22.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: sportti vai kaupunkimaasturi – Opel Adam Rocks S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trendikäs ulkomuoto ei välttämättä tarkoita pinnallista luonnetta. Hyvää: ajettavuus, moottori, kuljettajan ympäristö. Huonoa: ohjauksen vetely, takatilat, tavaratila. Kuulostaako nurinkuriselta? Opel loi ensin muodikkaan kaupunkiauton Adamin. Sitten siitä muokattiin maasturimaisempi Adam Rocks. Nyt tuo korkeampi malli on saanut matalamman sporttiversion, joka kantaa nimeä Opel Adam Rocks S. Perus-Adamista on esitelty oma S-versio, mutta sitä ei tuoda Suomeen. Jos halajaa 150 hevosvoiman moottorilla varustetun Adamin, pitää ottaa se Rocks S -meikin kera. Lisäpotku on tuntuva: muut Adamit liikkuvat 69–115-hevosvoimaisten koneiden voimin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylös ja alas Ruudikkaamman voimanlähteen lisäksi S tuo mukanaan mm. 17- tai 18-tuumaiset pyörät, jälkimmäiset lisävarusteena, sekä katon perälle ison spoilerin. Sähköllä liikuteltava kangaskattolevy, Adam Rocksin tunnusmerkki, kuuluu S-versionkin vakiovarustukseen. Alustaa on madallettu 15 mm – juuri saman verran kuin sitä aikanaan korotettiin Rocksia varten perus-Adamista. Tiukempien jousien ohella jarrut ovat tavallista tuhdimmat, ja ohjaustehostusta on säädetty jäykemmäksi. Auton pituudesta valtaosa on etupenkkiläisten käytössä, joten kaksi henkeä viihtyy lisävarusteisilla Recaro-istuimilla oikein hyvin. Takatilat ovat luokkaa olematon ja toimivatkin parhaiten tavaratilana, sillä itse takakontti käy pieneksi jo shoppailureissulla. Jouhea ajettava Tien päällä on kivaa. Ohjaus antaa hyvän tunnon, korin kallistelu on vähäistä eikä etupyöriä saa juuri sutimaan edes täyskaasukiihdytyksessä. Erityisiä ajoasetuksia ei ole, mutta ajonvakautuksen saa halutessaan kokonaan pois päältä. Ajettavuuden toinen puoli on vetely, jota esiintyy uraisella tiellä niin kiihdytyksissä, tasaisella nopeudella kuin jarrutuksissakin. Esimerkiksi kaupunkiajossa rattia joutuu tosissaan vääntämään jompaankumpaan suuntaan, eli kaikkein vaivattomin cityraketti Adam Rocks S ei ole. 1,4-litrainen bensiiniturbo vetää täyteläisesti jo tyhjäkäynniltä, ja tarjoaa joka paikassa käyttökelpoista voimaa. Erityskiitos tulee kaasu- ja kytkinpolkimien luontevasta toiminnasta. Kone myös murisee juuri asiaan kuuluvalla, muttei liian kovalla volyymilla. Kun leveiden kesärenkaiden melu on yllättävän alhainen, ässällä voi taittaa ihan matkaakin – kunhan hyväksyy vielä moottoritienopeuksissakin tuntuvan jousituksen nypytyksen, mitä lyhyehkö akseliväli korostaa. Pikkusportissa tämä ei kuitenkaan ole iso moite. Kallis vai halpa? Adam Rocks S maksaa vajaat 24 000 euroa eli kolmisen tonnia enemmän kuin seuraavaksi tehokkain perus-Rocks. Onko se paljon vai vähän? Ainakin vastaaviin Mineihin verrattuna Opelilla on hintaetu puolellaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Adam Rocks S 1.4 turbo Hinta alkaen 23 956 € Moottori Bensiinimoottori 1 364 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Vääntö 220 Nm (3000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?