6.3.2022 Ajoneuvot Super 3 jatkaa kolmipyöräisten Morganien 113-vuotista tarinaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemuksellisesti paljon mikään ei ole muuttunut 3-Wheeleriin verrattuna. Tuulispään luonne on siis ennallaan, eli kyse on toistaiseksi erikoisimmasta laitteesta, johon Fordin kolmisylinterinen EcoBoost on asennettu. Toisaalta myös ennennäkemättömiä muutoksia on tullut. Erikoinen yhdistelmä klassista urheiluautoa, moottoripyörää ja vanhan liiton hävittäjälentokonetta. Sitä ovat Morganin kuuluisat kolmipyöräiset, joista tuoreinta painosta kutsumme Super 3:ksi. Edellinen painos, Morgan 3-Wheeler, ehti olla tuotannossa Worcestershiressä miltei vuosikymmenen vuodesta 2012 alkaen. Super 3 on päivänselvä jatkumo sarjaan, mutta tällä kertaa tiettyihin, aikaisemmin perusasioina pidettyihin yksityiskohtiin on lähdetty kajoamaan. Suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä – näin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Morganin kohdalla. Historiallista on puurungon vaihtuminen kokonaan uuteen alumiiniseen monokokkiin. Ratkaisua tullaan soveltamaan myös muihin tuleviin Morganeihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikkaa Fordilta ja Mazdalta Ulkonäköön tai ominaisuuksiin runkomateriaalin muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta. Sen sijaan keulalla on tapahtunut vähintään yhtä iso mullistus, kun Harley-Davidsonin V2 on syösty vallasta Fordin 1,5-litraisen ja kolmisylinterisen EcoBoostin tieltä. Kyseinen voimanlähde on nähty esimerkiksi Fiestassa ja Focuksessa ahdettuna, mutta Super 3 saa siitä vapaastihengittävän version. 118 hevosvoimaa ja 150 newtonmetriä saattavat kuulostaa vaatimattomilta, mutta 635 kilon kuivapaino ja melkoisen hyvät aerodynaamiset mahdollisuudet eivät enempää vaadi. Voimavarat riittävät 7 sekunnin nollasta sataan -tulokseen ja 210 km/h huippunopeuteen, joista varsinkin jälkimmäinen voi olla mielenkiintoinen kokemus vain pienillä plekseillä varustetun avonaisen kolmipyöräisen ratissa. Uusi moottori tekee tästä brittiläisen autoteollisuuden eräänlaisesta ikonista vielä aavistuksen verran brittiläisemmän, sillä se on suunniteltu kuningaskunnassa, vaikka valmistus tapahtuukin Romaniassa. Kojetaulusta pöllähtää vahva ilmailun henkäys. Yksi asia ei tekniikassa muutu mihinkään suuntaan, nimittäin vaihteisto. Edelleen Super 3:ssa luotetaan Mazda MX-5:n viisivaihteiseen käsivalintaiseen laatikkoon. Kaksi hienoa roadster-ikonia kohtaavat tällä tavoin toisensa vaihdelaatikon kautta. Suihkuhävittäjien aikakaudelle Kolmipyöräisten Morganien inspiraationlähteinä on pidetty hävittäjälentokoneita. 113 vuoden kuluessa hävittäjät ovat kokeneet melko fundamentaalisia muutoksia, ja nyt Morganilla on haluttu lähteä muutokseen mukaan. Näin Super 3:een ei edeltäjistä poiketen ole haettu inspiraatiota perinteisistä mäntämoottorisista hävittäjäkoneista, vaan suihkuhävittäjistä. Muutos näkyy ulkokuoren puhtaammissa linjoissa, ja erityisesti siinä, ettei keulassa ulkosalla ole enää sitä V2:ta tähtimoottoria markkeeraamassa. Sisällä lymyävän moottorin ilmanottoaukot on sen sijaan järjestelty aivan kuin suihkuhävittäjässä ikään. Varustele miten parhaaksi näet Morgan Super 3 ei tule monelle ensimmäisenä mieleen, jos etsitään mahdollisimman monikäyttöistä autoa. Silti kaikenlaisia varusteita on sen ikonisiin kylki- ja peräripustimiin asennettavissa. Morgan kertoo Super 3:n olevan kaikkien aikojen räätälöitävin mallinsa. Saatavilla on yli 200 vaihtoehtoa siihen, millaisilla varusteilla ja tyyliseikoilla asiakas voi omansa personoida. Morganin kolmipyöräiset on tulkittu eri maiden lainsäädännöissä eri tavoin, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ne on myyty moottoripyörinä, Euroopassa enimmäkseen joinakin auton kaltaisina. Isossa-Britanniassa Super 3 -auton hinta alkaa euroiksi muutettuna noin 51 tonnista. Myynti on jo alkanut Vanhan mantereen puolella. Lähde ja kuvat: Morgan Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Morgan Plus Four CX-T – raakaa rallia Geneven lennätinuutisissa: Morganin kolmipyöräinen sähköauto Brittivalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku