13.2.2022

Triumph TE-1 – puolen vuoden kuluttua valmis?

Triumph TE-1

Triumph kehittää ensimmäistä sähkömoottoripyöräänsä yhdessä vahvojen yhteistyökumppanien sekä Iso-Britannian hallituksen rahoituksen tuella.

Triumph julkaisi maaliskuussa 2021 ensimmäiset kuvat tulevasta urheilullisesta sähkömoottoripyörästään. Kyseessä ei ole pelkästään Triumphin oma projekti, vaan siinä ovat yhteistyökumppaneina Williams Advanced Engineering (akkuteknologia), Integral Powertrain Ltd (sähkömoottori) ja Warwickin yliopisto (simulointimallit tulevaisuuden moottoripyörämarkkinoista). Projektia on Triumphin lisäksi rahoittamassa Iso-Britannian hallitus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vastuu siirtyy kokonaan Triumphille

Triumph TE-1

Nelivaiheinen projekti tuotiin julkisuuteen kakkosvaiheen päättyessä viime maaliskuussa, jolloin myös julkaistiin ensimmäiset luonnoskuvat tulevasta TE-1 -nimeä kantavasta moottoripyörästä. Silloin oli valittuna ja kehitettynä projektin vaatima moottori- ja akkuteknologia. Nyt Triumph on julkistanut seuraavan eli kolmosvaiheen päättyneen, kun lopullinen prototyyppi tulevasta TE-1 -sähkömoottoripyörästä on valmistunut. Samalla se merkitsee yhteistyövaiheen kumppanien kanssa päättyneen ja vastuun projektin jatkumisesta siirtyneen Triumphille. Seuraavaksi vuorossa oleva projektin viimeinen eli nelosjakso tarkoittaa puolen vuoden testejä niin maantie- kuin rata-ajossa.

Triumph TE-1

Triumph on tässä vaiheessa projektia lyönyt lukkoon lopullisen runkoratkaisun takarunkoineen sekä voimansiirtoratkaisun hihnavetoineen ja myös pyörän mittaristo ja hallintalaitteet ovat lopullisessa kuosissaan. Jousituskomponentit tulevat Öhlinsiltä ja jarrut Brembolta. Warwickin yliopiston tekemien simulaatioiden tulokset osoittavat, että projektilla tullaan saavuttamaan aiotut suorituskyky- ja toimintamatkatavoitteet.

Testit alkavat

Seuraavassa vaiheessa ajettavien maantietestien tarkoituksena on hienosäätää voiman tuotto, ajo-ohjelmat, lopulliset teho- ja vääntölukemat sekä toimintamatka parhaaksi mahdolliseksi yhdistelmäksi. Ratatesteissä puolestaan keskitytään käsiteltävyyden hiomiseen, kiihtyvyyteen, jarrutuksen ja energian talteenoton, luistoneston ja keulimiseneston hiomiseen lopullisiin asetuksiinsa.

Kuuden kuukauden kuluttua voimme siis odottaa lisätietoja projektista. Minkälainen tulee olemaan suorituskyky ja toimintamatka? Silloin voimme myös odottaa vieläkin tarkempia kuvia ja tietoja miltä tuotantovalmis TE-1 tulee näyttämään.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Luetuimmat