17.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-E GT – Yllättävästi parempi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e GT on kehitettynyt sporttipainos tutusta sähköcrossoverista, mutta parempi varustelu on vain osa kokonaisuutta. Hyvää: parannukset, tyyli, perusvarmuus. Huonoa: lisäsuorituskyvyn hyödyt, hinta. Oranssi Ford Mustang Mach-E GT piristää hankien keskellä kuin lasillinen appelsiinimehua aamiaispöydässä. Muotoilijat kätkevät auton muhkuja muotoja edelleen mustilla paneeleilla, mutta viittaukset poniautoon toimivat edelleen. Sporttisempien puskureiden ja lisäksi komeat jarrusatulat ja vanteet antavat itsevarmuutta. Kokonaisuuden kruunaavat logot ja korinväriset pyöränkaaret.Mallimerkinnän GT toimii samoin kuin Mustanginkin kanssa, eli luvassa on enemmän kaikkea. Nelivedon yhteistehoa on nostettu 100 kilowatilla ja kookkaammista jarruista (etulevyt 385 mm) vastaa nyt Brembo. Ajovarusteista tärkein on kuitenkin säädettävä MagneRide-iskunvaimennus. Myös maavaraa ilmoitetaan reilut 17 mm vähemmän.Lisätehot ja pirteämmät jarrut eivät varsinaisesti avaudu keskitalven taipaleilla, mutta Mach-E GT on luonteeltaan tasaisempaa sorttia, kuin lähes samaan vuodenaikaan ajettu nelivetoinen sisarensa. Alustan nypyttävyys on lieventynyt merkittävästi ja vain etuakseli pompottaa enää aavistuksen. Myös Mach-E:n vähemmän hurmaaviin piirteisiin kuulunut taipumus suosia taka-akselia pyytämättäkin on vähentynyt ja GT kulkee nyt selvästi neutraalimmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkokuoren takanaFord Mustang Mach-E GT:n akku on tuttu muusta mallistosta, eli 98 kilowattitunnin akusta käytetään 91 kilowattituntia. Hiukan korkeamman kulutuksen myötä WLTP-toimintamatka on 500 kilometriä, mikä on noin 40 kilometriä samalla akulla varustettua maltillisempaa nelivetoa vähemmän. Myös lataustehot (11 kW Type 2, 150 kW CCS) ovat ennallaan, eikä latausajoissa ole siten eroa. Pikkupakkasissa Mustang Mach-E pikalataa kohtuullisen hyvin, mutta kolmenumeroiset tehot vaativat lämpimän auton. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuu 45 minuutissa. Kokemusten mukaan talvella täysi akku riittää noin 350 kilometrin ajamiseen. Auto havainnollistaa energian käyttökohteita jonkin verran.Sisätiloissa GT-taso näkyy erilaisten kosmeettisten yksityiskohtien lisäksi GT performance -istuimina. Ryhdikkäämpi istuin kannattaa kokeilla itse, mutta ainakaan urheilullisuuden kanssa ei ole menty överiksi ja istuin toimii hyvin arkikäytössä. Kapea mittaristo kertoo tärkeimmät tiedot helposti ja massiivinen 15,5-tuumainen kosketusnäyttö on pääosin selkeä käyttää.Muilta osin Ford Mustang Mach-E GT on tuttua tavaraa, joskin ohjelmistopäivitykset näkyvät selkeämmin toimivina tietoviihdetoimintoina. B&O:n äänentoisto kuulostaa edelleen makealta ja 360°-ympäristökamera helpottaa auton liikuttelua parkkipaikoilla.Hyvä versio – tavallaanFord Mustang Mach-E GT on mielenkiintoinen lisä Fordin sähköcrossoverin mallistoon. Moni tuntuu odottaneen GT:stä samanlaista äänekästä ja villiä kokonaisuutta kuin se on Mustangin kohdalla. Kasvanut suorituskyky herättää kysymyksiä siitä, saako tällaisesta autosta erityisen urheilullista lisätehoilla ja paremmilla jarruilla.Urheiluhenkiset istuimet ja säädettävä iskunvaimennus ovat kuitenkin Ford Mustang Mach-E GT:n parasta antia – ja näyttäähän auto makealta.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Koeajo: Ford Mustang Mach-E RWD – näyttävä perusmallikin Shelby Mustang Mach-E GT on nyt totta, mutta toistaiseksi vain konseptin tasolla ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Ford perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Ford esittelee ryppään täyssähköautoja vuoteen 2025 mennessä – ensimmäinen uutuus tuotantoon ensi vuonna Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh Hinta alkaen 78 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 250 € Moottori Neliveto, sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla. Teho 358 kW (487 hv) Vääntö 860 Nm Vääntö 860 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98,7 / 91,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 150 kW. Toimintamatka 500 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km Ilmoitettu WLTP-kulutus 20,3 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4743 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: Keulatila 88 litraa. 402 – 1420 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster