17.8.2017 Ajoneuvot Tässä on Hyundain uusin polttokennoauto – luvassa ainakin lisää tehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai on ennakkoesitellyt uuden sukupolven polttokennoautonsa, ennen ensi vuoden alussa tapahtuvaa virallista julkistusta. Etelä-Korean Soulissa pidetyssä ennakkoesittelytilaisuudessa lähes tuotantovalmis versio Hyundain tulevasta polttokennoautosta tarjosi esimakua korealaisvalmistajan tulevasta lanseerauksesta. Muotojen lisäksi esiteltiin myös suoritusarvoja. Hieman yllättävää on kuitenkin se, että uutuudella ei vielä ole nimeä. Ei ainakaan virallisesti. Tapahtumassa nähty SUV-malli luo valmistajansa mukaan vankan ennakkonäkymän Hyundain seuraavaan kaupalliseen vetykäyttöiseen automalliin, jossa hyödynnetään yhtiön neljännen sukupolven polttokennoteknologiaa. Hyundai kertoo kehittäneensä uuden polttokennomallin peräti neljästä lähtökohdasta, jotka painottuvat polttokennojärjestelmän tehokkuuteen, suoritusarvoihin, kestävyyteen ja säiliön energiatiheyteen. Parantamalla polttokennon suorituskykyä, vähentämällä vedyn kulutusta ja optimoimalla tärkeimmät komponentit auton tehokkuus on autovalmistajan mukaan kehittynyt huomattavasti verrattuna edeltäjäänsä ix35 Fuel Cell –malliin. Uuden SUV:n polttokennon tehokkuustaso on 60 %, eli 9 % parempi kuin ix35 FuelCell -mallin. Paremman energiatehokkuuden ansiosta uuden mallin toimintamatkatavoitteeksi kerrotaan yli 800 km yhdellä latauksella (NEDC-normin mukaisesti). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luvassa 163 hevosvoimaa Uuden mallin suurin teho (163 hv) on Huyndain kertoman mukaan noussut 20 % edeltäjäänsä verrattuna. Polttokennokäyttöisen SUV:n kylmäkäynnistysominaisuudet ovat myös parantuneet, ja pakkaseen liittyvät käynnistysongelmat on valmistajan mukaan ratkaistu. Puolueettomasti tätä ei kuintenkaan ole vielä päästy kokeilemaan. Tuleva auto on ennakkotietojen perusteella suunniteltu käynnistymään jopa -30 asteen pakkasessa. Starttivarmuutta on kohennettu lisäämällä kennostoon Hyundain itsekehittämiä avainkomponentteja. Tarkempia tietoja on kuitenkin vielä maltettava odottaa. Polttokennoauton tekniset parannukset auttavat Hyundain näkemyksen mukaan myös alentamaan sarjatuotantokustannuksia. Katalyyttitekniikan hyödyntämisen luvataan myös lisäävän uutuuden käyttöikää. Tulevassa tuotantomallissa kerrotaan myös olevan merkittäviä parannuksia vetysäiliön energiatiheydessä. Säiliöpaketissa on jatkossa kolme samankokoista säiliötä kahden erikokoisen sijaan. Säiliön kohentunut gravimetrinen kapasiteetti (vedyn massa suhteessa säiliön painoon) saavutettiin sen rakennetta parantamalla. Sarjatuotantomalli sisältää autovalmistajan mukaan liudan kuljettajaa avustavia tekniikoita. Yksityiskohdat esitellään tammikuussa CES2018 -tapahtumassa tulevan mallinimen kanssa. – Poikkeuksellisen tehokkuuden, upean muotoilun ja tinkimättömän suorituskyvyn ansiosta uuden sukupolven polttokennokäyttöinen SUV on todellinen malliesimerkki tulevaisuuden ympäristöystävällisestä ajoneuvosta, kertoo Hyundai Motor Groupin Eco Technology Centerin johtaja Lee Ki-sang. Luonnon inspiroima muotoilu Tuleva polttokennoauto on perinyt muotoilunsa FE Concept -autosta, joka esiteltiin Geneven 2017 autonäyttelyssä. Muotoilu on orgaanista, virtaavaa sekä luonnon innoittamaa, kertoo valmistaja. Visuaalisista virityksistä mainittakoon yksinkertaiset, täysleveät seisontavalot, ulkoasua loiventavat ja ilmanvastusta vähentävät elementit ja tyylin viimeistelvät vanteet. Ovenkahvat ovat ulkopinnan tasalla. Sisustan luvataan olevan selkeä, eikä kuljettajan kannalta oleellista käytettävyyttä ole pilattu tarpeettoman teknisellä tykityksellä. Luvassa on ainakin leveä AV-näytöllä varustettu kojelauta ja ergonomisilla säätimillä varustettu keskikonsoli. Sisätilojen värit ovat valmistajan mukaan luonnon innoittamia. Futuristista vaikutelmaa kohentaa osaltaan istuimissä käytetty kankaan ja mokan yhdistelmä. Suunnitelmissa 31 ympäristöystävällistä automallia Uusi, toistaiseksi nimetön malli on osa Hyundain laajempaa suunnitelmaa vähäpäästöisten autojen kehityksessä. Hyundai Motor Groupin julkilausuttu suunnitelma on peräti 31:n ympäristöystävällisen automallin esitteleminen maailmanlaajuisille markkinoille vuoteen 2020 mennessä. Uusi tiekartta edustaa Hyundai Motor Groupin ja sen tytäryhtiöiden seuraavaa vaihetta "lopullista tavoitetta varten", jossa luodaan entistä puhtaampi ympäristö vähäpäästöisillä autoilla. Hyundai kertoo omaksuneensa ympäristöystävällisten autojen ohjelmassaan monitahoisen lähestymiskulman ja sitoutuneensa autovalikoimaan, joka käsittää erilaisia voimalinjavaihtoehtoja – sähkö, hybridi ja polttokenno – asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Tiekartta sai vauhtia polttoainetaloudellisten ja ympäristöystävällisten autojen kasvavasta maailmanlaajuisesta kysynnästä. Hyundain pyrkimyksenä on todennäköisesti johtaa hybridiautojen globaalia yleistymistä. Seuraavaksi valikoimaa laajennettanee SUV-autoihin sekä raskaisiin ajoneuvoihin. Toinen osa suunnitelmaa on valmistajan mukaan taka- sekä nelivetoisten mallien kehittäminen vuonna 2011 esittellyn voimalinjaan kytketyn sähkömoottorijärjestelmän (TMED) pohjalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköä luvassa myös isoihin ja ylellisiin Hyundai taistelee sähköautojen markkinoilla nykyisellä IONIQ-mallistolla, mutta yhtiö kertoo tavoitteekseen laveamman sähköautovalikoiman tuottamisen, joka kattaa niin pienet sähköautot kuin isot ja ylelliset Genesis-brändin mallitkin. Autovalmistaja kertoo sähköautojen kehittäminsen tapahtuvan useassa vaiheessa. Uuden kompaktin SUV:n Hyundai Konan sähköversion julkistus on luvassa vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla, Genesis EV -mallin julkistus vuonna 2021 ja seuraavan, vielä nimeämättömän, noin 500 km:n toimintasäteen sähköauton julkistus vuoden 2021 jälkeen. Hyundai kertoo kehittävänsä myös ensimmäisen erityisrakenteen pelkästään sähköautoja varten. Ratkaisulla haettanee tilannetta, jossa yhtiö voi tuottaa sujuvammin useita pitkän toimintasäteen omaavia sähköautomalleja. Kiinnostaako polttokenno Suomessa? Hyundai kertoo vahvistavansa osaamistaansa vetykäyttöisessä polttokennoteknologiassa panostamalla tutkimus- ja kehityshankkeisiin polttokennoauton suoritustason ja kestävyyden tehostamiseksi. Samalla tekniikkaa pienennetään ja valmistuskustannuksia pyritään vähentämään. Tavoitteena on hyödyntää samoja teknisiä ratkaisuja muun muassa pienemmissä perheautoissa. Ensin vuorossa on kuitenkin järeämpi lanseeraus valmistajan esitellessä uuden vetykäyttöisen bussin vielä tämän vuoden aikana. Hyundai vakuuttaa olevansa maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka otti käyttöön sarjatuotantolinjan vetykäyttöisille polttokennoautoille. Autovalmistaja on tuottanut polttokennoautoja vuodesta 2013 ja myy niitä nykyisin 18 maassa eri puolilla maailmaa. Suomessa kiinnostus Hyundain vetymalleja kohtaan on ollut maltillista. Toistaiseksi Suomeen on rekisteröity yksi vetykäyttöinen Hyundai ix35 Fuel Cell –malli. Hyundai julkistaa uuden vetykäyttöisen SUV-mallinsa virallisesti ensi vuoden alussa Koreassa, jonka jälkeen se esitellään ja Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Lähde Hyundai Kuvat Hyundai ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?