29.1.2020

Suzuki Jimny vaikeassa paikassa: päästörajat hämärtävät tulevaisuuden

Suzuki Jimny

Hilpeä pikkumaasturi Suzuki Jimny on vaikeassa tilanteessa hiilidioksidirajojen suhteen. Valmistajalla on kuitenkin muutama idea takataskussa.

Autoalan uutistahot vihjasivat viime viikolla, että Suzuki Jimnyn myynti Euroopassa loppuu. Syynä ovat alueen kiristyvät hiilidioksidirajat. Muiden valmistajien tavoin Suzukin pitäisi saada malliston hiilidioksidirajat 95 grammaan per kilometri 2021 alkaen, Jimnyn päästöjen vaihdellessa 154-170 gramman (NEDC) välillä. WLTP-syklillä mitattuna Jimnyn päästöt vaihtelevat 178-198 gramman välillä kilometriä kohden.

Epävirallisissa huhuissa Jimny poistuukin myynnistä 2021. Toisaalta, autolla on edelleen mahdollisuus ohittaa hiilidioksidirajat, mikäli se muunnetaan N1-luokan pakettiautoksi poistamalla takaistuimet ja tekemällä muita muutoksia.

Britannian Suzuki on kuitenkin kommentoinut huhuja suoraan lehdistötiedotteella. Sen mukaan tilanne on Euroopassa vaikea, mutta tilanne on ollut Suzukilla tiedossa jo uuden polven Jimnyn saapuessa 2018. Suzukilta vakuutetaan, että Jimny on edelleen saatavilla rajoitetussa määrin 2020 ajan ja yhtiö vannoo myös toteuttavansa kaikki jo tehdyt tilaukset.

Suzukin mukaan yhtiö myös tutkii vaihtoehtoja Jimnyn hiilidioksidipäästöjen madaltamiseksi. Tekniikkalistalla on ainakin Swift Sportista, Vitarasta ja S-Crossista tuttu 48 voltin kevythybriditekniikka. Lisäksi yhtiöllä on kattava portfolio maltillisempaa 12 voltin kevythybriditekniikkaa.

Suomen myyntiin ei toistaiseksi ole tulossa muutoksia.

Lähteet: Autocar, Suzuki UK Kuva: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat