Ajoneuvot Moottoripyörät Uutinen 31.1.2021
Triumph Speed Triple 1200 RS – 180 hevosen voimalla takaisin luokan kärkitaistoon
Streetfighter-luokan ikoni Triumph Speed Triple nousee muutaman vuoden suvantovaiheen jälkeen täysin uudistuneella mallillaan uudelleen luokan terävimpään kärkeen.
Vuonna 1994 esiteltyä Triumph Speed Tripleä pidetään oikeutetusti koko streetfighter-genren luojana. Moottoriteknologian ja moottoripyöräsuunnittelun vauhdista kertoo se, tänä vuonna markkinoille tulevan uuden Speed Triple 1200 RS:n tehopainosuhde on kaksinkertainen verrattuna alkuperäiseen vuoden 1994 Speed Tripleen. Uusi malli kilpailee ostajista mm. Ducati Streetfighter V4:n, KTM 1290 Super Duke R:n ja Kawasaki Z H2:n kanssa.
Tunnuspiirteet säilytetty
Muutama Speed Triplelle tyypillinen ratkaisu on säilytetty uudessakin mallissa: kolmisylinterinen rivimoottori, tupla-ajovalot ja yksipuoleinen takahaarukka. Ja tietysti nimi. Moottoria voidaan sanoa täysin uudeksi, sillä aikaisemman 1050 kuutiosenttimetrin sijaan iskutilavuutta on nyt 1160 kuutiosenttimetriä. Kasvusta huolimatta iskunpituutta on lyhennetty peräti kymmenen milliä ja sylinterin halkaisijaa kasvatettu huomattavasti, jotta sylinterikanteen on saatu isommat venttiilit ja maksimikierroslukua on voitu nostaa korkeammaksi. Tehoa uusi ja edeltäjäänsä seitsemän kiloa kevyempi moottori tarjoaa peräti 180 hevosvoimaa.
Ajotiloja on viisi ja kuusiakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat myös sivuttaiskallistuksen. Keulimisenesto on säädetty toimimaan aiempaa sujuvammin ja varustukseen kuuluu myös vaihteettoman vaihtamisen sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle mahdollistava vaihdeavustin. Uusi runko on 17 prosenttia kevyempi. RS-mallin jousitus on Öhlinsin käsialaa ja jarruina on Brembon Stylema Monoblocit.
Painonhallinta kunnossa
Triumphin suunnitteluosastolla on selvästikin haluttu lopputuloksen olevan luokkansa kevyin pyörä, ja tavoitteeseen on päästy käyttämällä 2,3 kevyempää litiumioniakkua ja pienentämällä polttoainetankki 15,5-litraiseksi. Ilmoitettu 198 kilon paino tankattuna on kilon alhaisempi kuin BMW S 1000 R:n ja Ducati Streetfighter V4 S:n vastaava lukema.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1160cc
Teho: 132 kW (180 hv) / 10 750 r/min
Vääntö: 125 Nm / 9 000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1445 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 15,5 litraa
Paino tankattuna: 198 kg
Hinta: 23 500 €
Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph
Keskustelu