6.3.2022

Super 3 jatkaa kolmipyöräisten Morganien 113-vuotista tarinaa

Morgan Super 3

Olemuksellisesti paljon mikään ei ole muuttunut 3-Wheeleriin verrattuna. Tuulispään luonne on siis ennallaan, eli kyse on toistaiseksi erikoisimmasta laitteesta, johon Fordin kolmisylinterinen EcoBoost on asennettu. Toisaalta myös ennennäkemättömiä muutoksia on tullut.

Erikoinen yhdistelmä klassista urheiluautoa, moottoripyörää ja vanhan liiton hävittäjälentokonetta. Sitä ovat Morganin kuuluisat kolmipyöräiset, joista tuoreinta painosta kutsumme Super 3:ksi. Edellinen painos, Morgan 3-Wheeler, ehti olla tuotannossa Worcestershiressä miltei vuosikymmenen vuodesta 2012 alkaen.

Super 3 on päivänselvä jatkumo sarjaan, mutta tällä kertaa tiettyihin, aikaisemmin perusasioina pidettyihin yksityiskohtiin on lähdetty kajoamaan. Suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä – näin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Morganin kohdalla. Historiallista on puurungon vaihtuminen kokonaan uuteen alumiiniseen monokokkiin. Ratkaisua tullaan soveltamaan myös muihin tuleviin Morganeihin.

Morgan Super 3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikkaa Fordilta ja Mazdalta

Ulkonäköön tai ominaisuuksiin runkomateriaalin muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta. Sen sijaan keulalla on tapahtunut vähintään yhtä iso mullistus, kun Harley-Davidsonin V2 on syösty vallasta Fordin 1,5-litraisen ja kolmisylinterisen EcoBoostin tieltä. Kyseinen voimanlähde on nähty esimerkiksi Fiestassa ja Focuksessa ahdettuna, mutta Super 3 saa siitä vapaastihengittävän version. 118 hevosvoimaa ja 150 newtonmetriä saattavat kuulostaa vaatimattomilta, mutta 635 kilon kuivapaino ja melkoisen hyvät aerodynaamiset mahdollisuudet eivät enempää vaadi. Voimavarat riittävät 7 sekunnin nollasta sataan -tulokseen ja 210 km/h huippunopeuteen, joista varsinkin jälkimmäinen voi olla mielenkiintoinen kokemus vain pienillä plekseillä varustetun avonaisen kolmipyöräisen ratissa. Uusi moottori tekee tästä brittiläisen autoteollisuuden eräänlaisesta ikonista vielä aavistuksen verran brittiläisemmän, sillä se on suunniteltu kuningaskunnassa, vaikka valmistus tapahtuukin Romaniassa.

Morgan Super 3
Kojetaulusta pöllähtää vahva ilmailun henkäys.

Yksi asia ei tekniikassa muutu mihinkään suuntaan, nimittäin vaihteisto. Edelleen Super 3:ssa luotetaan Mazda MX-5:n viisivaihteiseen käsivalintaiseen laatikkoon. Kaksi hienoa roadster-ikonia kohtaavat tällä tavoin toisensa vaihdelaatikon kautta.

Morgan Super 3

Suihkuhävittäjien aikakaudelle

Kolmipyöräisten Morganien inspiraationlähteinä on pidetty hävittäjälentokoneita. 113 vuoden kuluessa hävittäjät ovat kokeneet melko fundamentaalisia muutoksia, ja nyt Morganilla on haluttu lähteä muutokseen mukaan. Näin Super 3:een ei edeltäjistä poiketen ole haettu inspiraatiota perinteisistä mäntämoottorisista hävittäjäkoneista, vaan suihkuhävittäjistä. Muutos näkyy ulkokuoren puhtaammissa linjoissa, ja erityisesti siinä, ettei keulassa ulkosalla ole enää sitä V2:ta tähtimoottoria markkeeraamassa. Sisällä lymyävän moottorin ilmanottoaukot on sen sijaan järjestelty aivan kuin suihkuhävittäjässä ikään.

Morgan Super 3

Varustele miten parhaaksi näet

Morgan Super 3 ei tule monelle ensimmäisenä mieleen, jos etsitään mahdollisimman monikäyttöistä autoa. Silti kaikenlaisia varusteita on sen ikonisiin kylki- ja peräripustimiin asennettavissa. Morgan kertoo Super 3:n olevan kaikkien aikojen räätälöitävin mallinsa. Saatavilla on yli 200 vaihtoehtoa siihen, millaisilla varusteilla ja tyyliseikoilla asiakas voi omansa personoida.

Morganin kolmipyöräiset on tulkittu eri maiden lainsäädännöissä eri tavoin, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ne on myyty moottoripyörinä, Euroopassa enimmäkseen joinakin auton kaltaisina. Isossa-Britanniassa Super 3 -auton hinta alkaa euroiksi muutettuna noin 51 tonnista. Myynti on jo alkanut Vanhan mantereen puolella.

Morgan Super 3

Lähde ja kuvat: Morgan Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia