Suzuki Jimny

Ajoneuvot Uutinen 11.9.2020

Täällä taas: Suzuki Jimny palaa markkinoille kiertämällä päästörajoja pakettiautona

Euroopan Unionin asettama 95 g/km -päästöraja pakottaa autonvalmistajia erilaisiin toimiin. Suzukin tapauksessa tämä tarkoitti Jimny-maastoauton myynnin lopettamista hetkellisesti. Nyt maasturisuosikki saadaan takaisin myyntiin, mutta kaksipaikkaisena pakettiautona.

Hetkeksi myynnistä poistunut Suzuki Jimny palaa Euroopan markkinoille – pakettiautona. Jimnyn myynti keskeytyi hetkeksi, koska valmistajalla oli vaikeuksia saavuttaa 95 g/km -päästöraja, eikä Jimny helpottanut tehtävää 178–198 g/km CO2-päästöillään.

Hyötyajoneuvoille Euroopan Unionin päästötavoitteet ovat kuitenkin löyhemmät, 147 g/km. Rekisteröimällä Jimny tähän luokkaan, vähentää Suzuki mahdollisia päästösakkojaan henkilöautomallistonsa osalta.

Perusrakenteeltaan Jimny LCV:ksi ristitty pakettiauto ei juuri eroa henkilöautosta. Autosta on poistettu takaistuimet, joten jatkossa Jimnyssä matkataan korkeintaan kaksin. Moottorina toimii sama vapaastihengittävä 100-hevosvoimainen 1,5-litrainen bensiinimoottori kuin aiemminkin. Myös alennusvaihteisto on yhä paikallaan, eikä tikapuurunkoakaan ole lähdetty muokkaamaan.

Suzuki Jimny

Takaistuimien poisto on tuonut lisää tavaratilaa, mutta sitäkin varsin vähän. Jimny LCV:n tavaratilan vetoisuus on 863 litraa, kun henkilöautoversiossa sitä oli takaistuimet alas taitettuna 830 l. Tavaratilasta löytyy nyt kiinnityskoukkuja. Ohjaamon ja tavaratilan väliin on rakennettu metallinen verkkoseinä varmistamaan, ettei kuljetettavat tavarat aiheuta vaaraa edessä istuville.

Jimny LCV kustantaa Suomessa 28 990 euroa, kun henkilöautoversion hinnat alkoivat esittelyn aikaan 24 991 eurosta. Hintaeroa muihin tosimaastureihin on kuitenkin yhä varsin runsaasti. Auton ennakkomyynti alkaa 14.9. ja ensimmäisten autojen lupaillaan saapuvan Suomeen maaliskuussa 2021.

Lähde ja kuvat: Suzuki

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Suzuki

Kaikki koeajot

Uusimmat