7.2.2023

Suzuki lanseeraa viisi sähkömallia Euroopassa vuoteen 2030 mennessä – mukana täyssähköinen Jimny

Jopa Brysselissä saatettaisiin vihdoin lämmetä kulttimaasturi Jimnylle, jos se kulkisi sähköllä. Näin on määrä tapahtua kuluvan vuosikymmenen aikana.

Suzukilta ei ole nähty tähän mennessä vielä yhtäkään tuotantosähköautoa, mutta kuten hiljattainen eVX -konsepticrossover osoitti, japanilaisvalmistajalla on selvät suunnitelmat mallistonsa sähköistämisestä eri puolilla maailmaa. Viimeisimpänä vihiä on tullut tulevasta Euroopan sähkömallistosta.

Suzuki eVX -konsepti ennakoi merkin ensimmäistä sähköautoa. 

Omanlaisensa tiiserikuvan perusteella Vanhalle mantereelle on odotettavissa vuoteen 2030 mennessä viisi erilaista sähköautomallia, jotka kaikki edustavat tavalla tai toisella Suzukille tunnusomaista linjaa kompakteista crossovereista. Kuvassa on autoja kei-luokan pikkuautosta ainakin nykyisen SX4 S-Crossin kokoluokkaan, jota myös eVX -konsepti melko tarkasti edusti. Tämä malli tulee olemaan myös sähkö-Suzukeista ensimmäinen, ja sen on määrä edetä tuotantoon vuonna 2025.

KUVA: Suzuki

Oikeasta yläkulmasta löytyvä hahmo tarkoittaa vain yhtä asiaa: maailman pidetyin pikkumaasturi Suzuki Jimny on myös saamassa sähköisen voimalinjan Euroopassa. Mallihan oli jo kadota Euroopasta kokonaan EU:n mallistopäästörajojen vuoksi. Sitten Jimnyä keksittiin alkaa myydä täällä kaksipaikkaisena pakettiautona. 

Suzuki Jimny

Päästökarhun silmissä sähköinen Jimny tarkoittaisi varmasti henkilöautoversion paluuta myös Euroopan markkinoille. Suzuki Jimnyyn ei yhdistetä mitään erityistä polttomoottorimuotoa, joten sähkövoimalinjan sulattaminen sen kohdalla lienee melko helppoa. Sen sijaan Jimnyn villi maasturiluonne saattaa kääntyä enemmän kaupunkiin päin, sillä auton 3,5-metriseen koriin tuskin saadaan mahdutettua kovinkaan suurta akustoa. Osa ratkaisua voisi olla hiljattain Intiassa julkistetun neliovisen Jimnyn valjastaminen sähköautoksi. On myös hyvin mahdollista, että sähkö-Jimnyn rinnalla tullaan näkemään hybridimalli, sillä havainnekuvassa näkyvän piirakkamallin perusteella vuosikymmenen loppuun mennessä kuitenkin sentään 20 prosenttia Suzukeista myydään hybridivoimalinjalla.

Lähteet: Suzuki, Inside EVs Kuvat: Suzuki, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat