11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Rapid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkivalinta pienperheille ja kaupunkikäyttöön. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ketteryys, moottorikatras, ekomallien kulutus, ohjaustuntuma. Huonoa: ajomelu, etuistuimen selkänojan vipusäätö, istuma-asento takana, pikkudieselin ajoittainen puhdittomuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda Rapid Spaceback on autotulokas, joka ei herätä väkeviä intohimoja puolesta tai vastaanUusi korimalli on Škodalle tärkeä, sillä valmistajalla ei ole ollut hatchbackia Euroopassa suositussa kompaktissa perheautoluokassa. Kaksi viidestä Euroopassa myytävästä henkilöautosta kuuluu tähän kokoluokkaan.Rapid Spaceback on pienperheen käyttöauto, joka ei järisytä automaailmaa tai kadehdituta naapuria. Olemukseltaan auto on toki nykyaikainen ja sukunäköinen, mutta vähän särmätön.Sähköinen ohjausOhjaus on tunnokas, lievää tahmeutta on vain keskialueella. Sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä on Spacebackin myötä vaihtunut sähköiseksi. Sähkömekaanisen ohjaustehostimen tehostuksen voimakkuus riippuu ajonopeudesta. On vaikea keksiä perusteluja, miksi muutos olisi ollut takapakkia.Neljän ällän autoLastaus, laatu, lasi ja lisävarusteet ovat Rapid Spacebackin neljä ällää.Lastaus on vaivatonta, sillä kookas takaluukku paljastaa käyttökelpoiset 415 litran tilat. Tavaratilan voi jakaa vaakasuunnassa välipohjalla. Kuljetuskyky kasvaa takaselkänojat kaatamalla 1 380 litraan.Laatu ja viimeistely ovat hyvällä tasolla, vaikka muovipintaa on riittämiin.Lasikatto on lisävaruste ja kautta aikain suurin lasikatto Škodissa. Lasipinta yltää tuulilasin yläreunasta takalasiin asti.Lisävarustelista on kattava. Auton saa räätälöityä – lompakon kestokykyä koetellen – mieleisekseen. Uusi korimalli tuo Rapidiin esimerkiksi ksenonit: lisävarusteena Ambition-varustetasolla tai vakiona hintavimman Elegance-tason mukana.Uusi korimalli tuo muassaan Rapidiin uudet istuinkuosit. Samalla korjattiin aiempia outouksia kuten se, ettei kuski voinut käyttää sähköisiä takasivuikkunoita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakana polvet koukussaRapid Spaceback sijoittuu kooltaan Fabian ja Octavian väliin. Uutuus on 18 senttiä Rapidin Liftback -mallia lyhyempi.Kuljettajan istuimen selkänojan kaltevuuden vipusäätö ei ole vipusäädöksi kehno, muttei peittoa portaatonta pyörösäätöä, sähkökäyttöisyydestä puhumattakaan.Kuljettajan reisituki saisi olla pidempi. Perusistuinten sivutuki saisi olla jämäkämpi, lisävarusteisissa urheilullisissa istuimissa tukea on riittämiin.Matkustustilat ovat muutoin riittävät, mutta takana saa istua polvet koukussa. Istuma-asento on matala. Pääntilaa riittää hyvin myös takana.Renkaiden rallatustaÄänieristys saisi uutuudessa olla parempi, sillä renkaiden rallatus ja ajohumina kantavat vauhdin kasvaessa ikävästi ohjaamoon. Moottoriäänet on suitsittu miellyttäviksi sekä bensiini- että dieselmoottorissa.Uusi pihi dieselkoneTarjolla on kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Kaikki voimanlähteet on varustettu start/stop-järjestelmällä. TSI 105 -bensiinimoottori osoittautuu koeajossa aivan riittävän väkeväksi voimanlähteeksi.Pikkudiesel sitä vastoin hengästyy moottoritien ohitusnopeuksilla ja jyrkillä serpentiiniteillä. Dieselin puhti riittää toki arkiajoon Suomessa, meillä kun ei ole yhtä jyrkkiä nousuja kuin Garda-järven seutuvilla Italiassa.Diesel on uutuusmoottori, jolle luvataan alimmillaan 3,8 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Otollisissa ajo-oloissa ja ennakoivalla ajotavalla on tarjolla edullisia kilometrejä ja hyvää omaatuntoa.Ennakkoarvioissa suosituimmat mallit tulevat olemaan 1,2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettuja. Kärki jakaantunee tasapäin 85 ja 105 hevosvoimaisten versioiden kesken. Dieselien osuus jäänee pienemmäksi.Spacebackit nähdään Suomen teillä tammikuun puolivälissä. Tulokkaan hinnat alkavat 16 990 eurosta. Siinä on kilpailijoilla tekemistä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 Hinta alkaen 16 990 € Moottori Dieselmoottori 1.6 TDI 90, 1 598 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 7v.-kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4200 r/min Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm Tavaratila: 415 l Omamassa: 1280 / 1170 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu jatkuva Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen