16.1.2023 Ajoneuvot Kääpiömaasturi-ikoni Suzuki Jimny venyi viisioviseksi – päästökarhu tuskin katsoo sitäkään hyvällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takaovet tekevät kääpiömaasturin takatiloista saavutettavammat ja tavaratilasta suuremman. Tällä tuskin on kuitenkaan merkitystä maanosassa, jossa Jimnyt on päästörajateknisistä syistä myytävä pakettiautona. Suzuki Jimnylle ei löydy vertailukohtaa. Nyt neljännessä sukupolvessaan auto on vietävän sympaattisen näköinen karamelli, joka ei kuitenkaan tingi perinteisen karskeista maasto-ominaisuuksistaan mihinkään.3,65 metrin mittainen, ja japanilaiseen kei-kääpiöautoluokkaan sopiva maasturi ehti jo hetkellisesti kadota Euroopasta suhteessa korkeiden päästöjensä takia, mutta sitten autosta keksittiin tehdä pakettiauto poistamalla siitä takaistuimet. Muutoksen tulos, Jimny LCV, kiertää siis tällä tavalla Euroopan tiukat päästörajat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKummasti lisää tilaaEuroopassa myytävät Jimnyt ovat siis kaksipaikkaisia pakettiautoja, mutta henkilöautona kolmiovinen Jimny on nelipaikkainen. Reilusti alle nelimetrisessä korissa on nähty tärkeäksi tarjota sekä etu- että myös takamatkustajille riittävät tilat, jolloin tavaratila kaikki istuimet käytössä jää vaivaiseksi 85-litraiseksi - Mazda MX-.5 -roadsterissakin kontti on suurempi. Vastikään Intiassa julkistettu 5-ovinen Jimny venyttää kääpiömaasturin käsitettä 34 senttimetrillä, ja kokonaispituus on nyt noin sentin vajaat neljä metriä, tämä siis varapyörä mukaan laskettuna. Akseliväli on kasvanut tismalleen saman verran. Lisäpituus mahdollistaa kahden lisäoven lisäksi yhden lisäistuinpaikan, sillä taaimmainen istuinrivi vetää nyt (ainakin siellä Intiassa) kolme henkeä eli auto on viisipaikkainen. Tavaratilallekin on tapahtunut jotain: kaikki penkit pystyssä sen tilavuus on jo 208 litraa, mikä ei ole edelleenkään ihmeluokkaa, mutta yli kaksinkertainen kolmioviseen verrattuna.Muilta ominaisuuksiltaan 5-ovinen Jimny ei juurikaan poikkea kolmiovisesta, ja suurin osa teknisistä tiedoista on täysin identtisiä. Suhteessa melko suuri lisäpituus saattaa tosin hienoisesti muuttaa joitain asioita ajokäyttäytymisessä, mikäli versioita verrataan suoraan keskenään.Tuskin näkee EurooppaaKolmiovista Suzuki Jimnyä valmistetaan sekä Japanissa että Intiassa. Euroopan mallit tuodaan Japanista, kun taas Intiassa tuotetut yksilöt matkaavat esimerkiksi Lähi-itään ja Afrikkaan. 5-oviset Jimnyt tullaan aina valmistamaan Intian Ahmedabadissa, ja kyseessä on ensimmäinen Jimny, jota myös myydään Intiassa.Jos siis ihan tarkkoja ollaan, kyseessä ei ole Suzuki Jimny, vaan Maruti Suzuki Jimny. Suzukin Intian tytäryhtiö Maruti Suzuki alkaa myymään autoa tasokkaampien malliensa Nexa-verkoston kautta. Lisäksi 5-ovista Jimnyä tullaan vähän tuonnempana toimittamaan myös vientiin Afrikkaan, Australiaan ja latinalaiseen Amerikkaan.Eurooppa mitä todennäköisimmin jää 5-ovisesta mallista osattomaksi, sillä Intiassa valmistettavista yksilöistä puuttunee joitain Euroopassa vaadittavia turvaominaisuuksia. Niin hyödyllisiä kuin ne lisäsenttimetrit olisivatkin pakettiautossa olleet.Lähteet: Maruti Suzuki, Autocar Kuvat: Suzuki / Maruti Suzuki, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen