22.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: sportti vai kaupunkimaasturi – Opel Adam Rocks S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trendikäs ulkomuoto ei välttämättä tarkoita pinnallista luonnetta. Hyvää: ajettavuus, moottori, kuljettajan ympäristö. Huonoa: ohjauksen vetely, takatilat, tavaratila. Kuulostaako nurinkuriselta? Opel loi ensin muodikkaan kaupunkiauton Adamin. Sitten siitä muokattiin maasturimaisempi Adam Rocks. Nyt tuo korkeampi malli on saanut matalamman sporttiversion, joka kantaa nimeä Opel Adam Rocks S.Perus-Adamista on esitelty oma S-versio, mutta sitä ei tuoda Suomeen. Jos halajaa 150 hevosvoiman moottorilla varustetun Adamin, pitää ottaa se Rocks S -meikin kera. Lisäpotku on tuntuva: muut Adamit liikkuvat 69–115-hevosvoimaisten koneiden voimin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlös ja alasRuudikkaamman voimanlähteen lisäksi S tuo mukanaan mm. 17- tai 18-tuumaiset pyörät, jälkimmäiset lisävarusteena, sekä katon perälle ison spoilerin. Sähköllä liikuteltava kangaskattolevy, Adam Rocksin tunnusmerkki, kuuluu S-versionkin vakiovarustukseen.Alustaa on madallettu 15 mm – juuri saman verran kuin sitä aikanaan korotettiin Rocksia varten perus-Adamista. Tiukempien jousien ohella jarrut ovat tavallista tuhdimmat, ja ohjaustehostusta on säädetty jäykemmäksi.Auton pituudesta valtaosa on etupenkkiläisten käytössä, joten kaksi henkeä viihtyy lisävarusteisilla Recaro-istuimilla oikein hyvin. Takatilat ovat luokkaa olematon ja toimivatkin parhaiten tavaratilana, sillä itse takakontti käy pieneksi jo shoppailureissulla.Jouhea ajettavaTien päällä on kivaa. Ohjaus antaa hyvän tunnon, korin kallistelu on vähäistä eikä etupyöriä saa juuri sutimaan edes täyskaasukiihdytyksessä. Erityisiä ajoasetuksia ei ole, mutta ajonvakautuksen saa halutessaan kokonaan pois päältä.Ajettavuuden toinen puoli on vetely, jota esiintyy uraisella tiellä niin kiihdytyksissä, tasaisella nopeudella kuin jarrutuksissakin. Esimerkiksi kaupunkiajossa rattia joutuu tosissaan vääntämään jompaankumpaan suuntaan, eli kaikkein vaivattomin cityraketti Adam Rocks S ei ole.1,4-litrainen bensiiniturbo vetää täyteläisesti jo tyhjäkäynniltä, ja tarjoaa joka paikassa käyttökelpoista voimaa. Erityskiitos tulee kaasu- ja kytkinpolkimien luontevasta toiminnasta. Kone myös murisee juuri asiaan kuuluvalla, muttei liian kovalla volyymilla.Kun leveiden kesärenkaiden melu on yllättävän alhainen, ässällä voi taittaa ihan matkaakin – kunhan hyväksyy vielä moottoritienopeuksissakin tuntuvan jousituksen nypytyksen, mitä lyhyehkö akseliväli korostaa. Pikkusportissa tämä ei kuitenkaan ole iso moite.Kallis vai halpa?Adam Rocks S maksaa vajaat 24 000 euroa eli kolmisen tonnia enemmän kuin seuraavaksi tehokkain perus-Rocks. Onko se paljon vai vähän? Ainakin vastaaviin Mineihin verrattuna Opelilla on hintaetu puolellaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Adam Rocks S 1.4 turbo Hinta alkaen 23 956 € Moottori Bensiinimoottori 1 364 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?