29.3.2023

Toivotetaan tervetulleeksi Lamborghini Revuelto – hyperlatiivinen lataushybridihärkä ottaa turhia nöyristelemättä Aventadorin paikan

Mikään muu kuin Lamborghinin lippulaiva ei pysty yhdistämään stealth-hävittäjää 1800-luvun taisteluhärkään. Lamborghinin kärkihärkä on nyt ensi kertaa hybridi, sillä siinä 6,5-litrainen V12 yhdistyy peräti kolmeen sähkömoottoriin - tuloksena 1 000 hevosvoimaa ylittävä huipputeho.

Koodinimi LB 744:n eli Revuelton sukupuu on täynnä unohtumattomia nimiä, ja Murcielagon sekä Aventadorin suorana seuraajana tulokkaalla on edessään monia loiston vuosia. Nythän on nimittäin paljastettu vasta vähän pintaa. Kummankin suoran edeltäjän 9- ja 11-vuotisiin tuotantotaipaleisiin ja lukuisiin versiointeihin peilattuna Revueltoon liittyy tästedeskin paljon odotettavaa.

1880-luvulla Barcelonassa taistelleen Revuelton nimi voi tarkoittaa suomeksi esimerkiksi "myrskyisää", "levotonta", "mutkikasta" tai "vallatonta", jotka varmasti kaikki kuvaavat tavalla tai toisella nimen kantajia, niin härkää kuin autoakin. Lamborghinin mukaan nimivalinnalla halutaan viitata auton luonteeseen ikään kuin kahden eri aikakauden edustajana. Paras käännös lieneekin siten "sekoitus".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimalinjassa käynnissä revuelta

Nimi liippaa läheltä myös "kapinaa" tai "mullistusta" tarkoittavaa revueltaa. Kuten jo ennakolta tiedettiin, Italialaisvalmistajan näkökulmasta pienimuotoinen revuelta on tapahtunut Revuelton konehuoneessa, ulottuen sieltä myös etuakselille ja kardaanitunneliin. Aventadoriin verrattuna Revuelto on valmistajan mukaan 30 prosenttia suorituskykyisempi ja 30 prosenttia vähäpäästöisempi. Luvut eivät ole tulleet ilmaiseksi.

Lamborghini ei kuitenkaan ole ollut valmis luopumaan sille lähes tavaramerkinomaisesta V12 -voimanlähdemuodosta, jota voidaan Revuelton sukulinjassa jäljittää aivan alkuun asti. Revuelton 6,5-litrainen V12 on sukua Aventadorissa käytettävälle, joka oli Aventadorin esittelyvuonna 2011 ensimmäinen kokonaan uusi V12 sitten Lamborghinin perustamisen vuonna 1963.

Revueltossa Aventadorin voimanlähdettä on kuitenkin kohennettu niin, että se on teho-painosuhteeltaan kaikkiin edeltäjiinsä verrattuna ylivoimainen. Auton teho-painosuhde on 1,75 kiloa yhtä hevosvoimaa kohden, moottorin litrateho puolestaan 127 hevosvoimaa per litra. Moottori painaa 218 kiloa, siis 17 kiloa edeltäjäänsä vähemmän. Itse polttomoottori tuottaakin Revueltossa jo yksinään 825 hevosvoimaa, mutta tämä vaatii huiman 9 250 rpm kierrosluvun. Moottorin maksimikierroslukukin on 1 000 rpm korkeampi kuin Aventadorissa.

Matalammille kierroksille ja sinne erityisesti vääntömomenttiin apua antavat kokonaista kolme sähkömoottoria, joista yksi löytyy takaa 8-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin luota, kaksi 110-kilowattista puolestaan etupyöriltä, tehden autosta nelivetoisen. Järjestelmän kokonaisteho on vakuuttavat 1 015 hevosvoimaa.  

Revuelton revueltaan kuuluu myös se, että auto on valmistajansa ensimmäinen lataushybridi. Vaikka Lamborgini hehkuttaakin Revuelton olevan valmistusmateriaalejaan myöten edeltäjäänsä ekologisempi, on sähköisyydellä tavoiteltu (ja saavutettu) tässä tapauksessa enemmän suorituskykyhyötyjä. Lamborghinin oman määritelmän mukaan Revuelto ei olekaan PHEV eli Plug-in Hybrid Electric Vehicle, vaan HPEV eli High-Performance Electrified Vehicle.

Revuelton pieni, 3,8 kilowattitunnin akku on järjestetty uudelleensijoitetun vaihdelaatikon "paikalle" kardaanitunneliin. Koko moottori on itse asiassa järjestelyn mahdollistamiseksi kiepautettu osoittamaan 180 astetta eri suuntaan Aventadoriin verrattuna.

13 tapaa ajaa näyttävästi

Ennen kuin mennään ajo-ohjelmien syövereihin, paljastetaan nyt sentään suorituskykylukemat. Sant'Agata Bolognesessa ollaan sitä mieltä, että Revuelto kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa, ja nollasta kahteensataan vastaavasti 7 sekunnissa. Huippunopeutta autolle luvataan 350 kilometriä tunnissa.

Lataushybridin näkökulmasta ajateltuna sähköinen toimintamatka jää painonsäästösyistä pieneksi jätetyn akun vuoksi alhaiseksi. Nätisti ajelemalla voi päästä pelkällä sähköllä 12 kilometrin tuntumaan. Toisaalta myönteinen asia on se, että akku myös latautuu ajossa täyteen vain 6 minuutissa ja töpselistäkin puolessa tunnissa.

Lamborghini Revuelton kaltainen menopeli on monen eri tilanteen herra ja hidalgo. Siksi auto on mukautettavissa tilanteeseen sopivaksi 13 eri ajo-ohjelman avulla. Esimerkiksi kaupungin keskustassa voi asettaa päälle Città-moodin (italiaksi "kaupunki"), jolloin auto muuntautuu 134 kilowatin sähköautoksi, ja etenee hitailla nopeuksilla äänettömän näyttävästi.

Mikäli taas mielii toisen ääripään näyttävyyttä, kannattaa ehdottomasti valita Corsa, jolloin käytössä ovat kaikki mahdolliset hevoset ja härät. Välistä löytyy eri tavalla lataamista ja suorituskykyä painottavia ajotiloja, kuten Hybrid ja Recharge. Valittavana on myös hyvin takavetopainotteinen ajotila, jolloin driftauksenkin pitäisi onnistua. Ajonvakautuksenkin voi kytkeä pois päältä, mutta siinä voi olla vakuutusyhtiölle selittämistä.

Lamborghini on jälleen kerran pyrkinyt maksimoimaan suorituskyvyn ja hallittavuuden, ja hybridijärjestelmä antaa siihen uusia eväitä. Myös aktiiviset järjestelmät, kuten torque vectoring, joka annostelee vääntöä enemmän ulkokaarteeseen sekä aktiiviset ilmanohjaimet osallistuvat talkoisiin. Kaiken kaikkiaan Lamborghini kehuu Revuelton korin tuottavan peräti 66 prosenttia edeltäjäänsä enemmän downforcea.

Stealth-hävittäjän lailla

Revuelto on jo ensivilkaisulla tunnistettavissa niin Murcielagon kuin Aventadorinkin seuraajaksi, ja ylipäätään Lamborghiniksi. Tämä pätee monessa kohtaa, äärisiluetista yksityiskohtiin asti. Revueltossa on kuitenkin nähtävillä myös Lamborghinin uusi muotokieli. Siinä avainsana on Y-kuvio, joka nähtiin jo muutama vuosi sitten 63 kappaletta valmistetussa erikoismalli FKP 37 Siánissa.

Ulkovärivaihtoehtoja Revueltoon tarjotaan peräti 400 erilaista.

Kaiken kaikkiaan esimerkiksi keulan ilmeen voi sanoa olevan jopa yksinkertaisempi kuin Aventadorissa. Valittu tyylisuunta kantaa, ja kantaa hyvin. Auto on myös Aventadoria 2,5 senttiä korkeampi, mikä muun muassa tekee hyvää sisätiloille. Kuitenkin myös pituutta ja akseliväliä on tullut lisää, mikä tarkoittaa, että sopusuhtaisuus säilyy. Korissa kaikki on rakennettu samanaikaisesti tyylin ja aerodynamiikan ehdoilla, ja esimerkiksi katto suuntaa ilmavirran suoraan avattavan takasiiven jatkokäsiteltäväksi.

1800-luvun härkätaisteluareenalta nimensä lainaavassa hyperautossa on todellakin inspiroiduttu myös aivan jostain muualta. Monessa paikassa etu- ja takavaloista aina kojelautaan asti toistuvan terävän Y-kuvion tarkoitus on olla taiteellinen viittaus 21. vuosisadan stealth-hävittäjiin, kuten F-22 Raptoriin tai F-35 Lightning II:een. Auton hiilikuitukoria kutsutaan ilmailutermillä "monofuselageksi", ja onhan Lamborghini jopa osallistunut tutkimusyhteistyöhön lentokonevalmistaja Boeingin kanssa.

Emme tiedä, montako pienoismallia F-35:n suunnitteluprosessi on vaatinut, mutta Lamborghini kertoo päätyneensä tähän lopputulokseen 17:llä kappaleella 1:3 -malleja.

Uusi hiilikuituinen monofuselage koostuu Aventadorin vastaavaa vielä enemmän hiilikuidusta, sillä nyt myös keulan törmäysvyöhykkeet on voitu painosyistä valmistaa siitä. Edeltäjäänsä verrattuna kori on 25 prosenttia jäykempi, mutta 10 prosenttia kevyempi. Sen valmistaminen Sant'Agat Bolognesen tehtaan 65 miljoonaa maksaneessa hiilikuitushopissa vie 290 tuntia, kun taas Aventadorin kohdalla se vei 170 tuntia.

Saksiovet aukeavat kuusi astetta edeltäjää pidemmälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juhlaa myös saksiovien sisäpuolella

Cockpitin puolella ei ole vähääkään tingitty dramatiikasta, eikä myöskään personoinnista, sillä sisätilan värikartta käsittää 70 erilaista värivaihtoehtoa.

HPEV:n verhoilut on valmistettu osittain kierrätetystä polyesteristä.

Ja aivan kuten varmasti kaimansakin kohdalla vähintään oli, myös Lamborghini Revuelton jonkinasteiseen kesyttämiseen tarvitaan kaksi toreroa, sillä kuljettajan lisäksi myös pelkääjän paikalta löytyy oma mittaristonsa kaikkine tietoineen. Tässä on toki edelleen tuulahdus sieltä ilmailun maailmasta: on pilot ja sitten on co-pilot.

Tyyliä ei ole kojelaudalla edelleenkään uhrattu millekään valtaville ruuduille, vaikka autosta todellakin löytyy kolme erillistä ruutua. 8,4 tuuman keskinäyttö on niistä pienin, sillä kuljettajan mittaristo on 12,3-tuumainen ja co-pilotin puolestaan viirumainen 9,1-tuumainen. Näyttöjä voi käyttää eri tavoin yhtä aikaa, ja ne tarjoavat Lambo-tasoiset grafiikat.

Näkyvyys taakse on Lamborghineissa perinteisesti olematonta, mutta jos Countachia peruutettiin avaamalla saksiovi ja istumalla kynnyksen päällä, tarjoaa Revuelto sentään tasokkaan 360 asteen kameran. Etukamerat on muuten muotoiltu aivan kuin lentokoneen tykit. Käytäntöä on ajateltu muuallakin; keskinäytön alta löytyy nimittäin nyt säilytyslokero.

Fyysisiäkään painikkeita ei ole unohdettu, vaikka monet toiminnot onkin keskitetty näytöille. Käynnistysnappi on Aventadorin tapaan kannen alla, ja ohentuneessa ohjauspyörässä ajotilan valitsimetkin lisäävät draaman kaarta.

Lähteet: Lamborghini, Top Gear Kuvat: Lamborghini Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat