9.4.2018

Täysin uusi, mutta tutulla polulla: tällainen on seuraava Subaru Forester

Subaru Forester

Uusi Subaru Forester ei yllätä: se on lehdistötiedotetta myöten ehta Subaru.

Sukunäköä ei tarvitse etsiä, uusi Subaru Forester näyttää ihan omalta itseltään. Malli jatkaa omia polkujaan kulkevan japanilaismerkin Dynamic x Solid ­-muotokieltä, joka paitsi kuulostaa muotokielimäisen kryptiseltä, sen kerrotaan yhdistävän katumaasturimaista kovuutta käyttäjäystävälliseen mukavuuteen.

Subaru Forester

Pinnan alla on ensimmäistä kertaa Foresterissa käytettävä Subaru Global Platform -perusrakenne, johon Moottori on jo ehtinyt tutustua XV:ssä ja Imprezassa.

Perusrakenteen päälle on muovattu Subaru Forester tutuista aineksista: keulalta löytyy ahtamaton bensiinibokseri ja tuulilasin läpi maailmaa tarkkailee aktiivista turvaa tuova iSight-kamerajärjestelmä.

Valmistaja kertoo uutuuden olevan kaikkien aikojen tilavin Forester. Akseliväli on venähtänyt 30 millimetriä. Ylitykset ovat pysyneet ennallaan, eli auto on kolme senttimetriä aiempaa pidempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksityiskohdat tekevät kokonaisuuden

Subarumaisesti valmistaja kertoo lehdistötiedotteessaan paljon pienistä parannetuista yksityiskohdista, kuten sähköisen takaluukun paremmin sijoitetusta moottorista ja aiempaa sujuvammasta kulusta takaistuimelle. Muutos johtuu suurempaan kulmaan aukeavasta ovesta ja uudelleen muotoillusta takaistuimesta. USB-portteja löytyy nyt jokaiselle matkaajalle, ja kuljettajan vireystilaa seurataan nyt Driver Monitoring Systemillä. Viime mainitun kerrotaan myös varottavan häiriöistä tiellä, sekä myös säätävän istuimen, peilit ja ilmastoinnin kuljettajan toivomusten mukaisesti. Melkoinen monitoimimonitori siis.

Kuvan kaukoputki ei liity tapaukseen.

Bensiinivoimalla

Toistaiseksi Foresterista on paljastettu vasta Yhdysvaltojen markkinoille tehtävä versio. Sen keulalla on 2,5-litrainen ahtamaton bokserimoottori. Vaihteistona on Lineartronic CVT ja vetotapana tietysti neliveto. Moottorin kerrotaan olevan 90 prosenttisesti uusi edeltäjäänsä nähden. Jenkkiversiossa moottori tuottaa 182-hevosvoimaa. Todennäköisesti suunnilleen samanlainen paketti nähdään myöhemmin Euroopassakin. Dieseliä Foresteriin ei saatane, sillä Subaru ilmoitti luopuvansa käyttövoimasta.

Moottori palaa aiheeseen, kun Subaru Foresterin Euroopan aikataulu ja kuviot selviävät.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Subaru

Luetuimmat