11.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Rapid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkivalinta pienperheille ja kaupunkikäyttöön. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, ketteryys, moottorikatras, ekomallien kulutus, ohjaustuntuma. Huonoa: ajomelu, etuistuimen selkänojan vipusäätö, istuma-asento takana, pikkudieselin ajoittainen puhdittomuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Rapid Spaceback on autotulokas, joka ei herätä väkeviä intohimoja puolesta tai vastaan Uusi korimalli on Škodalle tärkeä, sillä valmistajalla ei ole ollut hatchbackia Euroopassa suositussa kompaktissa perheautoluokassa. Kaksi viidestä Euroopassa myytävästä henkilöautosta kuuluu tähän kokoluokkaan. Rapid Spaceback on pienperheen käyttöauto, joka ei järisytä automaailmaa tai kadehdituta naapuria. Olemukseltaan auto on toki nykyaikainen ja sukunäköinen, mutta vähän särmätön. Sähköinen ohjaus Ohjaus on tunnokas, lievää tahmeutta on vain keskialueella. Sähköhydraulinen ohjausjärjestelmä on Spacebackin myötä vaihtunut sähköiseksi. Sähkömekaanisen ohjaustehostimen tehostuksen voimakkuus riippuu ajonopeudesta. On vaikea keksiä perusteluja, miksi muutos olisi ollut takapakkia. Neljän ällän auto Lastaus, laatu, lasi ja lisävarusteet ovat Rapid Spacebackin neljä ällää. Lastaus on vaivatonta, sillä kookas takaluukku paljastaa käyttökelpoiset 415 litran tilat. Tavaratilan voi jakaa vaakasuunnassa välipohjalla. Kuljetuskyky kasvaa takaselkänojat kaatamalla 1 380 litraan. Laatu ja viimeistely ovat hyvällä tasolla, vaikka muovipintaa on riittämiin. Lasikatto on lisävaruste ja kautta aikain suurin lasikatto Škodissa. Lasipinta yltää tuulilasin yläreunasta takalasiin asti. Lisävarustelista on kattava. Auton saa räätälöityä – lompakon kestokykyä koetellen – mieleisekseen. Uusi korimalli tuo Rapidiin esimerkiksi ksenonit: lisävarusteena Ambition-varustetasolla tai vakiona hintavimman Elegance-tason mukana. Uusi korimalli tuo muassaan Rapidiin uudet istuinkuosit. Samalla korjattiin aiempia outouksia kuten se, ettei kuski voinut käyttää sähköisiä takasivuikkunoita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takana polvet koukussa Rapid Spaceback sijoittuu kooltaan Fabian ja Octavian väliin. Uutuus on 18 senttiä Rapidin Liftback -mallia lyhyempi. Kuljettajan istuimen selkänojan kaltevuuden vipusäätö ei ole vipusäädöksi kehno, muttei peittoa portaatonta pyörösäätöä, sähkökäyttöisyydestä puhumattakaan. Kuljettajan reisituki saisi olla pidempi. Perusistuinten sivutuki saisi olla jämäkämpi, lisävarusteisissa urheilullisissa istuimissa tukea on riittämiin. Matkustustilat ovat muutoin riittävät, mutta takana saa istua polvet koukussa. Istuma-asento on matala. Pääntilaa riittää hyvin myös takana. Renkaiden rallatusta Äänieristys saisi uutuudessa olla parempi, sillä renkaiden rallatus ja ajohumina kantavat vauhdin kasvaessa ikävästi ohjaamoon. Moottoriäänet on suitsittu miellyttäviksi sekä bensiini- että dieselmoottorissa. Uusi pihi dieselkone Tarjolla on kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Kaikki voimanlähteet on varustettu start/stop-järjestelmällä. TSI 105 -bensiinimoottori osoittautuu koeajossa aivan riittävän väkeväksi voimanlähteeksi. Pikkudiesel sitä vastoin hengästyy moottoritien ohitusnopeuksilla ja jyrkillä serpentiiniteillä. Dieselin puhti riittää toki arkiajoon Suomessa, meillä kun ei ole yhtä jyrkkiä nousuja kuin Garda-järven seutuvilla Italiassa. Diesel on uutuusmoottori, jolle luvataan alimmillaan 3,8 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä. Otollisissa ajo-oloissa ja ennakoivalla ajotavalla on tarjolla edullisia kilometrejä ja hyvää omaatuntoa. Ennakkoarvioissa suosituimmat mallit tulevat olemaan 1,2-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettuja. Kärki jakaantunee tasapäin 85 ja 105 hevosvoimaisten versioiden kesken. Dieselien osuus jäänee pienemmäksi. Spacebackit nähdään Suomen teillä tammikuun puolivälissä. Tulokkaan hinnat alkavat 16 990 eurosta. Siinä on kilpailijoilla tekemistä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 90 Hinta alkaen 16 990 € Moottori Dieselmoottori 1.6 TDI 90, 1 598 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 7v.-kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4200 r/min Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Vääntö 230 Nm (1500-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm Tavaratila: 415 l Omamassa: 1280 / 1170 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu jatkuva Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt