28.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutun ainutlaatuinen Ford Mustang GT on nyt entistäkin parempi. Hyvää: V8, manuaalivaihteisto, värit, teatteri. Huonoa: hinnoittelu, viimeistely, avokorin vapinat. Ford Mustang on 53 vuotta kestäneen historiansa aikana kasvanut suorastaan instituutioksi. Katumaasturibuumin keskelläkin nelistävä hevonen on symboli, joka tuo mukanaan palan amerikkalaista unelmaa. Mustangin saapuminen paikalle on aina muistettava tapaus. Kuudennen sukupolven Ford Mustang ohjasi välillä eksyneeltä tuntuneen automallin takaisin tutuille urille. Samalla katse oli jo varovaisesti tulevaan, sillä perinteisen kasimoottorin parina nähtiin 2,3-litrainen EcoBoost. Eihän kyseessä ollut ensimmäinen kerta, kun nelisylinterinen bensaturbo nähtiin mallin keulalla, mutta sen merkitys oli uusi. Nyt Ford on uudistanut Mustangia parantamalla vaatimattomasti hiukan jokaista osa-aluetta. Harmistunut ulkonäkökin on piristynyt ja samalla keulan aerodynamiikkaa on viilattu. Tarjolla on uusia raikkaita värejä. Uutta eloa on annettu myös voimalinjaan ja varustevalikoimaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kymmenen vaihteen revolveri Voimalinjan osalta kaikkein merkittävin uutuus on automaattivaihteisto. Entinen kuuden vaihteen kammotus on korvattu täysin uudella kymmenvaihteisella automaatilla. Lievästä jahkailusta huolimatta vaihteisto on valovuosia edeltäjäänsä parempi ja tarjoaa vihdoin varteenotettavan vaihtoehdon vaihdekepin hämmentämiselle. Manuaalivaihteistossa on edelleen kuusi pykälää ja päivitysten myötä vaihteisto on entistäkin miellyttävämpi käyttää. Tarvittaessa käytössä on myös toiminto, joka nostaa moottorin kierroksia pienemmälle vaihteelle siirryttäessä. Moottoripuolella 2,3-litrainen EcoBoost on edelleen järkevämpi valinta arkikäyttöä ajatellen. 290 hevosvoimaa riittää mainiosti etenemiseen. Kevyemmän keulan ja mainion alaväännön ansiosta EcoBoost saa Mustangin tuntumaan numeroa pienemmältä autolta. Myös äänipuolta on korjattu, joten turbokone saa vihdoin kurkkuaan auki yli 2 500 r/min lukemissa. Malliston todellinen tähti on viisilitrainen vapaasti hengittävä V8. Vaikka moottorista puuttuu turbojen tuoma terävä vääntöaalto, on tasaisesti kierrosten mukana kehittyvä luonne huomattavasti mielenkiintoisempi ominaisuus. 450 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7 000 r/min, johon mennessä letkeästä bölbötyksestä on edetty jo suoranaiseen ärjyntään. Vain V8:ssa on ääni, joka vastaa Mustangin ulkonäköä. Mikäli lähiössä paheksutaan aamuisin äänekästä amerikkalaista, on aktiivinen pakoputkisto oppinut myös hiljaisen naapurisoputilan, joka voidaan ohjelmoida kellonaikojen mukaan. Katolla vai taivasalla Tuttuun tapaan valittavana on jälleen myös kaksi korimallia. Avomalli sopii edelleen letkeään kruisailuun, vaikka kori vavahteleekin terävissä saumoissa melkoisesti. Ajamisesta innostuneelle kovakattoinen fastback on parempi vaihtoehto. 2+2-paikkaisen Mustangin takaistuimet ovat edelleen lähinnä muodollisuus ja muuten kohtuullisen tavaratilan käytettävyyttä rajoittaa takavalojen väliin puristettu lastausaukko. Sync 3 -viihdejärjestelmä ja uusi 12-tuumainen digitaalimittaristo vastaavat uudesta älystä. Suurin osa Mustangin erikoisista toiminnoista on piilotettu melkoisen nappi- ja valikkohässäkän taakse, mutta ainakin kuljettajalla riittää päätettävää siitä, millaisena autonsa haluaa nauttia. Lisävarustelistalla on myös MagneRiden valmistama säädettävä iskunvaimennus. Ei sovi aliarvioida myöskään päivittyneen turvavarustelun vaikutusta. Mukautuvan vakionopeussäätimen lisäksi Mustangista löytyy muun muassa kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijoiden havainnoinnilla. Sisällä matkustamossa tunnelma on edelleen pääosin muovinen, onhan Mustang kotimaassaan edullinen auto, mutta materiaalit ja viimeistely ovat kehittyneet positiivisesti faceliftin yhteydessä. Amerikkalainen hymy Jos Mustangin aikoo vuokrata roadtripille tai autolla taittaa lähinnä matka-ajoa, lienee valintana avomalli EcoBoostilla ja automaatilla. Ajamisesta innostuneille voi suositella kovakattoa V8:lla ja manuaalilla. Edullisimmillaan Mustangin saa kengitettyä omakseen 60 068 eurolla. Mallista riippumatta Ford Mustang on aina suuri ja värikäs ilmestys, joka tuo hymyn kaikkien kasvoille. Se on jotain, jolle on vaikea asettaa hintaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: ford.laakkonen.fi/ford-mustang-gt Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Hinta alkaen 81 470 € Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 331 kW (450 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 249 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 277 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?