16.1.2023 Ajoneuvot Kääpiömaasturi-ikoni Suzuki Jimny venyi viisioviseksi – päästökarhu tuskin katsoo sitäkään hyvällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takaovet tekevät kääpiömaasturin takatiloista saavutettavammat ja tavaratilasta suuremman. Tällä tuskin on kuitenkaan merkitystä maanosassa, jossa Jimnyt on päästörajateknisistä syistä myytävä pakettiautona. Suzuki Jimnylle ei löydy vertailukohtaa. Nyt neljännessä sukupolvessaan auto on vietävän sympaattisen näköinen karamelli, joka ei kuitenkaan tingi perinteisen karskeista maasto-ominaisuuksistaan mihinkään.3,65 metrin mittainen, ja japanilaiseen kei-kääpiöautoluokkaan sopiva maasturi ehti jo hetkellisesti kadota Euroopasta suhteessa korkeiden päästöjensä takia, mutta sitten autosta keksittiin tehdä pakettiauto poistamalla siitä takaistuimet. Muutoksen tulos, Jimny LCV, kiertää siis tällä tavalla Euroopan tiukat päästörajat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKummasti lisää tilaaEuroopassa myytävät Jimnyt ovat siis kaksipaikkaisia pakettiautoja, mutta henkilöautona kolmiovinen Jimny on nelipaikkainen. Reilusti alle nelimetrisessä korissa on nähty tärkeäksi tarjota sekä etu- että myös takamatkustajille riittävät tilat, jolloin tavaratila kaikki istuimet käytössä jää vaivaiseksi 85-litraiseksi - Mazda MX-.5 -roadsterissakin kontti on suurempi. Vastikään Intiassa julkistettu 5-ovinen Jimny venyttää kääpiömaasturin käsitettä 34 senttimetrillä, ja kokonaispituus on nyt noin sentin vajaat neljä metriä, tämä siis varapyörä mukaan laskettuna. Akseliväli on kasvanut tismalleen saman verran. Lisäpituus mahdollistaa kahden lisäoven lisäksi yhden lisäistuinpaikan, sillä taaimmainen istuinrivi vetää nyt (ainakin siellä Intiassa) kolme henkeä eli auto on viisipaikkainen. Tavaratilallekin on tapahtunut jotain: kaikki penkit pystyssä sen tilavuus on jo 208 litraa, mikä ei ole edelleenkään ihmeluokkaa, mutta yli kaksinkertainen kolmioviseen verrattuna.Muilta ominaisuuksiltaan 5-ovinen Jimny ei juurikaan poikkea kolmiovisesta, ja suurin osa teknisistä tiedoista on täysin identtisiä. Suhteessa melko suuri lisäpituus saattaa tosin hienoisesti muuttaa joitain asioita ajokäyttäytymisessä, mikäli versioita verrataan suoraan keskenään.Tuskin näkee EurooppaaKolmiovista Suzuki Jimnyä valmistetaan sekä Japanissa että Intiassa. Euroopan mallit tuodaan Japanista, kun taas Intiassa tuotetut yksilöt matkaavat esimerkiksi Lähi-itään ja Afrikkaan. 5-oviset Jimnyt tullaan aina valmistamaan Intian Ahmedabadissa, ja kyseessä on ensimmäinen Jimny, jota myös myydään Intiassa.Jos siis ihan tarkkoja ollaan, kyseessä ei ole Suzuki Jimny, vaan Maruti Suzuki Jimny. Suzukin Intian tytäryhtiö Maruti Suzuki alkaa myymään autoa tasokkaampien malliensa Nexa-verkoston kautta. Lisäksi 5-ovista Jimnyä tullaan vähän tuonnempana toimittamaan myös vientiin Afrikkaan, Australiaan ja latinalaiseen Amerikkaan.Eurooppa mitä todennäköisimmin jää 5-ovisesta mallista osattomaksi, sillä Intiassa valmistettavista yksilöistä puuttunee joitain Euroopassa vaadittavia turvaominaisuuksia. Niin hyödyllisiä kuin ne lisäsenttimetrit olisivatkin pakettiautossa olleet.Lähteet: Maruti Suzuki, Autocar Kuvat: Suzuki / Maruti Suzuki, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?