16.9.2022 Ajoneuvot Valtakunnassa kaikki hyvin! – Myös seitsemännen polven Ford Mustangissa on 5-litrainen V8 ja käsivaihteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taika on edelleen tallella, eikä Mustang ole muuttunut olemuksellisesti mihinkään. On siellä toki piirteitä, jotka muistuttavat lähinnä saksalaispremiumista. Järjestyksessään seitsemännen sukupolven Ford Mustang esiteltiin keskiviikkoiltana paikallista aikaa Detroitissa. Uutuus liittyy vuonna 1964 alkaneeseen ja toistakymmentä miljoonaa myyneeseen jatkumoon pony- ja muskeliautoja, kunnioittaen edeltäjiään tavalla, joka ei ole enää itsestäänselvyys. Upouusi Mustang on nimittäin harvoja uutuusautoja tänä päivänä, jonka voimalinjasta ei löydy sähköapuja missään muodossa. Tämä on hyvää vastapainoa ja balsamia haavoille etenkin niille Mustang-fanaatikoille, joiden syke ei ole vieläkään tasaantunut Mach-E -järkytyksen jäljiltä. On kuitenkin mitä ilmeisimmin niin, että tämä seitsemäs polvi on viimeinen V8-moottoroitu Mustang, ja mahdollisesti myös viimeinen totutussa kaksiovisessa coupé -muodossa toteutettu Mustang. Arviolta seuraavat seitsemän vuotta näyttävät, mihin suuntaan tämä eräs maailman isoimmista mallinimistä on kehittymässä. Ford Mustang on useana vuonna ollut maailman myydyin urheiluauto. Avokattoinen Convertible -versio kuuluu edelleenkin asiaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihdyttämisen mestari Mustang ei tietysti koskaan ole ollut mikään totinen, harmaaseen massaan sulautuja, mutta nykyteknologian keinoin ponyyn on saatu vielä lisää leikkisyyttä. Ensimmäinen esimerkki liittyy auton avaimeen, jolla paikallaolijoita voi viihdyttää käyttämällä moottoria kauko-ohjatusti auton ollessa parkissa. Tuleekohan tästä uusi merkitys sanonnalle "taskupuhelu"? Remote Rev -toiminto on saatavilla automaattivaihteisiin malleihin, joissa on aktiivipakoputkisto. Leikkiä Mustangilla voi myös perinteisemmin, driftaamalla. Performance Packageen kuuluva sähköinen käsijarru (tai siis driftausjarru) jarruttaa takapyöriä 4 - 5 kertaa tavallisen seisontajarrun voimalla. Tutut moottorit - päivitettyinä Sille on syynsä, miksi seitsemännen polven Mustangilla näyttää olevan paljon yhteistä kuutospolven kanssa - autoilla tosiaan on paljon yhteistä. Seitsemäs painos on tehty samalle alustalle kuin edeltäjänsä, ja muun muassa akseliväli on tismalleen sama. Muutoksiakin toki on tullut alustaratkaisuihin ja niiden säätöihin. Ohjauksesta on tehty nopeampi. Uudessa korissa on paremmat ilmanottoaukot uudistetuille voimanlähteille. Uutuus perii edeltäjältään myös moottoripaletin, muttei suinkaan muutoksitta. Lähtökohtaisesti Mustangiin tarjotaan nelisylinteristä 2,3-litraista EcoBoostia. Kyseinen voimanlähde on saanut uudet polttoaine- ja sytytysjärjestelmät. Myös sen puristussuhdetta on kasvatettu, ja turboahdin uusittu. Moottori on niin ikään aseteltu järkevämmin. Tarkemmat tekniset tiedot rantautuvat myöhemmin, mutta Fordin mukaan molempien voimalinjavaihtoehtojen suorituskyky on kohentunut. Myöhemmin selviävät tarkemmat tiedot myös Euroopan tuontiohjelmasta. Nykytiedon valossa tänne saadaan jatkossakin myös V8:lla varustettuja Mustangeja. Sitten siihen pääasiaan, eli näillä näkymin viimeiseen V8-sovitukseen Mustangin historiassa. Mustang GT:n 5-litrainen Coyote on sekin saanut päivityksen, joka keskittyy vapaastihengittävän yksikön parempaan ilmanottoon. Pakoventtiilien ajoituksia hieman muutettu. Uudella teräksisellä öljypohjalla tähdätään parempaan virtaukseen ja pienempään vastukseen. V8-versioon todellakin tarjotaan edelleen Tremecin kuusipykäläistä käsivaihteistoa rev-matching -toiminnolla. Saattaa hyvinkin olla, että kyseessä on viimeinen Mustangiin tarjottava manuaalilaatikko. Fordin oma 10-portainen automaatti on ainoana vaihtoehtona EcoBoostissa ja optiona V8:ssa. Mustang Dark Horse. Tämä hämärien kujien kasvatti tarjoaa Fordin mukaan yli 500 hevosvoiman tehot ja aggressiivisen olemuksen, joka soveltuu katukiihdytyskisoihin ja muuhunkin. Suurin vallankumous ratin ja tuulilasin välissä Pony- ja muskeliautojen ideaan kuuluu tietynlainen vanhakantaisuus. Näin muun muassa suorituskykyä saadaan pienemmällä rahalla, ja myös kustomointi on helpompaa. Heti kun esimerkiksi Chevrolet Camaro "karkasi" omassa kuutospolvessaan pois askeesista, alkoivat myyntikäyrät osoittaa huolestuttavaa laskua, samalla kun vuonna 2008 esitelty vanhahtava haastaja, Dodge Challenger, on pärjännyt erinomaisesti jopa ilman avoversiota. Uudessa Mustangissa perinteiset, kojetauluun upotetut suurikokoiset viisarimittarit ovat tipotiessään. Tilalla on esimerkiksi BMW:n ja Mercedeksen uutuuksista muistuttava laaja digitaalimittaristo, joka levittäytyy 12,3 tuuman näytölle. Heti sen vieressä - kalliimmissa malleissa integroituna - on 13,6 tuuman kosketusnäyttö tietoviihdetarpeita varten. Fordin mukaan uudistus vetoaa etenkin nuorempaan ostajakuntaan, joka on tottunut videopelimaailmaan. Perinteisempään asetelmaan tottuneillekin digiohjaamossa on hopeareunus. Mittarinäkymä on nimittäin laajasti muokattavissa, ja siihen saa valittua muun muassa 80- ja 90-lukujen Fox-body-Mustangien retroteeman. Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe