17.4.2022

Koeajo: Ford Mustang Mach-E GT – Yllättävästi parempi painos

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Ford Mustang Mach-e GT on kehitettynyt sporttipainos tutusta sähköcrossoverista, mutta parempi varustelu on vain osa kokonaisuutta. Hyvää: parannukset, tyyli, perusvarmuus. Huonoa: lisäsuorituskyvyn hyödyt, hinta.

Oranssi Ford Mustang Mach-E GT piristää hankien keskellä kuin lasillinen appelsiinimehua aamiaispöydässä. Muotoilijat kätkevät auton muhkuja muotoja edelleen mustilla paneeleilla, mutta viittaukset poniautoon toimivat edelleen. Sporttisempien puskureiden ja lisäksi komeat jarrusatulat ja vanteet antavat itsevarmuutta. Kokonaisuuden kruunaavat logot ja korinväriset pyöränkaaret.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Mallimerkinnän GT toimii samoin kuin Mustanginkin kanssa, eli luvassa on enemmän kaikkea. Nelivedon yhteistehoa on nostettu 100 kilowatilla ja kookkaammista jarruista (etulevyt 385 mm) vastaa nyt Brembo. Ajovarusteista tärkein on kuitenkin säädettävä MagneRide-iskunvaimennus. Myös maavaraa ilmoitetaan reilut 17 mm vähemmän.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Lisätehot ja pirteämmät jarrut eivät varsinaisesti avaudu keskitalven taipaleilla, mutta Mach-E GT on luonteeltaan tasaisempaa sorttia, kuin lähes samaan vuodenaikaan ajettu nelivetoinen sisarensa. Alustan nypyttävyys on lieventynyt merkittävästi ja vain etuakseli pompottaa enää aavistuksen. Myös Mach-E:n vähemmän hurmaaviin piirteisiin kuulunut taipumus suosia taka-akselia pyytämättäkin on vähentynyt ja GT kulkee nyt selvästi neutraalimmin.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkokuoren takana

Ford Mustang Mach-E GT:n akku on tuttu muusta mallistosta, eli 98 kilowattitunnin akusta käytetään 91 kilowattituntia. Hiukan korkeamman kulutuksen myötä WLTP-toimintamatka on 500 kilometriä, mikä on noin 40 kilometriä samalla akulla varustettua maltillisempaa nelivetoa vähemmän.

Myös lataustehot (11 kW Type 2, 150 kW CCS) ovat ennallaan, eikä latausajoissa ole siten eroa. Pikkupakkasissa Mustang Mach-E pikalataa kohtuullisen hyvin, mutta kolmenumeroiset tehot vaativat lämpimän auton. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuu 45 minuutissa. Kokemusten mukaan talvella täysi akku riittää noin 350 kilometrin ajamiseen. Auto havainnollistaa energian käyttökohteita jonkin verran.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Sisätiloissa GT-taso näkyy erilaisten kosmeettisten yksityiskohtien lisäksi GT performance -istuimina. Ryhdikkäämpi istuin kannattaa kokeilla itse, mutta ainakaan urheilullisuuden kanssa ei ole menty överiksi ja istuin toimii hyvin arkikäytössä. Kapea mittaristo kertoo tärkeimmät tiedot helposti ja massiivinen 15,5-tuumainen kosketusnäyttö on pääosin selkeä käyttää.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Muilta osin Ford Mustang Mach-E GT on tuttua tavaraa, joskin ohjelmistopäivitykset näkyvät selkeämmin toimivina tietoviihdetoimintoina. B&O:n äänentoisto kuulostaa edelleen makealta ja 360°-ympäristökamera helpottaa auton liikuttelua parkkipaikoilla.

Hyvä versio – tavallaan

Ford Mustang Mach-E GT on mielenkiintoinen lisä Fordin sähköcrossoverin mallistoon. Moni tuntuu odottaneen GT:stä samanlaista äänekästä ja villiä kokonaisuutta kuin se on Mustangin kohdalla.  Kasvanut suorituskyky herättää kysymyksiä siitä, saako tällaisesta autosta erityisen urheilullista lisätehoilla ja paremmilla jarruilla.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Urheiluhenkiset istuimet ja säädettävä iskunvaimennus ovat kuitenkin Ford Mustang Mach-E GT:n parasta antia – ja näyttäähän auto makealta.

Ford Mustang Mach-E GT sähköauto koeajo

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh

Hinta alkaen

78 600 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

81 250 €

Moottori

Neliveto, sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla.

Teho

358 kW (487 hv)

Vääntö

860 Nm

Vääntö

860 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98,7 / 91,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 150 kW.

Toimintamatka

500 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,4 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

Ilmoitettu WLTP-kulutus 20,3 kWh/100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4743 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2984 mm
Tavaratila: Keulatila 88 litraa. 402 – 1420 l
Omamassa: 2348 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat