16.9.2022 Ajoneuvot Valtakunnassa kaikki hyvin! – Myös seitsemännen polven Ford Mustangissa on 5-litrainen V8 ja käsivaihteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taika on edelleen tallella, eikä Mustang ole muuttunut olemuksellisesti mihinkään. On siellä toki piirteitä, jotka muistuttavat lähinnä saksalaispremiumista. Järjestyksessään seitsemännen sukupolven Ford Mustang esiteltiin keskiviikkoiltana paikallista aikaa Detroitissa. Uutuus liittyy vuonna 1964 alkaneeseen ja toistakymmentä miljoonaa myyneeseen jatkumoon pony- ja muskeliautoja, kunnioittaen edeltäjiään tavalla, joka ei ole enää itsestäänselvyys. Upouusi Mustang on nimittäin harvoja uutuusautoja tänä päivänä, jonka voimalinjasta ei löydy sähköapuja missään muodossa. Tämä on hyvää vastapainoa ja balsamia haavoille etenkin niille Mustang-fanaatikoille, joiden syke ei ole vieläkään tasaantunut Mach-E -järkytyksen jäljiltä. On kuitenkin mitä ilmeisimmin niin, että tämä seitsemäs polvi on viimeinen V8-moottoroitu Mustang, ja mahdollisesti myös viimeinen totutussa kaksiovisessa coupé -muodossa toteutettu Mustang. Arviolta seuraavat seitsemän vuotta näyttävät, mihin suuntaan tämä eräs maailman isoimmista mallinimistä on kehittymässä. Ford Mustang on useana vuonna ollut maailman myydyin urheiluauto. Avokattoinen Convertible -versio kuuluu edelleenkin asiaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihdyttämisen mestari Mustang ei tietysti koskaan ole ollut mikään totinen, harmaaseen massaan sulautuja, mutta nykyteknologian keinoin ponyyn on saatu vielä lisää leikkisyyttä. Ensimmäinen esimerkki liittyy auton avaimeen, jolla paikallaolijoita voi viihdyttää käyttämällä moottoria kauko-ohjatusti auton ollessa parkissa. Tuleekohan tästä uusi merkitys sanonnalle "taskupuhelu"? Remote Rev -toiminto on saatavilla automaattivaihteisiin malleihin, joissa on aktiivipakoputkisto. Leikkiä Mustangilla voi myös perinteisemmin, driftaamalla. Performance Packageen kuuluva sähköinen käsijarru (tai siis driftausjarru) jarruttaa takapyöriä 4 - 5 kertaa tavallisen seisontajarrun voimalla. Tutut moottorit - päivitettyinä Sille on syynsä, miksi seitsemännen polven Mustangilla näyttää olevan paljon yhteistä kuutospolven kanssa - autoilla tosiaan on paljon yhteistä. Seitsemäs painos on tehty samalle alustalle kuin edeltäjänsä, ja muun muassa akseliväli on tismalleen sama. Muutoksiakin toki on tullut alustaratkaisuihin ja niiden säätöihin. Ohjauksesta on tehty nopeampi. Uudessa korissa on paremmat ilmanottoaukot uudistetuille voimanlähteille. Uutuus perii edeltäjältään myös moottoripaletin, muttei suinkaan muutoksitta. Lähtökohtaisesti Mustangiin tarjotaan nelisylinteristä 2,3-litraista EcoBoostia. Kyseinen voimanlähde on saanut uudet polttoaine- ja sytytysjärjestelmät. Myös sen puristussuhdetta on kasvatettu, ja turboahdin uusittu. Moottori on niin ikään aseteltu järkevämmin. Tarkemmat tekniset tiedot rantautuvat myöhemmin, mutta Fordin mukaan molempien voimalinjavaihtoehtojen suorituskyky on kohentunut. Myöhemmin selviävät tarkemmat tiedot myös Euroopan tuontiohjelmasta. Nykytiedon valossa tänne saadaan jatkossakin myös V8:lla varustettuja Mustangeja. Sitten siihen pääasiaan, eli näillä näkymin viimeiseen V8-sovitukseen Mustangin historiassa. Mustang GT:n 5-litrainen Coyote on sekin saanut päivityksen, joka keskittyy vapaastihengittävän yksikön parempaan ilmanottoon. Pakoventtiilien ajoituksia hieman muutettu. Uudella teräksisellä öljypohjalla tähdätään parempaan virtaukseen ja pienempään vastukseen. V8-versioon todellakin tarjotaan edelleen Tremecin kuusipykäläistä käsivaihteistoa rev-matching -toiminnolla. Saattaa hyvinkin olla, että kyseessä on viimeinen Mustangiin tarjottava manuaalilaatikko. Fordin oma 10-portainen automaatti on ainoana vaihtoehtona EcoBoostissa ja optiona V8:ssa. Mustang Dark Horse. Tämä hämärien kujien kasvatti tarjoaa Fordin mukaan yli 500 hevosvoiman tehot ja aggressiivisen olemuksen, joka soveltuu katukiihdytyskisoihin ja muuhunkin. Suurin vallankumous ratin ja tuulilasin välissä Pony- ja muskeliautojen ideaan kuuluu tietynlainen vanhakantaisuus. Näin muun muassa suorituskykyä saadaan pienemmällä rahalla, ja myös kustomointi on helpompaa. Heti kun esimerkiksi Chevrolet Camaro "karkasi" omassa kuutospolvessaan pois askeesista, alkoivat myyntikäyrät osoittaa huolestuttavaa laskua, samalla kun vuonna 2008 esitelty vanhahtava haastaja, Dodge Challenger, on pärjännyt erinomaisesti jopa ilman avoversiota. Uudessa Mustangissa perinteiset, kojetauluun upotetut suurikokoiset viisarimittarit ovat tipotiessään. Tilalla on esimerkiksi BMW:n ja Mercedeksen uutuuksista muistuttava laaja digitaalimittaristo, joka levittäytyy 12,3 tuuman näytölle. Heti sen vieressä - kalliimmissa malleissa integroituna - on 13,6 tuuman kosketusnäyttö tietoviihdetarpeita varten. Fordin mukaan uudistus vetoaa etenkin nuorempaan ostajakuntaan, joka on tottunut videopelimaailmaan. Perinteisempään asetelmaan tottuneillekin digiohjaamossa on hopeareunus. Mittarinäkymä on nimittäin laajasti muokattavissa, ja siihen saa valittua muun muassa 80- ja 90-lukujen Fox-body-Mustangien retroteeman. Lähteet: Ford, Car and Driver Kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe