28.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutun ainutlaatuinen Ford Mustang GT on nyt entistäkin parempi. Hyvää: V8, manuaalivaihteisto, värit, teatteri. Huonoa: hinnoittelu, viimeistely, avokorin vapinat. Ford Mustang on 53 vuotta kestäneen historiansa aikana kasvanut suorastaan instituutioksi. Katumaasturibuumin keskelläkin nelistävä hevonen on symboli, joka tuo mukanaan palan amerikkalaista unelmaa. Mustangin saapuminen paikalle on aina muistettava tapaus.Kuudennen sukupolven Ford Mustang ohjasi välillä eksyneeltä tuntuneen automallin takaisin tutuille urille. Samalla katse oli jo varovaisesti tulevaan, sillä perinteisen kasimoottorin parina nähtiin 2,3-litrainen EcoBoost. Eihän kyseessä ollut ensimmäinen kerta, kun nelisylinterinen bensaturbo nähtiin mallin keulalla, mutta sen merkitys oli uusi.Nyt Ford on uudistanut Mustangia parantamalla vaatimattomasti hiukan jokaista osa-aluetta. Harmistunut ulkonäkökin on piristynyt ja samalla keulan aerodynamiikkaa on viilattu. Tarjolla on uusia raikkaita värejä. Uutta eloa on annettu myös voimalinjaan ja varustevalikoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymmenen vaihteen revolveriVoimalinjan osalta kaikkein merkittävin uutuus on automaattivaihteisto. Entinen kuuden vaihteen kammotus on korvattu täysin uudella kymmenvaihteisella automaatilla. Lievästä jahkailusta huolimatta vaihteisto on valovuosia edeltäjäänsä parempi ja tarjoaa vihdoin varteenotettavan vaihtoehdon vaihdekepin hämmentämiselle.Manuaalivaihteistossa on edelleen kuusi pykälää ja päivitysten myötä vaihteisto on entistäkin miellyttävämpi käyttää. Tarvittaessa käytössä on myös toiminto, joka nostaa moottorin kierroksia pienemmälle vaihteelle siirryttäessä.Moottoripuolella 2,3-litrainen EcoBoost on edelleen järkevämpi valinta arkikäyttöä ajatellen. 290 hevosvoimaa riittää mainiosti etenemiseen. Kevyemmän keulan ja mainion alaväännön ansiosta EcoBoost saa Mustangin tuntumaan numeroa pienemmältä autolta. Myös äänipuolta on korjattu, joten turbokone saa vihdoin kurkkuaan auki yli 2 500 r/min lukemissa.Malliston todellinen tähti on viisilitrainen vapaasti hengittävä V8. Vaikka moottorista puuttuu turbojen tuoma terävä vääntöaalto, on tasaisesti kierrosten mukana kehittyvä luonne huomattavasti mielenkiintoisempi ominaisuus. 450 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7 000 r/min, johon mennessä letkeästä bölbötyksestä on edetty jo suoranaiseen ärjyntään. Vain V8:ssa on ääni, joka vastaa Mustangin ulkonäköä.Mikäli lähiössä paheksutaan aamuisin äänekästä amerikkalaista, on aktiivinen pakoputkisto oppinut myös hiljaisen naapurisoputilan, joka voidaan ohjelmoida kellonaikojen mukaan. Katolla vai taivasallaTuttuun tapaan valittavana on jälleen myös kaksi korimallia. Avomalli sopii edelleen letkeään kruisailuun, vaikka kori vavahteleekin terävissä saumoissa melkoisesti.Ajamisesta innostuneelle kovakattoinen fastback on parempi vaihtoehto. 2+2-paikkaisen Mustangin takaistuimet ovat edelleen lähinnä muodollisuus ja muuten kohtuullisen tavaratilan käytettävyyttä rajoittaa takavalojen väliin puristettu lastausaukko. Sync 3 -viihdejärjestelmä ja uusi 12-tuumainen digitaalimittaristo vastaavat uudesta älystä. Suurin osa Mustangin erikoisista toiminnoista on piilotettu melkoisen nappi- ja valikkohässäkän taakse, mutta ainakin kuljettajalla riittää päätettävää siitä, millaisena autonsa haluaa nauttia. Lisävarustelistalla on myös MagneRiden valmistama säädettävä iskunvaimennus.Ei sovi aliarvioida myöskään päivittyneen turvavarustelun vaikutusta. Mukautuvan vakionopeussäätimen lisäksi Mustangista löytyy muun muassa kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijoiden havainnoinnilla. Sisällä matkustamossa tunnelma on edelleen pääosin muovinen, onhan Mustang kotimaassaan edullinen auto, mutta materiaalit ja viimeistely ovat kehittyneet positiivisesti faceliftin yhteydessä.Amerikkalainen hymyJos Mustangin aikoo vuokrata roadtripille tai autolla taittaa lähinnä matka-ajoa, lienee valintana avomalli EcoBoostilla ja automaatilla. Ajamisesta innostuneille voi suositella kovakattoa V8:lla ja manuaalilla. Edullisimmillaan Mustangin saa kengitettyä omakseen 60 068 eurolla.Mallista riippumatta Ford Mustang on aina suuri ja värikäs ilmestys, joka tuo hymyn kaikkien kasvoille. Se on jotain, jolle on vaikea asettaa hintaa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: ford.laakkonen.fi/ford-mustang-gt Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Hinta alkaen 81 470 € Moottori Bensiinimoottori 5 038 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 331 kW (450 hv), 7000 r/min Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Vääntö 529 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 249 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 277 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle