4.3.2023 Ajoneuvot Tässä on ensi kesän erikoiskokeet Suomen MM-rallissa – pari nostalgista pätkää tekee paluun! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myhinpää, Västilä, Halttula...Rallifaneilla herahtaa helposti vesi kielelle tulevan kesän erikoiskokeita tutkiessa. Nyt on tarjolla todella maukas kattaus nostalgiannälkäisille. Uusiutuminen on päivän sana monessakin asiassa, mutta sitä se on myös rallin MM-sarjan osakilpailuissa. Saman reitin hinkkaaminen vuodesta toiseen tekee kyllä teistä tuttuja, mutta antaa lopulta kovin vähän rallifaneille ja kuljettajille. Suomessa järjestelyt ovat olleet ensiluokkaisia joka vuonna. Tähän sisältyy luonnollisesti myös riittävä määrä uutta reittiä vuosittain. Testierikoiskoe Muuramessa ja Harjun erikoiskoe Jyväskylän keskustassa ovat tuttua kauraa viime vuodelta. Harjun mukanaolon perustelee helposti sillä, että viime kesänä erikoiskoetta saapui seuraamaan ennätysmäärä yleisöä; peräti 19 500 silmäparia. Tähtikuljettajat jakoivat esittelytilaisuudessa nimikirjoituksia. Paikalla oli hallitsevasta maailmanmestarista Kalle Rovanperästä lähtien monia kovia suomalaisnimiä. Laukaa ja Lankamaa avaavat perjantain viime vuoden tapaan, mutta sitten alkaa tapahtua. Reitti lähtee kahdeksan välivuoden jälkeen Jyväskylästä koilliseen ja kohti Myhinpään legendapätkän maisemia. Saahkarin-Myhinpään museotie oli viimeksi MM-rallissa vuonna 2015. Myhinpää kuului vuosina 1974 - 85 vuosittain kisareittiin, ja uudelleen vuosina 1989 - 1995. Sen jälkeen erikoiskoe on vieraillut vain satunnaisesti MM-rallissa. Testitoimintaa Myhinpäässä on ollut myös välivuosina, sillä useat tehdastiimit ovat kokeneet juuri näissä maisemissa testaamisen tärkeäksi osaksi Jyskälään valmistautumisessa. Nykyisillä Rally1-autoilla keskinopeus kipuaa helposti huimiin lukemiin pitkien suorien ja vauhdikkaiden paikkojen ansiosta. Jo vuonna 2015 päästiin 135km/h lukemiin, joten nyt 140km/h keskinopeus saattaa olla paperia. Samalla seudulla ajetaan myös toinen historiasta tuttu erikoiskoe, Halttula, joka oli viimeksi osana Suomen MM-rallin reittiä vuonna 1995. Erikoiskoe on kuulunut MM-rallin reittiin seitsemän kertaa, ja tullut tutuksi erityisesti maalipään hienosta s-mutkasta. Kolmas paluun tekevä klassikko on Västilän erikoiskoe, joka ajetaan kahdesti lauantain aikana. Erikoiskoe kiemurtelee Längelmäen ja Kuhmalahden maisemissa. Tällä seudulla kilpailtiin yhtäjaksoisesti vuosina 1988 - 2001, minkä jälkeen se ei ole enää mahtunut reittiin. Sen vuoksi kyse on kolmannesta erikoiskokeesta, joka on huippukuljettajille uusi tuttavuus. Kai Tarkiainen esitteli tulevan kesän rallireitin, johon mahtuu sopivassa suhteessa mukaan palaavia klassikoita ja vanhoja tuttuja erikoiskokeita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talkoolaiset avainasemassa Reittiä esitteli Helsingin ITIS-kauppakeskuksessa pidetyssä julkistustilaisuudessa kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen ja apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen. - Onhan se joka vuosi iso ponnistus saada reitti kasaan. Kari ajaa tuhansia kilometrejä reittiä luodessaan. Olemme löytäneet täksi vuodeksi paljon uutta, ja se on se suola tässä hommassa. Pojat tykkäävät etsiä uusia teitä, sillä se on heidän mielestään hyvää tekemistä. Kuljettajat ovat myös olleet uusiutumisen kannalla, kilpailunjohtaja Tarkiainen kiittelee. Rallin järjestäjän, AKK Sports Oy:n toimistolla käy vilske läpi vuoden, kun tapahtumaa valmistellaan. Yksi työtä teettäviä asioita on saada tiet rallikäyttöön, mikä ei ole aina selviö. Klassikkopätkä onneksi irtosi ilman harmaita hiuksia. Kalle Rovanperältä kotikisan voitto vielä puuttuu, mutta tilaston korjaaminen lienee vain ajan kysymys. - Luvat eivät tule automaattisesti, mutta pitkään mukana olleille teille meno on vain puhelinsoiton päässä. Uudet paikat vaativat meiltä enemmän selontekoa siitä, mitä teemme ennen rallia ja millä tavalla kunnostamme tiet käytön jälkeen. Myhinpään saaminen oli helppoa, koska kyse on valtiontiestä. Yksityisteillä ajamisessa sen sijaan keskustellaan enemmän siitä, mitä voimme tehdä ja mitä emme. Kisakeskus Paviljonki jatkaa rallin komentokeskuksena, missä myös Tarkiainen rallin aikana istuu. Maastossa rallin onnistumisen varmistaa huima määrä ihmisiä, joiden mukaan saaminen on vaikeutunut ajan saatossa. - Määrä riippuu siitä, kuinka pitkiä erikoiskokeita ajetaan, mutta sellainen 3500 - 4500 tekijää tarvitaan vuosittain. Talkoohenki on autourheilussa kokenut saman kuin muissakin tapahtumissa; on vaikea houkutella ihmisiä pois kotoaan tekemään jotain seuran hyväksi. Se on iso haaste meille ja muille tulevaisuudessa. Heidän lisäksi meillä on paljon ammattihenkilöitä pelastustehtävissä, mutta talkoosakin kanssa seistään tai kaadutaan. Ilman heitä rallia ei järjestetä, huomauttaa Tarkiainen. Suomen MM-rallin aikataulu 3. - 6.8.2023 Torstai 3.8. 09:01 Testierikoiskoe, Rannankylä (4,48 km) 19:05 EK1 Harju 1 (3,48 km) 19:40 Huolto A, Jyväskylä Paviljonki EK-kilometrit yhteensä: 3,48 km Perjantai 4.8. 08:05 EK2 Laukaa 1 (11,78 km) 09:03 EK3 Lankamaa 1 (14,21 km) 10:21 EK4 Myhinpää 1 (15,51 km) 11:35 EK5 Halttula 1 (9,14 km) 13:05 Huolto B, Jyväskylä Paviljonki 14:35 EK6 Laukaa 2 (11,78 km) 15:33 EK7 Lankamaa 2 (14,21 km) 16:51 EK8 Myhinpää 2 (15,51 km) 18:05 EK9 Halttula 2 (9,14 km) 20:05 EK10 Harju 2 (3,48 km) 20:40 Huolto C, Jyväskylä Paviljonki EK-kilometrit yhteensä: 104,76 km Lauantai 5.8. 08:05 EK11 Västilä 1 (18,94 km) 09:05 EK12 Päijälä 1 (20,19 km) 10:05 EK13 Rapsula 1 (20,56 km) 11:05 EK14 Vekkula 1 (20,65 km) 13:17 Huolto D, Jyväskylä Paviljonki 15:35 EK15 Västilä 2 (18,94 km) 16:35 EK16 Päijälä 2 (20,19 km) 17:35 EK17 Rapsula 2 (20,56 km) 18:35 EK18 Vekkula 2 (20,65 km) 20:15 Huolto E, Jyväskylä Paviljonki EK-kilometrit yhteensä: 160,68 km Sunnuntai 6.8. 07:53 EK19 Moksi-Sahloinen 1 (16,56 km) 09:05 EK20 Himos-Jämsä 1 (9,26 km) 10:30 EK21 Moksi-Sahloinen 2 (16,56 km) 12:43 Rengashuolto, Himos 13:15 EK22 Himos-Jämsä 2, Wolf Power Stage (9,26 km) 14:15 Palkintoseremonia, Himos EK-kilometrit yhteensä: 51,64 km Koko reitin EK-kilometrit yhteensä: 320,56 km Koko reitti yhteensä: 1471,99 km Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku