6.10.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon Q2M Clay – kemiallista kestoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gyeon Q2M Clay on puhdistussavi siinä missä muutkin, mutta lisäksi sille luvataan kattava kemiallinen kestävyys. Löysimme myös kritisoitavaa. Kokeile liu'uttaa sormenpäitä pesun jälkeen auton maalipinnalla. Pinnan tulisi tuntua täysin sileältä. Muussa tapauksessa Gyeon Q2M Clay tai muu autonhoitosavi lienee tarpeen.Autonhoitosavea käyttäneet tuntevat tarpeen. Muut huomaavat sen edellä kuvatulla tavalla maalipinnan karheutta kokeilemalla. Autonhoitosavi on siirtynyt, autoilun koko historiaan nähden lyhyessä ajassa, uudesta keksinnöstä välttämättömäksi välivaiheeksi.Puhdistussaven käyttöön kannattaa tutustua autonhoitojuttusarjan aiemmista artikkeleista, jos aihealue on vieras.Jos autonhoitoon tarkoitettu puhdistussavi on uusi asia, niin sen käyttöön kannattaa tutustua aiemmin kirjoittamastamme artikkelista. Ennen puhdistussaven käyttöä auto on suositeltavaa pestä mahdollisimman puhtaaksi. Hieman edistyneempikin tekijä saattaa hyötyä savestuksen viidestä vinkistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGyeon Q2M ClayGyeon Q2M Clay on Singaporessa päämajaansa pitävän yrityksen tuote autonhoitokäyttöön tarkoitetuksi puhdistussaveksi. Tuo Q2M vihjaa valmistajan ylläpitoon tarkoitettuun tuotesarjaan, sillä viimeinen kirjain tulee englannin kielen sanasta maintenance.Gyeon Q2M Clay on metallirasiassa toimitettava autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi, jolle mainostetaan hyvää kemiallista kestävyyttä.Tyylikkäässä ikkunallisessa metallirasiassa toimitettavan saven massa on 100 grammaa ja tämän muovailuvahaa muistuttavan aineen väri on hailakanvihreä. Palasta riittää useaan käyttökertaan ja kerralla kannattaa käyttää ehkä noin 20 grammaa savea. Hintaa koko paketilla on noin 14 euroa.Gyeon kertoo saven olevan hellävaraisesta päästä, joka tarkoittaa sen sopivan yleiskäyttöön. Tämänkaltaisesta savesta käytetään usein englanniksi termejä soft tai mild, jotka tarkoittavat pehmeää ja mietoa - Gyeon käyttää näistä jälkimmäistä.Valmistaja lupaa savelle kemiallisen keston pH-arvoille väliltä 2-11 eli erittäin happamasta varsin emäksiseen. Täten sitä voi tarvittaessa käyttää erilaisten kemikaalien kanssa. Itse Gyeon Q2M Clay sopii valmistajan mukaan kaikille maalipinnoille ja me uskallamme suositella sitä lisäksi lasipinnoille.Liukasteen kanssa ei parane kitsastella, sillä se estää savea naarmuttamasta maalipintaa. Emme kuitenkaan käyttäneet valmistajan omaa liukastetta.TestissäGyeon Q2M Clay pääsi kokeiluun muutamalla erilaisella maalipinnalla. Kokeilimme sitä sekä koko ajan veden avulla märkänä pidettävälle pinnalle että lähtökohtaisesti kuivalle pinnalle. Molemmissa tapauksissa käytimme runsaasti puhdistussavelle tarkoitettua liukastetta.Emme kuitenkaan käyttäneet valmistajan omaa savelle tarkoitettua liukastetta, joten tuloksiin täytyy suhtautua sen suhteen varauksella. Liukasteena toimi hyväksi havaittu ja käyttökustannukseltaan kohtuullinen Wolf’s Chemicals Pink Slip. Luonnollisesti savi saattaa toimia eri tavalla liukasteesta riippuen.Allekirjoittaneen suosikkiote jättää saven sormien väliin estäen sitä lipsahtamasta maahan. Gyeonin saven puhdistusteho on hyvä.On tärkeää ymmärtää, että puhdistussavi aiheuttaa poikkeuksetta hyvin hentoa jälkeä maalipintaan. Tavallisesti tämä hukkuu muun autoon ajan kanssa kertyneen mikronaarmun sekaan ja saavutettu sileä maalipinta kohottaa edut selvästi haittoja suuremmiksi. Tarkastelemme kuitenkin tuloksia tarkoituksella poikkeuksellisen kriittisesti.Gyeonin savi puhdisti kyllä tehokkaasti, mutta huomasimme sen aiheuttavan hieman totuttua enemmän naarmua. Englanniksi tämänkaltaisesta jäljestä käytetään termiä marring. Syntynyt jälki on hentoa eikä sillä ole merkitystä, jos auto on tarkoitus kiillottaa suoritetun puhdistuksen jälkeen. Uuden tai virheettömäksi kiillotetun pinnan tapauksessa tilanne on kuitenkin toinen.Kuvassa näkyy valokeilassa auton maalipintaan ajan kanssa kertynyt mikronaarmu. Saven aiheuttama pitkittäinen jälki on tässä valossa lähes mahdotonta tallettaa kameralle, mutta luonnonvalossa sen erottaa selvemmin.Q2M Clayta voi kemikaalinkeston johdosta käyttää esimerkiksi raudanpoistoaineen kanssa, jolloin lentoruosteen irtoaminen tehostuu entisestään. Syntyneestä jäljestä johtuen suosittelemme kuitenkin puhdistamaan pinnan mahdollisimman tehokkaasti ja käyttämään parasta mahdollista savelle tarkoitettua liukastetta esimerkiksi tuon raudanpoiston sijaan. Ehkä valmistajan oma liukaste minimoisi mikronaarmuuntumisen.Testaamatta tuotetta valmistajan omalla liukasteella sitä on turha haukkua liikaa. Tältä rupeamalta emme kuitenkaan ensimmäisenä suosittelisi juuri tätä tuotetta, sillä esimerkiksi Bilt Hamber Auto-Clay soft on toiminut hellävaraisemmin nytkin käytetyllä liukasteella samoja maalipintoja kohtaan.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen