy sijaa moitteille. Ohjaus on kaupunkipyörityksessä herkkä ja ryhtiä tulee lisää maantienopeuksissa. Vaihteisto, kytkin ja jarrut edustavat toimivat erittäin hyvin.
Vahva moottori vetää hienosti alakierroksilta saakka. Kiihtyvyys ja kulku eivät tuota tuskaa. Kulutusta on leikattu nopeasti reagoivalla sammutusautomatiikalla.
Farkusta myydyin Seat?
Neljän varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on lisävarusteita ja järkevästi hinnoiteltuja varustepaketteja. Esimerkiksi täydellinen led-valaistus maksaa noin 900 euroa.
Suomessa tammikuussa esiteltävän ST:n myyntiodotukset ovat tuhannen auton tietämillä, jolloin farmarista tulisi meillä myydyin Seat.
Teksti ja kuvat: Jari Kohonen