6.3.2022 Ajoneuvot Super 3 jatkaa kolmipyöräisten Morganien 113-vuotista tarinaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemuksellisesti paljon mikään ei ole muuttunut 3-Wheeleriin verrattuna. Tuulispään luonne on siis ennallaan, eli kyse on toistaiseksi erikoisimmasta laitteesta, johon Fordin kolmisylinterinen EcoBoost on asennettu. Toisaalta myös ennennäkemättömiä muutoksia on tullut. Erikoinen yhdistelmä klassista urheiluautoa, moottoripyörää ja vanhan liiton hävittäjälentokonetta. Sitä ovat Morganin kuuluisat kolmipyöräiset, joista tuoreinta painosta kutsumme Super 3:ksi. Edellinen painos, Morgan 3-Wheeler, ehti olla tuotannossa Worcestershiressä miltei vuosikymmenen vuodesta 2012 alkaen.Super 3 on päivänselvä jatkumo sarjaan, mutta tällä kertaa tiettyihin, aikaisemmin perusasioina pidettyihin yksityiskohtiin on lähdetty kajoamaan. Suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä – näin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Morganin kohdalla. Historiallista on puurungon vaihtuminen kokonaan uuteen alumiiniseen monokokkiin. Ratkaisua tullaan soveltamaan myös muihin tuleviin Morganeihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikkaa Fordilta ja MazdaltaUlkonäköön tai ominaisuuksiin runkomateriaalin muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta. Sen sijaan keulalla on tapahtunut vähintään yhtä iso mullistus, kun Harley-Davidsonin V2 on syösty vallasta Fordin 1,5-litraisen ja kolmisylinterisen EcoBoostin tieltä. Kyseinen voimanlähde on nähty esimerkiksi Fiestassa ja Focuksessa ahdettuna, mutta Super 3 saa siitä vapaastihengittävän version. 118 hevosvoimaa ja 150 newtonmetriä saattavat kuulostaa vaatimattomilta, mutta 635 kilon kuivapaino ja melkoisen hyvät aerodynaamiset mahdollisuudet eivät enempää vaadi. Voimavarat riittävät 7 sekunnin nollasta sataan -tulokseen ja 210 km/h huippunopeuteen, joista varsinkin jälkimmäinen voi olla mielenkiintoinen kokemus vain pienillä plekseillä varustetun avonaisen kolmipyöräisen ratissa. Uusi moottori tekee tästä brittiläisen autoteollisuuden eräänlaisesta ikonista vielä aavistuksen verran brittiläisemmän, sillä se on suunniteltu kuningaskunnassa, vaikka valmistus tapahtuukin Romaniassa.Kojetaulusta pöllähtää vahva ilmailun henkäys.Yksi asia ei tekniikassa muutu mihinkään suuntaan, nimittäin vaihteisto. Edelleen Super 3:ssa luotetaan Mazda MX-5:n viisivaihteiseen käsivalintaiseen laatikkoon. Kaksi hienoa roadster-ikonia kohtaavat tällä tavoin toisensa vaihdelaatikon kautta.Suihkuhävittäjien aikakaudelleKolmipyöräisten Morganien inspiraationlähteinä on pidetty hävittäjälentokoneita. 113 vuoden kuluessa hävittäjät ovat kokeneet melko fundamentaalisia muutoksia, ja nyt Morganilla on haluttu lähteä muutokseen mukaan. Näin Super 3:een ei edeltäjistä poiketen ole haettu inspiraatiota perinteisistä mäntämoottorisista hävittäjäkoneista, vaan suihkuhävittäjistä. Muutos näkyy ulkokuoren puhtaammissa linjoissa, ja erityisesti siinä, ettei keulassa ulkosalla ole enää sitä V2:ta tähtimoottoria markkeeraamassa. Sisällä lymyävän moottorin ilmanottoaukot on sen sijaan järjestelty aivan kuin suihkuhävittäjässä ikään.Varustele miten parhaaksi näetMorgan Super 3 ei tule monelle ensimmäisenä mieleen, jos etsitään mahdollisimman monikäyttöistä autoa. Silti kaikenlaisia varusteita on sen ikonisiin kylki- ja peräripustimiin asennettavissa. Morgan kertoo Super 3:n olevan kaikkien aikojen räätälöitävin mallinsa. Saatavilla on yli 200 vaihtoehtoa siihen, millaisilla varusteilla ja tyyliseikoilla asiakas voi omansa personoida.Morganin kolmipyöräiset on tulkittu eri maiden lainsäädännöissä eri tavoin, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ne on myyty moottoripyörinä, Euroopassa enimmäkseen joinakin auton kaltaisina. Isossa-Britanniassa Super 3 -auton hinta alkaa euroiksi muutettuna noin 51 tonnista. Myynti on jo alkanut Vanhan mantereen puolella.Lähde ja kuvat: Morgan Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMorgan Plus Four CX-T – raakaa rallia Geneven lennätinuutisissa: Morganin kolmipyöräinen sähköauto Brittivalmistaja Morgan hylkää teräsrunkonsa 84 vuoden jälkeen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”