29.11.2019

Tulossa Ducati Superleggera V4 – se tehokkain ja kevyin

Ducatilla on tapana valmistaa tehokkaimmasta superbike-tuotantopyörästään vieläkin tehokkaampi ja kevyempi Superleggera-malli, niin myös Panigale V4R:stä.

Pari vuotta sitten Ducati esitteli 1299 Panigalesta hiilikuidulla ryyditetyn ja ruudikkaamman 1299 Superleggeran, jollainen avauskuvaakin koristaa. Suomessa hinta veroineen kohosi tasan 100 000 euroon. Rajoitettuna 500 kappaleen eränä valmistettu 1299 Superleggera myytiin kuin kuumille kiville saman tien kun malli esiteltiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MotoGP-tekniikkaa

Viime vuonna Ducati toi markkinoille ison Panigalen uuden sukupolven, jossa italialaisvalmistajan perinteinen 90-asteinen V2-moottori korvattiin täysin uudella V4-moottorilla. Tai ei moottori sikäli ollut täysin uusi, että siinä oli paljon suoraan Ducatin MotoGP-moottorista kopioituja ratkaisuja. Perusmalli Panigale V4:ssa moottorin iskutilavuus on 1100 kuutiosenttimetriä ja se tuottaa 214 hevosvoimaa, samoin kuin semiaktiivisella jousituksella varustettu Panigale V4S. Vuotta myöhemmin julkaistiin World Superbike -luokitteluversio Panigale V4R, jonka moottorin iskutilavuus on 998 kuutiosenttimetriä, eli se sopii Superbike-luokan 1000 kuution maksimirajan alle. Pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta tehoa oli jopa perusmallia enemmän, 221 hevosvoimaa.

Ducati Panigale V4R
Panigale V4R

World Superbike -luokan sääntöjen mukaan luokittelumalleja tulee valmistaa vähintään 750 kappaletta ja niiden hinta saa olla korkeintaan 40 000 euroa. Siitä syystä ei ole mahdollista iskeä pyörään kiinni kaikkea mahdollista huipputekniikkaa ja hiilikuituosia, vaikka aina löytyy asiakkaita, jotka ovat todellisesta high tech -versiosta valmiita maksamaan enemmänkin. Siksi Ducati on tuomassa markkinoille Panigale V4R:ään pohjautuvan Superleggera V4:n, jossa tehoa on R-versiota enemmän ja painoa vähemmän.

11 kilogrammaa painosta pois!

Ducati ei ole vielä virallisesti esitellyt uutuutta, ja siksi jutun kuvituskin keskittyy Panigale V4R ja 1299 Superleggeran kuviin, mutta se on jo hakenut ja saanut tyyppihyväksynnän Superleggera V4:lle. Teholukemaksi kerrotaan 224 hevosvoimaa ja painoksi 173 kiloa. Tehoa on siis kolme hevosvoimaa enemmän ja painoa huikeat 11 kilogrammaa vähemmän kuin V4R:ssä. Painolukema on ”alhaisin paino ajokunnossa”, eli se sisältää jäähdytysnesteet, öljyt ja pienen määrän polttoainetta. Kuivapaino on noin 161 kiloa.

Painonsäästö on saatu aikaan mm. vaihtamalla pyörään hiilikuitukatteet. Myös vanteet ovat hiilikuitua ja tulevat eteläafrikkalaiselta BST:ltä. Yksipaikkaiseksi suunniteltu takarunko ja matkustajan satulan sekä jalkatappien puuttuminen säästävät nekin painoa. Sen sijaan 1299 Superleggeran tapaan uutuudessa ei ole hiilikuiturunkoa, vaan runkomateriaalina on perinteisempi alumiini. Titaaninen pakoputkisto on sekin huomattavan kevyt. Tarjolle tulee myös Akrapovicin vain ratakäyttöön hyväksytty pakoputkisto, jolla tehon arvioidaan nousevan 237 hevosvoimaan ja kuivapainolukema tipahtaa alle 160 kilon.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Ducati

Luetuimmat