25.3.2021

Triumph TE-1 -sähkömoottoripyöräprojekti julkistettu

Triumph sähkömoottoripyörä

Triumph on julkistanut suunnittelevansa sähkömoottoripyörää Iso-Britannian hallituksen tuella, ja yhdessä kolmen muun sähköiseen liikkumiseen keskittyvän johtavan toimijan kanssa. Nyt brittivalmistaja julkaisi myös ensimmäiset kuvat TE-1 -prototyypistään.

Triumph aikoo yhdistää urheilullisen nykyaikaisen moottoripyörän ja sähkömoottoripyörän edut motoristeja kiinnostavaksi paketiksi. Tavoitteena on yhdistää tyylikäs urheilullinen ulkonäkö, urheilullinen suorituskyky, keveys ja riittävä toimintamatka kokonaisuudeksi, joka ylittää selvästi nykyisten sähkömoottoripyörien ominaisuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkömoottoripyörä nostamaan brittiläisen teollisuuden imagoa

Iso-Britannian hallitus rahoittaa Triumphin johtamaa kehitysprojektia, jossa Triumph, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd ja Warwickin yliopisto ovat yhdessä kehittämässä  sähkömoottoripyörää. Triumph tarjoaa projektiin edistyksellisen moottoripyöräteknologian osaamistaan, ja sillä on myös parhaiten tiedossaan, mitkä ovat asiakkaiden vaatimukset ja odotukset moottoripyöriltä.

Triumph sähkömoottoripyörä

Williams Advanced Engineering tarjoaa kevyiden akkujen suunnittelu-, testaus- ja kehityskokemustaan projektille. Integral Powertrain Ltd:n e-Drive-divisioonan osuutena puolestaan on kehittää tehokas mutta kooltaan kompakti ja kevyt moottoritekniikka. Warwickin yliopisto tarjoaa vision T&K -toiminnan kaupallistamiseen simuloimalla tulevaisuuden moottoripyörämarkkinoita. Rahoitusta projekti saa mm. Iso-Britannian hallituksen nollapäästöajoneuvojen suunnittelua ja käyttöönottoa tukevalta OZEVilta.

Vuodelle 2025 asetetut tavoitteet ylitetty jo nyt

Vuonna 2019 startannut projekti on suunniteltu nelivaiheiseksi. Nyt on saatu päätökseen kakkosvaihe, jonka tavoitteina olivat akuston ja voimalinjaston suunnittelu. Teknisistä tiedoista on paljastettu ainoastaan se, että moottoriteho on tässä vaiheessa noin 130 kilowattia eli vajaat 180 hevosvoimaa. Nyt saavutetut voimataso ja toimintamatka ylittävät selvästi sekä nykyisten sähkömoottoripyörien vertailuarvot että Britannian autoneuvoston vuoteen 2025 asetettamat tavoitteet.

- Tämä projekti on yksi tulevaisuuden sähkömoottoristrategiamme perusta, joka tarjoaa juuri sitä mitä motoristit haluavat Triumphilta; täydellistä suorituskykyä, helppoa käsiteltävyyttä ja reaalimaailman käytettävyyttä aidolla Triumph-muotoilulla, hehkuttaa Triumphin toimitusjohtaja Nick Bloor.

Triumph sähkömoottoripyörä

Suunnitellulla kennotekniikalla ja akkuarkkitehtuurilla saavutetaan paitsi hyvä massankeskitys ja tehon, suorituskyvyn ja toimintamatkan yhdistelmä, myös yksi tärkeä ominaisuus, joka kaikilta nykyisiltä sähkömoottoripyöriltä puuttuu. Williams Advanced Engineeringin mukaan uusi tekniikka mahdollistaa täyden suorituskyvyn säilyttämisen akkujen varaustasosta riippumatta, siis myös lähes tyhjillä akuilla.

Prototyypin sähkömoottoriyksikkö on täysin skaalautuva, eli siitä voidaan helposti rakentaa tehotasoltaan korkeampi tai matalampi versio. Projektissa tässä vaiheessa käytettävä 130 kilowatin tehoinen moottori on painoltaan 10 kilon luokkaa.

Pelkkä erilaisuus ei ole tavoite

Triumph sähkömoottoripyörä

Triumph on kehittänyt projektin aikana uuden ajoneuvohallintaohjelmiston, joka sisältää kaikki tarvittavat sähköjärjestelmät, intuitiivisesti toimivan kaasukahvan, luistonestojärjestelmän ja muut ajoneuvoavustimet, joita nykymotoristi tehokkaalta moottoripyörältä odottaa.

- Emme halunneet tehdä erilaista vai erilaisuuden takia. Lähtökohtana meillä oli kerätä tärkeää asiakaspalautetta siitä, mitä kuljettaat todella haluavat moottoripyöriltään. Halusimme ymmärtää, kuinka sähkömoottoripyörä voi tarjota kuljettajan haluaman ajokokemuksen. TE-1 -prototyyppi tarjoaakin uuden mielenkiintoisen, mutta viimekädessä tutun ajokokemuksen, tiivistää Triumphin tuotepäällikkö Steve Sargent tähänastisen työn tulokset.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat