2.1.2023

TÜV-katsastusraportti: 8–9-vuotiaissa Porsche 911, Audi TT ja Mercedes-Benz SLK parhaita

katsastusraportti
Kymmenvuotiaiden autojen raporttikärkeen kiilasivat Audi TT, BMW X1 ja Audi A1.

Tuoreimman listauksen kärkikymmenikössä on saksalaismerkkien lisäksi yksi japanilainen, Mitsubishi ASX jaetulla 7. sijalla.

Saksalaiset automallit jyräävät tuoreimman TÜV-katsastusraportin 8–9-vuotiaissa. Listauksen kärkikymmenikössä on saksalaismerkkien lisäksi yksi japanilainen, Mitsubishi ASX jaetulla 7. sijalla.

Katsastusraportin mukaan 8–9-vuotiaiden paras on Porsche 911 (vikaprosentti 4,6 %), Audi TT sijoittui toiseksi (9,4 %) ja Mercedes-Benz SLK kolmanneksi (10,3 %). Kymmenen parhaan joukossa on kolme mersua, kaksi Porschea, kaksi Volkswagenia, yksi Audi, yksi Mini ja yksi Mitsubishi.

Saman ikäluokan kolme heikointa ja monivikaisinta ovat Dacia Logan (vikaprosentti 32,9 %), Fiat Punto (31,1 %) ja Dacia Duster (28,4 %). Huonoimman vikaprosentti on yli seitsenkertainen parhaaseen verrattuna, tosin ajomäärässä on melkoinen ero, Dacia Logan keskimäärin 115 000 km, Porsche 911 keskimäärin 61 000 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 vähävikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Porsche 911 (61 000) (4,6)
  • Audi TT (90 000) (9,4)
  • Mercedes-Benz SLK (72 000) (10,3)
  • Mercedes-Benz B-sarja (91 000) (11,0)
  • Porsche Cayenne (143 000) (11,1)
  • Mercedes-Benz A-sarja (101 000) (11,7)
  • Mini Countryman (94 000) (12,3)
  • Mitsubishi ASX (110 000) (12,3)
  • Volkswagen Golf Plus (84 000) (12,4)
  • Volkswagen Touareg (150 000) (12,7)
  • Mazda 3 (97 000) (12,8)
  • Toyota Auris (101 000) (12,8)
  • Audi A3 (111 000) (13,0)
  • Mercedes-Benz ML/GLE (145 000) (13,0)
  • Honda Jazz (81 000) (13,3)
  • Audi Q5 (137 000) (13,4)
  • Mini (90 000) (13,6)
  • Mercedes-Benz GLK (123 000) (13,7)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (100 000) (13,8)
  • Honda Civic (105 000) (13,9)
  • BMW X1 (112 000) (14,0)
  • Mazda 2 (79 000) (14,1)
  • Volkswagen Golf (111 000) (14,2)
  • Audi A4/A5 (144 000) (14,4)
  • Audi Q3 (109 000) (14,6)

25 monivikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Hyundai ix35 (107 000) (23,1)
  • Kia Ceed (105 000) (23,1)
  • Ford S-Max (150 000) (23,2)
  • Kia Sportage (110 000) (23,7)
  • Seat Ibiza (103 000) (23,9)
  • Volkswagen Sharan (148 000) (24,1)
  • Ford Focus (122 000) (24,8)
  • Fiat 500 (73 000) (24,9)
  • Volkswagen Passat (168 000) (24,9)
  • Hyundai i30 (103 000) (25,0)
  • BMW 5-sarja/6-sarja (159 000) (25,3)
  • Dacia Sandero (89 000) (25,3)
  • Nissan Qashqai (114 000) (25,5)
  • Citroën C3 (89 000) (26,0)
  • Hyundai i20 (83 000) (26,1)
  • Ford Ka (76 000) (26,2)
  • Nissan Micra (79 000) (26,2)
  • Ford Galaxy (155 000) (26,6)
  • Renault Mégane (122 000) (26,7)
  • Nissan Juke (93 000) (27,1)
  • Renault Twingo (82 000) (27,2)
  • Ford Mondeo (160 000) (28,0)
  • Dacia Duster (106 000) (28,4)
  • Fiat Punto (90 000) (31,1)
  • Dacia Logan (115 000) (32,9)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022. Keskimääräinen vikaprosentti 19,0 %

Bemareita ja volkkareita kärjessä ja hännillä!

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti perustuu 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen.

Mielenkiintoista on, että BMW:n ja Volkswagenin malleja löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Tämä osoittaa, että saman valmistajan eri mallisarjojen välillä voi olla varsin suuria laatueroja.

TÜV-katsastusraportissa on mukana 226 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienillä ajetaan vähän

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Jyvät erottuvat akanoista

Saksan suurimman katsastusorganisaation, TÜVin vuotuinen katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan kaikkiaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruostevauriot voivat olla hylkäyssyy

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.
Joka viides auto heikossa kunnossa - hylkäysten määrä nousussa koronapandemiaa edeltäviin lukemiin

Uusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,2 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli vain 17,9 %, toissa vuonna 19,9 %, ja esimerkiksi vuoden 2014 raportissa peräti 24,9 %. 160 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.

Keski-ikä nousussa Saksassa

Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt ensimmäisen kerran yli 10 vuoden: Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuoden 2022 alussa 10,1 vuotta.

Saksan valtavasta 48,5 miljoonan henkilöauton kannasta 9,8 miljoonaa henkilöautoa (joka viides) on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Volkswagen ID.3

Huolloista tinkimistä

Osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.

Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat, Lähde: AutoBild TÜV-Report 2023 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat