16.1.2023

Kääpiömaasturi-ikoni Suzuki Jimny venyi viisioviseksi – päästökarhu tuskin katsoo sitäkään hyvällä

Takaovet tekevät kääpiömaasturin takatiloista saavutettavammat ja tavaratilasta suuremman. Tällä tuskin on kuitenkaan merkitystä maanosassa, jossa Jimnyt on päästörajateknisistä syistä myytävä pakettiautona.

Suzuki Jimnylle ei löydy vertailukohtaa. Nyt neljännessä sukupolvessaan auto on vietävän sympaattisen näköinen karamelli, joka ei kuitenkaan tingi perinteisen karskeista maasto-ominaisuuksistaan mihinkään.

Suzuki Jimny

3,65 metrin mittainen, ja japanilaiseen kei-kääpiöautoluokkaan sopiva maasturi ehti jo hetkellisesti kadota Euroopasta suhteessa korkeiden päästöjensä takia, mutta sitten autosta keksittiin tehdä pakettiauto poistamalla siitä takaistuimet. Muutoksen tulos, Jimny LCV, kiertää siis tällä tavalla Euroopan tiukat päästörajat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kummasti lisää tilaa

Euroopassa myytävät Jimnyt ovat siis kaksipaikkaisia pakettiautoja, mutta henkilöautona kolmiovinen Jimny on nelipaikkainen. Reilusti alle nelimetrisessä korissa on nähty tärkeäksi tarjota sekä etu- että myös takamatkustajille riittävät tilat, jolloin tavaratila kaikki istuimet käytössä jää vaivaiseksi 85-litraiseksi -  Mazda MX-.5 -roadsterissakin kontti on suurempi.

Vastikään Intiassa julkistettu 5-ovinen Jimny venyttää kääpiömaasturin käsitettä 34 senttimetrillä, ja kokonaispituus on nyt noin sentin vajaat neljä metriä, tämä siis varapyörä mukaan laskettuna. Akseliväli on kasvanut tismalleen saman verran. Lisäpituus mahdollistaa kahden lisäoven lisäksi yhden lisäistuinpaikan, sillä taaimmainen istuinrivi vetää nyt (ainakin siellä Intiassa) kolme henkeä eli auto on viisipaikkainen. Tavaratilallekin on tapahtunut jotain: kaikki penkit pystyssä sen tilavuus on jo 208 litraa, mikä ei ole edelleenkään ihmeluokkaa, mutta yli kaksinkertainen kolmioviseen verrattuna.

Muilta ominaisuuksiltaan 5-ovinen Jimny ei juurikaan poikkea kolmiovisesta, ja suurin osa teknisistä tiedoista on täysin identtisiä. Suhteessa melko suuri lisäpituus saattaa tosin hienoisesti muuttaa joitain asioita ajokäyttäytymisessä, mikäli versioita verrataan suoraan keskenään.

Tuskin näkee Eurooppaa

Kolmiovista Suzuki Jimnyä valmistetaan sekä Japanissa että Intiassa. Euroopan mallit tuodaan Japanista, kun taas Intiassa tuotetut yksilöt matkaavat esimerkiksi Lähi-itään ja Afrikkaan. 5-oviset Jimnyt tullaan aina valmistamaan Intian Ahmedabadissa, ja kyseessä on ensimmäinen Jimny, jota myös myydään Intiassa.

Jos siis ihan tarkkoja ollaan, kyseessä ei ole Suzuki Jimny, vaan Maruti Suzuki Jimny. Suzukin Intian tytäryhtiö Maruti Suzuki alkaa myymään autoa tasokkaampien malliensa Nexa-verkoston kautta. Lisäksi 5-ovista Jimnyä tullaan vähän tuonnempana toimittamaan myös vientiin Afrikkaan, Australiaan ja latinalaiseen Amerikkaan.

Eurooppa mitä todennäköisimmin jää 5-ovisesta mallista osattomaksi, sillä Intiassa valmistettavista yksilöistä puuttunee joitain Euroopassa vaadittavia turvaominaisuuksia. Niin hyödyllisiä kuin ne lisäsenttimetrit olisivatkin pakettiautossa olleet.

Lähteet: Maruti Suzuki, Autocar Kuvat: Suzuki / Maruti Suzuki, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat