2.1.2023

Triumph Street Triple 765 – Teho uudelle kymmenluvulle

Triumph Street Triple -nakumalli kasvaa teholtaan ja Moto2 Edition -huippuversio muistuttaa aikaisempaa enemmän brittimerkin asemasta Moto2-ratamoottoripyöräluokan moottoritoimittajana.

Ensimmäisen kerran kaudelle 2007 esitelty Triumphin nakumalli Street Triple ihastutti motoristit alunperin 675-kuutioisella rivikolmosmoottorillaan, joka tarjosi riittävästi huipputehoa, rivikolmoselle tyypillisesti vahvan alaväännön ja hienosti soivan äänen.

Vuodeksi 2018 moottori kasvoi 765-kuutioiseksi, mikä saattoi satunnaisesti merkkiä seuraavilta mennä ohi, olihan kuutiotilavuusmerkinnässä edelleen samat numerot mutta kaksi numeroa oli vain vaihtanut paikkaa keskenään. Kaudeksi 2023 Street Triple uudistuu jälleen.

Nyt moottorissa näkyy yhä enemmän se, että Triumph on toimittanut tähän 765-kuutioiseen rivikolmoseen perustuvan moottorin kaikille MotoGP-sarjan Moto2-luokan MM-sarjan tiimeille kaudesta 2019 lähtien.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme malliversiota

Kaudella 2023 tarjolla oli kolme malliversiota Street Triplestä. Perusmalli Street Triple R:n moottori tarjoilee kuljettajalle 120 hevosvoimaa, kun taas äreämmät Street Triple RS ja Street Triple Moto2 Edition kirnuavat kymmenen hevosta enemmän eli 130 hevosvoimaa. Molemmille moottorivaihtoehdoille ilmoitetaan sama vääntölukema, tasan 80 newtonmetriä.

Kasvaneen tehon ja korkeamman puristussuhteen takia moottoria on vahvistettu mm. uusilla männillä, kiertokangilla ja venttiileillä ja palotilat on muotoiltu uudelleen. Myös nokka-akselissa on enemmän nostoa ja vaihteiston välitykset on muokattu vastaamaan suurempaa tehoa. Pakoputkisto on aiempaa vapaammin virtaava. Ulkonäköä ja ergonomiaa on samalla muokattu urheilullisemmiksi.

Moto2 Edition edustaa täysin uutta tyylisuuntaa Street Triplen historiassa. Ensimmäistä kertaa mallissa nähdään nyt etuteleskooppeihin ruuvattu clip-on -ohjaustanko, joka tekee ajoasennosta selvästi enemmän eteen nojaavan; kuin sporttipyörä mutta ilman katteita. Sen ohjaustanko on peräti 80 millimetriä alempana ja 50 milliä edempänä kuin R- ja RS-mallien suora yksiosainen ohjaustanko.

Perusmalli R:stä ylöspäin mentäessä myös jousituksen säätömahdollisuudet ja jarrujen teho kasvavat niin, että Moto2-luokassa molemmat edustavat jo lähes kilpapyörämäistä tasoa. Elektroniikkapuolella varustukseen kuuluu kaikissa malliversioissa kaarre-ABS-järjestelmä, kallistuksen huomioiva luistonesto, kuljettajan valittavat ajotilat sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva quickshifter-vaihdeavustin.

Hinnat:

  • Street Triple R 13 895 €
  • Street Triple RS 16 995 €
  • Street Triple Moto2 Edition 19 895 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Luetuimmat