6.10.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon Q2M Clay – kemiallista kestoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gyeon Q2M Clay on puhdistussavi siinä missä muutkin, mutta lisäksi sille luvataan kattava kemiallinen kestävyys. Löysimme myös kritisoitavaa. Kokeile liu'uttaa sormenpäitä pesun jälkeen auton maalipinnalla. Pinnan tulisi tuntua täysin sileältä. Muussa tapauksessa Gyeon Q2M Clay tai muu autonhoitosavi lienee tarpeen.Autonhoitosavea käyttäneet tuntevat tarpeen. Muut huomaavat sen edellä kuvatulla tavalla maalipinnan karheutta kokeilemalla. Autonhoitosavi on siirtynyt, autoilun koko historiaan nähden lyhyessä ajassa, uudesta keksinnöstä välttämättömäksi välivaiheeksi.Puhdistussaven käyttöön kannattaa tutustua autonhoitojuttusarjan aiemmista artikkeleista, jos aihealue on vieras.Jos autonhoitoon tarkoitettu puhdistussavi on uusi asia, niin sen käyttöön kannattaa tutustua aiemmin kirjoittamastamme artikkelista. Ennen puhdistussaven käyttöä auto on suositeltavaa pestä mahdollisimman puhtaaksi. Hieman edistyneempikin tekijä saattaa hyötyä savestuksen viidestä vinkistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGyeon Q2M ClayGyeon Q2M Clay on Singaporessa päämajaansa pitävän yrityksen tuote autonhoitokäyttöön tarkoitetuksi puhdistussaveksi. Tuo Q2M vihjaa valmistajan ylläpitoon tarkoitettuun tuotesarjaan, sillä viimeinen kirjain tulee englannin kielen sanasta maintenance.Gyeon Q2M Clay on metallirasiassa toimitettava autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi, jolle mainostetaan hyvää kemiallista kestävyyttä.Tyylikkäässä ikkunallisessa metallirasiassa toimitettavan saven massa on 100 grammaa ja tämän muovailuvahaa muistuttavan aineen väri on hailakanvihreä. Palasta riittää useaan käyttökertaan ja kerralla kannattaa käyttää ehkä noin 20 grammaa savea. Hintaa koko paketilla on noin 14 euroa.Gyeon kertoo saven olevan hellävaraisesta päästä, joka tarkoittaa sen sopivan yleiskäyttöön. Tämänkaltaisesta savesta käytetään usein englanniksi termejä soft tai mild, jotka tarkoittavat pehmeää ja mietoa - Gyeon käyttää näistä jälkimmäistä.Valmistaja lupaa savelle kemiallisen keston pH-arvoille väliltä 2-11 eli erittäin happamasta varsin emäksiseen. Täten sitä voi tarvittaessa käyttää erilaisten kemikaalien kanssa. Itse Gyeon Q2M Clay sopii valmistajan mukaan kaikille maalipinnoille ja me uskallamme suositella sitä lisäksi lasipinnoille.Liukasteen kanssa ei parane kitsastella, sillä se estää savea naarmuttamasta maalipintaa. Emme kuitenkaan käyttäneet valmistajan omaa liukastetta.TestissäGyeon Q2M Clay pääsi kokeiluun muutamalla erilaisella maalipinnalla. Kokeilimme sitä sekä koko ajan veden avulla märkänä pidettävälle pinnalle että lähtökohtaisesti kuivalle pinnalle. Molemmissa tapauksissa käytimme runsaasti puhdistussavelle tarkoitettua liukastetta.Emme kuitenkaan käyttäneet valmistajan omaa savelle tarkoitettua liukastetta, joten tuloksiin täytyy suhtautua sen suhteen varauksella. Liukasteena toimi hyväksi havaittu ja käyttökustannukseltaan kohtuullinen Wolf’s Chemicals Pink Slip. Luonnollisesti savi saattaa toimia eri tavalla liukasteesta riippuen.Allekirjoittaneen suosikkiote jättää saven sormien väliin estäen sitä lipsahtamasta maahan. Gyeonin saven puhdistusteho on hyvä.On tärkeää ymmärtää, että puhdistussavi aiheuttaa poikkeuksetta hyvin hentoa jälkeä maalipintaan. Tavallisesti tämä hukkuu muun autoon ajan kanssa kertyneen mikronaarmun sekaan ja saavutettu sileä maalipinta kohottaa edut selvästi haittoja suuremmiksi. Tarkastelemme kuitenkin tuloksia tarkoituksella poikkeuksellisen kriittisesti.Gyeonin savi puhdisti kyllä tehokkaasti, mutta huomasimme sen aiheuttavan hieman totuttua enemmän naarmua. Englanniksi tämänkaltaisesta jäljestä käytetään termiä marring. Syntynyt jälki on hentoa eikä sillä ole merkitystä, jos auto on tarkoitus kiillottaa suoritetun puhdistuksen jälkeen. Uuden tai virheettömäksi kiillotetun pinnan tapauksessa tilanne on kuitenkin toinen.Kuvassa näkyy valokeilassa auton maalipintaan ajan kanssa kertynyt mikronaarmu. Saven aiheuttama pitkittäinen jälki on tässä valossa lähes mahdotonta tallettaa kameralle, mutta luonnonvalossa sen erottaa selvemmin.Q2M Clayta voi kemikaalinkeston johdosta käyttää esimerkiksi raudanpoistoaineen kanssa, jolloin lentoruosteen irtoaminen tehostuu entisestään. Syntyneestä jäljestä johtuen suosittelemme kuitenkin puhdistamaan pinnan mahdollisimman tehokkaasti ja käyttämään parasta mahdollista savelle tarkoitettua liukastetta esimerkiksi tuon raudanpoiston sijaan. Ehkä valmistajan oma liukaste minimoisi mikronaarmuuntumisen.Testaamatta tuotetta valmistajan omalla liukasteella sitä on turha haukkua liikaa. Tältä rupeamalta emme kuitenkaan ensimmäisenä suosittelisi juuri tätä tuotetta, sillä esimerkiksi Bilt Hamber Auto-Clay soft on toiminut hellävaraisemmin nytkin käytetyllä liukasteella samoja maalipintoja kohtaan.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous