Ajoneuvot | Uutinen | 3.1.2020

Tesla Cybertruck ei tarpeeksi turvallinen Eurooppaan? – ’’matkustajiin kohdistuu valtavia voimia’’

Jo yli 250 000:een ennakkotilaukseen futuristinen Tesla Cybertruck ei tule asiantuntijan mukaan luultavasti täyttämään sellaisenaan eurooppalaisia turvallisuusasetuksia.

Jaa artikkeli

Vähintäänkin erikoisesti muotoiltu Tesla Cybertruck kohautti automaailmaa parin kuukauden takaisessa esittelyssään. Bladerunner-tyylinen avolava on löytänyt kuitenkin omaperäisyydellään tien monien kuluttajien sydämiin, sillä Teslan toimitusjohtaja Elon Muskin mukaan Cybertruckeja on ennakkotilattu jo 250 000 kappaletta. Lopullisia ostopäätöksiä näistä tuskin jokainen on, sillä ennakkotilausmaksu on ainoastaan 100 dollaria.

Eurooppalaisten Cybertruck-tilaukset saattoivat kuitenkin ottaa takapakkia, sillä sveitsiläis-saksalaisen teknisiä tarkastuksia ja sertifiointeja suorittavan monialayrityksen SGS-TÜV Saarlandin asiantuntija Stefan Tellerin mukaan Cybertruck lienee tervetulleempi eri planeetalle, kuin Saksaan ja muualle Eurooppaan, uutisoi Autoblog.com.

Tesla Cybertruck

Cybertruckin omalaatuinen rakenne voi estää koko auton myynnin Euroopassa.

Julkaisun mukaan Teller on kertonut saksalaiselle autolehti Automobilwochelle, että hänen Cybertruckista saamien tietojen mukaan tyyppihyväksyntää massatuotantoon ei olisi tulossa, eikä täten autoa voitaisi myydä ainakaan Saksassa.

Jouston puutetta

Ongelmaksi kerrotaan auton lähes joustamaton runkorakenne, joka on valmistettu erittäin kovasta kylmävalssatusta teräksestä. Käytetty materiaali antaa myös auton pinnoille kiillon ja vahvuuden.

Tellerin mukaan tämä erittäin kova korirakenne on ristiriidassa Euroopan yleisen turvallisuusperiaatteen kanssa matkustajien ja jalankulkijoiden kannalta. Teller uskoo myös karkaistun korin vaarantavan kolaritilanteessa matkustajat.

– Matkustajiin kohdistuu valtavia voimia. Turvatyynytkään eivät auta enää siellä. Emme ole nähneet Cybertruckia törmäyskokeessa, joten emme tiedä miten Tesla on ratkaissut ongelman, vai onko ratkaissut ollenkaan, Teller kertoo.

Jykevästä rakenteesta johtuen Teller uskoo matkustajien tuntevan autossa olevansa turvassa, vaikkeivät oikeasti olisikaan.

Oikotie onneen panssaroituna ajoneuvona?

Asiantuntijan mielestä myös jalankulkijat ottavat osumaa turhan voimakkaasti, mikäli he törmäävät Cybertruckiin. Kansallisten määräysten mukaan auton etuosa ei saa olla jäykkä, sekä puskurin ja konepellin täytyy imeä energiaa jalankulkijoiden suojaamiseksi. Jos kuulapäävasara ei jätä autoon lommoakaan, saattavat kevyen liikenteen osapuolet kimpoilla törmäyksessä tennispallon lailla.

Tesla Cybertruck

Asiantuntijan mukaan edes turvatyynyt eivät riittäisi suojaamaan matkustajia tarpeeksi törmäyksessä.

Tellerin mukaan ainut mahdollisuus saada auto hyväksytyksi Saksassa on erittäin suuret muokkaukset perusrakenteeseen. Yksi vaihtoehto olisi myös Cybertruckin luokittelu panssaroiduksi ajoneuvoksi, mutta Euroopan säätäjät luultavasti torppaisivat tämän säännösten kiertoyrityksenä.

Jenkeissä ei spekuloida

Yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden mukaan heidän säädäntönsä poikkeaa suuresti Euroopasta, etenkin jalankulkijoiden suojaamisessa. Heidän mukaan on liian aikaista arvailla miten Teslan avolava tulee pärjäämään törmäystestissä.

Varmaa on kuitenkin, että Teslan Berliiniin rakentuvalla tehtaalla Cybertruckit eivät tule olemaan osa 500 000:sta vuodessa valmistetusta ajoneuvosta. Lisäksi Musk ei ole puhunut vielä itsekään Cybertruckin myymisestä Euroopassa lainkaan.

Lähde: Autoblog Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu