30.1.2024

Suuri sähköautojen talvitesti alkaa taas – nämä autot ovat mukana

Norjan autoliitto järjestää sähköautoille jälleen suuren El Prix -talvitestin, joka alkaa keskiviikkona. Mukana on 23 sähköautoa.

Maailman suurimmaksi kutsuttu sähköautojen kulutustesti alkaa keskiviikkona kello 10 Suomen aikaa, kun Norjan autoliitto NAF aloittaa taas vuotuisen kulutustestinsä. Testissä mitataan sähköautojen todellista toimintamatkaa talviolosuhteissa.

Norjan autoliitto NAF on jo usean vuoden ajan testannut markkinoilla olevia sähköautoja niin talvi- kuin kesäolosuhteissakin. Testin tarkoituksena on selvittää, miten autojen toimintamatkat eroavat oikeissa olosuhteissa standardina käytettävistä WLTP-lukemista. Euroopassa WLTP-mittaussykli on noussut hallitsevaksi tavaksi ilmoittaa autojen toimintamatkaa.

WLTP-luvut autoille saadaan testilaitoksista niin sanotuissa optimiolosuhteissa. WLTP-tulokset eivät kuitenkaan ole mitään utopiaa, sillä Norjan autoliiton NAF:n kesätesteissä monet autot ovat yltäneet WLTP-lukemaa pidempään toimintamatkaan. Talvella WLTP-luvut eivät kuitenkaan sähköautoissa toteudu, sillä kylmä pienentää tunnetusti erityisesti korkeasta hyötysuhteestaan tunnettujen sähköautojen toimintamatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akut ajetaan tyhjiksi saakka

NAF:n testi on niin sanottu tosielämän testi, autolla ajetaan niin pitkään kuin niissä sähköä riittää. Autoletka starttaa Oslosta pohjoiseen kohti Lillehammeria ja matkalla kivutaan jopa tuhannen metrin korkeuteen. Kun auto hyytyy, kirjataan toteutunut toimintamatka ja sitä verrataan myös WLTP-syklin mukaiseen toimintamatkaan.

NAF:n tämän vuoden talviolosuhteissa tehtävässä kulutustestissä on mukana yli 20 sähköautoa. Mukana on myös sellaisia sähköautomalleja, joita ei Suomessa myydä, kuten Ford F150 Lightning, Hiphi Z, Lotus Eletre, Lucid Air, Nion EL6 ja ET5 sekä XPeng G9.

Mukana on myös paljon suomalaisittain kiinnostavia sähköautoja, kuten esimerkiksi Peugeot e-308 ja samaan perusrakenteeseen perustuva Opel Astra.

Mukana on myös autoja, joiden WLTP-syklin mukainen toimintamatka on jo yli 600 kilometriä. Esimerkiksi Tesla Model 3, Volkswagen ID.7 ja Hyundai Ioniq 6 kuuluvat tähän mielenkiintoiseen autojen joukkoon.

El Prix 2024 -talvitestin autot

(merkki ja malli, WLTP-lukema NAF:n ilmoittamana, kulutus/100 km NAF:n ilmoittamana)

  • Audi Q8 e-tron, WLTP 515 km, kulutus 22,4 kWh
  • BMW i5, WLTP 505 km, kulutus 18,7 kWh
  • BYD Dolphin, WLTP 427 km, kulutus 15,9 kWh
  • Ford F-150 Lightning, WLTP 429 km, kulutus 18,7 kWh
  • HiPhi Z, WLTP 555 km, kulutus 20,4 kWh
  • Hyundai Ioniq 6, WLTP 614 km, kulutus 14,3 kWh
  • Hyundai Kona Electric, WLTP 454 km, kulutus 16,6 kWh
  • Jeep Avenger, WLTP 395 km, kulutus 15,7 kWh
  • Kia EV9, WLTP 505 km, kulutus 22,8 kWh
  • Lotus Eletre, WLTP 530 km, kulutus 20,3 kWh
  • Lucid Air, WLTP 725 km, kulutus 14,9 kWh
  • MG MG4, WLTP 520 km, kulutus 16,5 kWh
  • Mercedes-Benz EQE SUV, WLTP 491 km, kulutus 21,5 kWh
  • Nio EL6, WLTP 529 km, kulutus 22,1 kWh
  • Nio ET5, WLTP 560 km, kulutus, 21,6 kWh
  • Nissan Ariya, WLTP 498 km, kulutus 20,4 kWh
  • Opel Astra Electric, WLTP 413 km, kulutus 15,7 kWh
  • Peugeot e-308, WLTP 409 km, kulutus 12,7 kWh
  • Polestar 2 Long Range, WLTP 614 km, kulutus 15,8 kWh
  • Tesla Model 3, WLTP 629 km, kulutus – kWh
  • Volkswagen ID.7, WLTP 608 km, kulutus 14,4 kWh
  • Volvo C40, WLTP 572 km, kulutus 17,5 kWh
  • XPeng G9, WLTP 520 km, kulutus 21,3 kWh

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lähde NAF

Luetuimmat