3.12.2023

Toyota Camry ja Ford Mustang uusilla ilmeillä jälleen mukaan NASCAR:iin – mutta mitä tekee Camaronsa lakkauttanut Chevrolet?

NASCAR Cup Series -kuninkuusluokkassa kilpailee myös ensi kaudella sekä Toyota Camryjä että Ford Mustangeja, jotka ovat molemmat päivittyneet uuteen sukupolveen. Chevrolet sen sijaan joutunee vaihtamaan mallia, mikäli haluaa puolustaa valmistajien mestaruuttaan kaudelta 2023.

NASCAR Cup Seriesiä voi hyvällä syyllä pitää maailman vakioautosarjojen huippuluokkana, mutta asia ei ole aivan näin yksinkertainen. NASCAR-autot eivät ole nimittäin enää vuosikymmeniin perustuneet tuotantoautoihin, vaikka ovatkin esikuviaan kovasti koittaneet matkia.

Jo yli 10 vuoden ajan NASCAR Cup Seriesissä on sen tiukkojen sääntöjen puitteissa kilpaillut kolme autonvalmistajaa, nimittäin Chevrolet, Ford ja Toyota. Uhkaako näiden merkkien nykyinen mallipolitiikka sysätä ne ulos sarjasta?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Camry XSE

Kuten huomaamme, kaikki on nimeen asti juuri niin kuin Toyotan mallikatalogissa USA:ssa. Tuoreista tuorein yhdeksännen sukupolven Camry XSE-varustetasolla on siis näköjään liittymässä NASCAR Cup Seriesiin ensi kaudeksi. Ei sentään ihan.

Tämä Camry XSE kulkee NASCAR-sarjan yhteistyökumppaneineen toimittaman rungon päällä, ja sitä vauhdittaa Toyota Racing Developmentin jälleen kerran tiukkoja sääntöjä noudattaen kehittämä 5,8-litrainen, 670-hevosvoimainen V8.

Komposiittikorin on valmistanut niin ikään TRD, ja se pyrkii mahdollisuuksien puitteissa mukailemaan esikuvaansa, nyt siis yhdeksännen polven Camryä vasarahaikeuloineen.

NASCAR-ohjuksena Camry on sekä pidempi että leveämpi kuin tuotantomallina.

Camry XSE lähtee jahtaamaan Toyota-kuljettajan neljättä mestaruutta. Ovaaleita ja muunkin muotoisia ratoja tulee kiertämään kahdeksan Toyotaa, alkaen helmikuun Clash at the Coliseumista Kaliforniasta.

Ford Mustang Dark Horse

Mustangin tuorein sukupolvi pääsee potkaisemaan oikein Dark Horsen voimalla, kun Fordin muskeliauton tehoversio inspiroi jälleen ovaalimerkin NASCAR-keihäänkärkeä.

Mustang Dark Horsen ja edellisen kappaleen Camryn välille voi laittaa teknisten tietojen osalta yhtäsuuruusmerkit - ainakin nyt NASCAR-autoina. Ford on tehnyt omaan autoonsa oman versionsa sääntöjen mukaisesta 5,8-litraisesta V8:sta sekä muotoillut komposiiteista Mustangia mahdollisimman tarkasti mukailevan korin.

Kausi 2023 päättyi Ryan Blaneyn ensimmäiseen Cup Series -mestaruuteen. Hän ajaa Team Penskelle, joka siis omistaa hänen ajamansa Ford Mustangin. Näin Ford lähtee valmistajana uuteen kauteen parhaasta asemasta käsin.

Chevrolet ???

Sarjan kolmas valmistaja on Chevrolet, joka muuten vei viime kaudella merkkimestaruuden. Chevrolethan tunnetusti lakkauttaa Camaro -muskeliautonsa ainakin tältä erää, ja viimeiset autot valmistetaan noin kuukauden sisällä.

NASCAR:in sääntöihin kuuluu, että auton täytyy olla "tuotantoauto", tai siis tässä tapauksessa ainakin niin, että auton esikuvan täytyy olla tuotantoauto.

Kun siis Camaro ei ilmiselvästi tule olemaan tuotannossa seuraavan NASCAR-kauden alussa, herää perusteltu kysymys, vaihtaako Chevrolet edustusmalliaan Cup Seriesissä. Vaihtoehtoja ei muuten paljon ole, sillä Chevrolet on siivonnut mallistostaan lähes kaikki perinteiset sedanit, panostaen yhä laajemmin crossovereihin. Ne taas eivät Cup Seriesin muotteihin käy, joten Chevroletin on todennäköisesti turvauduttava ainoaan sedaniinsa, Malibuun.

2024 Chevrolet Malibu

Niin ikään Fordin Pohjois-Amerikan mallistossa loistavat ainoastaan crossoverit, lukuun ottamatta Mustangia. Jos siis Mustangille tulevaisuudessa käy jotain, mistä Ford repäisee NASCAR-ohjuksensa?

On kuitenkin niin, että NASCAR:in tuomaa huimaa mainosarvoakaan ei välttämättä kannata jättää käyttämättä. Vai pitääkö koko Cup Seriesin siirtyä crossover-aikaan?

Lähteet: Ford, Toyota Kuvat: Ford, Toyota, Chevrolet Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat