19.11.2019

Triumph Thruxton RS – Ässän verran lisää urheilullisuutta

Triumph Thruxton RS

Triumph laajentaa retromallistoaan esittelemällä jo valmiiksi urheilullisen 1200-kuutioisen Thruxton R:n rinnalle vieläkin sporttisemman RS-version.

Triumphin valtti retrohenkisten moottoripyörien markkinoilla on se, että tyylikkään café racer -tyylin lisäksi niissä on aidosti panostettu myös urheilullisiin ominaisuuksiin. 1200-kuutioinen Thruxton R on tästä loistava esimerkki, mutta brittivalmistajan mielestä vieläkin urheilullisemmalle versiolle on kysyntää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tehoa - vähemmän painoa

Uusi RS on kahdeksan hevosvoimaa tehokkaampi, kuusi kiloa kevyempi ja jarrut on päivitetty pykälää tehokkaampiin Brembo M50 Monobloc -malleihin. Ensiasennusrenkaina on jopa ratakäyttöön riittävän pitävät Metzeler Racetec RR-kumit, mutta takana retrohenkeen sopivasti vain 160 millimetriä leveänä. Triumph on samalla käyttänyt tilaisuuden hyväksi ja uutuusmallin suunnittelun yhteydessä päivittänyt tekniikkaa sekä viimeistellyt ulkonäköä.

Triumph Thruxton RS

Moottorin inertian kerrotaan olevan 20 prosenttia alempi, millä on parantava vaikutus kaasunvastaavuuteen. Tähän on päästy keventämällä kampiakselia, tasapainoakselia, kytkintä sekä laturia. Avaimena tehonlisäykseen on korkeampipuristeiset männät, sylinterikannen kanavien uusi muotoilu ja nokkien uudet profiilit. Uusi 105 hevosvoiman teholukema saavutetaan nyt 750 kierrosta korkeammalla kierrosluvulla mutta maksimiväännön kierrosluku on puolestaan laskenut 700:lla.

Triumph Thruxton RS

Kaksivärimaalaus ja yli 80 muuta varusteoptiota

Retrohenkisen ulkonäön viimeistelee kaksi klassista pyöreää mittaria sekä tarkkaan harkitut yksityiskohdat, kuten Monza-tyyppinen polttoainesäiliön korkki. Ajoasetuksia on kolme: Sport Road ja Rain. Led-ajovaloihin on lisätty drl-päiväajovalot. Yli 80 tehdaslisävarusteen listalta rastittamalla voi personoida pyörän oman mielen mukaiseksi. Lisäksi tarjolla on nyt lisähintaan kaksivärimaalaus.

Thruxton R:n hinta Suomessa on 19 800 euroa, joten RS:n hintalappu alkaa kakkosella.

Triumph Thruxton RS

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 1200cc
  • Teho: 77 kW (105 hv) / 7500 r/min
  • Vääntö: 112 Nm / 4250 r/min
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Istuinkorkeus: 810 mm
  • Akseliväli: 1410 mm
  • Tankin tilavuus: 14,5 litraa
  • Kuivapaino: 197 kg

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Triumph

Luetuimmat