28.5.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: väistökoe selvittää ääritilannekäytöksen Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen ajettavuutta äkkitilanteissa voi testata turvallisesti vain suljetulla alueella. Niinpä valjastamme väistökokeen areenaksi lentokentän kiitoradan. Autojen käyttäytyminen ääritilanteissa, kuten äkillisessä väistöliikkeessä, on hyvin tärkeä turvallisuustekijä, ja niinpä sen testaaminen kuuluu olennaisena osana Moottorin vertailuihin. Kaikkein syvällisimmin – ja ennen kaikkea turvallisimmin – ääritilannekäytökseen pääsee käsiksi aivan muualla kuin yleisellä tiellä. Niinpä suuntaamme vertailussamme olevien autojen keulat kohti lentokenttää, ja sen käytöstä poistettua kiitorataa. Täällä rakennamme keilakartiosta tarkkaan määritellyn väistökoeradan, joka simuloi maantiellä tapahtuvaa väistötilannetta. Kun eri autot ajetaan samoilla nopeuksilla tismalleen saman keilakujan lävitse, ajokäytös saadaan lahjomattomasti selville. Kokeen riskittömyys syntyy ensinnäkin siitä, ettei alueella liiku ketään sivullista. Toinen tärkeä turvallisuustekijä on se, että kiitorata on huomattavasti leveämpi kuin tavallinen maantie. Jos auto jostain syystä sattuisi lipeämään käsistä, asvalttia riittää molemmin puolin keilarataa kulkupelin saamiseksi takaisin ruotuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kapeaan keilakujaan Väistökokeessa ajetaan aluksi suoraan 15 metrin verran, sitten vaihdetaan kaistaa niin ikään 15 metrin matkalla ja pysytellään vastaantulijoiden kaistalla 20 metriä. Paluu omalle kaistalle sekä auton suoristaminen ottavat jälleen samat 15 + 15 metriä kuin kokeen alussakin. Keilaradan leveys on vain kolme metriä, joten puhdas suoritus vajaat kaksi metriä leveällä nykyautolla vaatii runsaasti kokemusta – tulosten eli varsinaisen ajokäytöksen arvioinnista puhumattakaan. Ja kuten kaikessa testaamisessa, vasta riittävä määrä toistoja takaa luotettavan lopputuleman. Voimme kertoa, että hiki tulee – ilmastoinnista huolimatta. Koe tehdään sekä kahden hengen että täydellä kuormalla, ja rengaspaineet luonnollisesti asetetaan molemmissa tapauksissa autonvalmistajan suosittelemalle tasolle. Ja koska liikenteessä on eri tasoisia kuljettajia, koe ajetaan kullakin autolla sekä rauhallisia että äkkinäisiä ohjausliikkeitä käyttäen. Sanomattakin on selvää, että väistökokeet ovat kuivan kelin hommia: märällä asvaltilla kitka renkaan ja ajoalustan välillä on liian pieni, joten erot autojen välillä hämärtyvät. Satasen vauhdilla Väistökoe on autoille varsin rankka, sillä se tehdään maantienopeuksilla. Esimerkiksi parhaillaan käynnissä olevan sähköauto vastaan polttomoottori -parivertailun Hyundai Kona -malleilla aloitusnopeus oli 90 km/h, mistä vauhtia sitten vähitellen kohotettiin, kunnes autojen ääritilannekäytös alkoi selvitä. Rajanopeuden ylittymisen jälkeen paljastuu monta mielenkiintoista asiaa: miten auton alusta ja ohjaus toimivat ja miten ajonvakautus vaikuttaa kulkuun – ja tietenkin se, käyttäytyykö auto turvallisesti läpi kokeen vai tekeekö se jotain odottamatonta. Oleellista väistökokeessa onkin nimenomaan auton käytös, ei niinkään se, millä nopeudella koe pystytään ajamaan lävitse. Toki, jos rajanopeus on huomattavan alhainen, siihen pitää luonnollisesti kohdistaa huomiota. Ajonvakautus ei tee kaikkea Nykyiset autot ovat kehittyneet ääritilannekäytöksenkin osalta huomattavasti, jos niitä vertaa vaikkapa parin–kolmenkymmenen vuoden takaisiin vastaaviin malleihin. Aina ei kehitys ole kuitenkaan ollut pelkästään positiivista, varsinkin jos aina vain painavampien ja kookkaampien autojen käytös on jätetty liiaksi ajonvakautuksen toiminnan varaan. Yleensä hiuksia nostattavimmat hetket koetaan keilakujan loppupäässä, siis siellä, missä auto palaa takaisin kuvitteelliselle omalle kaistalleen. Tällöin saatetaan nähdä hurjiakin sivuluisuja, jotka vaativat kuljettajalta aktiivisia korjaustoimenpiteitä – se ajonvakautus kun ei välttämättä pysty suitsimaan näin laajoja liikkeitä. Kaikesta rajuudestaan huolimatta koe pystytään tekemään niin, etteivät autot siitä vaurioidu. Autot tuodaan paikan päälle pestyinä, joten mahdolliset alle kaatuneet keilat eivät tee naarmuja helmoihin. Itse keilat puolestaan ovat hyvin joustavaa materiaalia, joten edes pahasti pohjan alle jäänyt keila ei haavoita testiautoa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?