16.9.2022 Ajoneuvot Valtakunnassa kaikki hyvin! – Myös seitsemännen polven Ford Mustangissa on 5-litrainen V8 ja käsivaihteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taika on edelleen tallella, eikä Mustang ole muuttunut olemuksellisesti mihinkään. On siellä toki piirteitä, jotka muistuttavat lähinnä saksalaispremiumista. Järjestyksessään seitsemännen sukupolven Ford Mustang esiteltiin keskiviikkoiltana paikallista aikaa Detroitissa. Uutuus liittyy vuonna 1964 alkaneeseen ja toistakymmentä miljoonaa myyneeseen jatkumoon pony- ja muskeliautoja, kunnioittaen edeltäjiään tavalla, joka ei ole enää itsestäänselvyys.Upouusi Mustang on nimittäin harvoja uutuusautoja tänä päivänä, jonka voimalinjasta ei löydy sähköapuja missään muodossa. Tämä on hyvää vastapainoa ja balsamia haavoille etenkin niille Mustang-fanaatikoille, joiden syke ei ole vieläkään tasaantunut Mach-E -järkytyksen jäljiltä.On kuitenkin mitä ilmeisimmin niin, että tämä seitsemäs polvi on viimeinen V8-moottoroitu Mustang, ja mahdollisesti myös viimeinen totutussa kaksiovisessa coupé -muodossa toteutettu Mustang. Arviolta seuraavat seitsemän vuotta näyttävät, mihin suuntaan tämä eräs maailman isoimmista mallinimistä on kehittymässä.Ford Mustang on useana vuonna ollut maailman myydyin urheiluauto. Avokattoinen Convertible -versio kuuluu edelleenkin asiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihdyttämisen mestariMustang ei tietysti koskaan ole ollut mikään totinen, harmaaseen massaan sulautuja, mutta nykyteknologian keinoin ponyyn on saatu vielä lisää leikkisyyttä.Ensimmäinen esimerkki liittyy auton avaimeen, jolla paikallaolijoita voi viihdyttää käyttämällä moottoria kauko-ohjatusti auton ollessa parkissa. Tuleekohan tästä uusi merkitys sanonnalle "taskupuhelu"? Remote Rev -toiminto on saatavilla automaattivaihteisiin malleihin, joissa on aktiivipakoputkisto.Leikkiä Mustangilla voi myös perinteisemmin, driftaamalla. Performance Packageen kuuluva sähköinen käsijarru (tai siis driftausjarru) jarruttaa takapyöriä 4 - 5 kertaa tavallisen seisontajarrun voimalla.Tutut moottorit - päivitettyinäSille on syynsä, miksi seitsemännen polven Mustangilla näyttää olevan paljon yhteistä kuutospolven kanssa - autoilla tosiaan on paljon yhteistä. Seitsemäs painos on tehty samalle alustalle kuin edeltäjänsä, ja muun muassa akseliväli on tismalleen sama.Muutoksiakin toki on tullut alustaratkaisuihin ja niiden säätöihin. Ohjauksesta on tehty nopeampi. Uudessa korissa on paremmat ilmanottoaukot uudistetuille voimanlähteille.Uutuus perii edeltäjältään myös moottoripaletin, muttei suinkaan muutoksitta. Lähtökohtaisesti Mustangiin tarjotaan nelisylinteristä 2,3-litraista EcoBoostia. Kyseinen voimanlähde on saanut uudet polttoaine- ja sytytysjärjestelmät. Myös sen puristussuhdetta on kasvatettu, ja turboahdin uusittu. Moottori on niin ikään aseteltu järkevämmin.Tarkemmat tekniset tiedot rantautuvat myöhemmin, mutta Fordin mukaan molempien voimalinjavaihtoehtojen suorituskyky on kohentunut. Myöhemmin selviävät tarkemmat tiedot myös Euroopan tuontiohjelmasta. Nykytiedon valossa tänne saadaan jatkossakin myös V8:lla varustettuja Mustangeja.Sitten siihen pääasiaan, eli näillä näkymin viimeiseen V8-sovitukseen Mustangin historiassa. Mustang GT:n 5-litrainen Coyote on sekin saanut päivityksen, joka keskittyy vapaastihengittävän yksikön parempaan ilmanottoon. Pakoventtiilien ajoituksia hieman muutettu. Uudella teräksisellä öljypohjalla tähdätään parempaan virtaukseen ja pienempään vastukseen.V8-versioon todellakin tarjotaan edelleen Tremecin kuusipykäläistä käsivaihteistoa rev-matching -toiminnolla. Saattaa hyvinkin olla, että kyseessä on viimeinen Mustangiin tarjottava manuaalilaatikko. Fordin oma 10-portainen automaatti on ainoana vaihtoehtona EcoBoostissa ja optiona V8:ssa.Mustang Dark Horse. Tämä hämärien kujien kasvatti tarjoaa Fordin mukaan yli 500 hevosvoiman tehot ja aggressiivisen olemuksen, joka soveltuu katukiihdytyskisoihin ja muuhunkin.Suurin vallankumous ratin ja tuulilasin välissäPony- ja muskeliautojen ideaan kuuluu tietynlainen vanhakantaisuus. Näin muun muassa suorituskykyä saadaan pienemmällä rahalla, ja myös kustomointi on helpompaa.Heti kun esimerkiksi Chevrolet Camaro "karkasi" omassa kuutospolvessaan pois askeesista, alkoivat myyntikäyrät osoittaa huolestuttavaa laskua, samalla kun vuonna 2008 esitelty vanhahtava haastaja, Dodge Challenger, on pärjännyt erinomaisesti jopa ilman avoversiota.Uudessa Mustangissa perinteiset, kojetauluun upotetut suurikokoiset viisarimittarit ovat tipotiessään. Tilalla on esimerkiksi BMW:n ja Mercedeksen uutuuksista muistuttava laaja digitaalimittaristo, joka levittäytyy 12,3 tuuman näytölle. Heti sen vieressä - kalliimmissa malleissa integroituna - on 13,6 tuuman kosketusnäyttö tietoviihdetarpeita varten. Fordin mukaan uudistus vetoaa etenkin nuorempaan ostajakuntaan, joka on tottunut videopelimaailmaan.Perinteisempään asetelmaan tottuneillekin digiohjaamossa on hopeareunus. Mittarinäkymä on nimittäin laajasti muokattavissa, ja siihen saa valittua muun muassa 80- ja 90-lukujen Fox-body-Mustangien retroteeman.Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”