17.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-E GT – Yllättävästi parempi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e GT on kehitettynyt sporttipainos tutusta sähköcrossoverista, mutta parempi varustelu on vain osa kokonaisuutta. Hyvää: parannukset, tyyli, perusvarmuus. Huonoa: lisäsuorituskyvyn hyödyt, hinta. Oranssi Ford Mustang Mach-E GT piristää hankien keskellä kuin lasillinen appelsiinimehua aamiaispöydässä. Muotoilijat kätkevät auton muhkuja muotoja edelleen mustilla paneeleilla, mutta viittaukset poniautoon toimivat edelleen. Sporttisempien puskureiden ja lisäksi komeat jarrusatulat ja vanteet antavat itsevarmuutta. Kokonaisuuden kruunaavat logot ja korinväriset pyöränkaaret. Mallimerkinnän GT toimii samoin kuin Mustanginkin kanssa, eli luvassa on enemmän kaikkea. Nelivedon yhteistehoa on nostettu 100 kilowatilla ja kookkaammista jarruista (etulevyt 385 mm) vastaa nyt Brembo. Ajovarusteista tärkein on kuitenkin säädettävä MagneRide-iskunvaimennus. Myös maavaraa ilmoitetaan reilut 17 mm vähemmän. Lisätehot ja pirteämmät jarrut eivät varsinaisesti avaudu keskitalven taipaleilla, mutta Mach-E GT on luonteeltaan tasaisempaa sorttia, kuin lähes samaan vuodenaikaan ajettu nelivetoinen sisarensa. Alustan nypyttävyys on lieventynyt merkittävästi ja vain etuakseli pompottaa enää aavistuksen. Myös Mach-E:n vähemmän hurmaaviin piirteisiin kuulunut taipumus suosia taka-akselia pyytämättäkin on vähentynyt ja GT kulkee nyt selvästi neutraalimmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkokuoren takana Ford Mustang Mach-E GT:n akku on tuttu muusta mallistosta, eli 98 kilowattitunnin akusta käytetään 91 kilowattituntia. Hiukan korkeamman kulutuksen myötä WLTP-toimintamatka on 500 kilometriä, mikä on noin 40 kilometriä samalla akulla varustettua maltillisempaa nelivetoa vähemmän. Myös lataustehot (11 kW Type 2, 150 kW CCS) ovat ennallaan, eikä latausajoissa ole siten eroa. Pikkupakkasissa Mustang Mach-E pikalataa kohtuullisen hyvin, mutta kolmenumeroiset tehot vaativat lämpimän auton. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuu 45 minuutissa. Kokemusten mukaan talvella täysi akku riittää noin 350 kilometrin ajamiseen. Auto havainnollistaa energian käyttökohteita jonkin verran. Sisätiloissa GT-taso näkyy erilaisten kosmeettisten yksityiskohtien lisäksi GT performance -istuimina. Ryhdikkäämpi istuin kannattaa kokeilla itse, mutta ainakaan urheilullisuuden kanssa ei ole menty överiksi ja istuin toimii hyvin arkikäytössä. Kapea mittaristo kertoo tärkeimmät tiedot helposti ja massiivinen 15,5-tuumainen kosketusnäyttö on pääosin selkeä käyttää. Muilta osin Ford Mustang Mach-E GT on tuttua tavaraa, joskin ohjelmistopäivitykset näkyvät selkeämmin toimivina tietoviihdetoimintoina. B&O:n äänentoisto kuulostaa edelleen makealta ja 360°-ympäristökamera helpottaa auton liikuttelua parkkipaikoilla. Hyvä versio – tavallaan Ford Mustang Mach-E GT on mielenkiintoinen lisä Fordin sähköcrossoverin mallistoon. Moni tuntuu odottaneen GT:stä samanlaista äänekästä ja villiä kokonaisuutta kuin se on Mustangin kohdalla. Kasvanut suorituskyky herättää kysymyksiä siitä, saako tällaisesta autosta erityisen urheilullista lisätehoilla ja paremmilla jarruilla. Urheiluhenkiset istuimet ja säädettävä iskunvaimennus ovat kuitenkin Ford Mustang Mach-E GT:n parasta antia – ja näyttäähän auto makealta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Koeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Koeajo: Ford Mustang Mach-E RWD – näyttävä perusmallikin Shelby Mustang Mach-E GT on nyt totta, mutta toistaiseksi vain konseptin tasolla ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Ford perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Ford esittelee ryppään täyssähköautoja vuoteen 2025 mennessä – ensimmäinen uutuus tuotantoon ensi vuonna Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh Hinta alkaen 78 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 250 € Moottori Neliveto, sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla. Teho 358 kW (487 hv) Vääntö 860 Nm Vääntö 860 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98,7 / 91,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 150 kW. Toimintamatka 500 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km Ilmoitettu WLTP-kulutus 20,3 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4743 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: Keulatila 88 litraa. 402 – 1420 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta