28.11.2023

Uusi Renault Master – Luokkansa aerodynaamisin on nyt viidenneksen taloudellisempi

Uuden muotoilun ja teknologian lisäksi neljännen sukupolven Renault Master tarjoaa alhaisemmat käyttökustannukset ja enemmän kantavuutta.

Neljännen sukupolven Renault Masterin polttoaineeksi käy sekä diesel että sähkö ja tulevaisuudessa myös vety. Täysin uuden perusrakenteen ansiosta Master on valmistajan mukaan taloudellisempi kuin yksikään sen kilpailijoista. Tärkeimpänä tekijänä tähän ovat alhaisemmat käyttökustannukset, samalla kun kantavuudet ovat kasvaneet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksi perusrakenne - monta voimalinjaa

Perinteisintä voimalinjaa edustavat Blue dCi -turbodieselit, joiden tehovaihtoehtoja on neljä: 77, 96, 110 ja 125 kilowattia (105, 130, 150 ja 170 hv). Edelliseen sukupolveen verrattuna dieselien kulutus on pienentynyt 1,5 litralla sadalla kilometrillä. Vaihteistoksi vai valita joko käsivalintaisen tai täysin uuden 9-vaihteisen automaatin.

Sähkömoottoriksi on kaksi vaihtoehtoa. Niistä ennen kaikkea taajamakäyttöön tarkoitetussa on 96 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 40 kilowattituntia ja toimintamatka 180 kilometriä (WLTP). Toisessa vaihtoehdossa sähkömoottori kehittää 105 kilowattia. Siinä ajoakun energiasisältö on 87 kilowattituntia ja toimintamatka 410 kilometriä (WLTP). Lähitulevaisuudessa Renault Master tulee myyntiin myös vedyllä toimivana polttokennoversiona.

Lyhyempi akseliväli - pienempi kääntöympyrä

Akseliväli on nyt lyhyempi kuin ennen, ja yhdessä uudelleen suunnitellun etuakseliston kanssa kääntöympyrä on pienentynyt peräti 1,5 metriä. Uuden jarrujärjestelmän ansiosta jarrujen tehokkuus ja tuntuma pysyvät samoina kuorman muutoksista huolimatta. Automaattinen hätäjarrutus alkaa puolta aiemmin kuin ennen ja jarrutusenergian talteenotto on sähkömoottorissa Mastereissa entistä tehokkaampaa. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt tarjolla peräti 20.

Saman verran on myös erilaisia korivaihtoehtoja, joilla kuormatilan koko vaihtelee 11 ja 22 kuutiometrin välillä. Edelliseen sukupolveen verrattuna liukuovet kyljissä aukeavat nyt neljä senttiä enemmän ja tavaratila on kymmenen senttiä pidempi, mikä tekee siitä luokkansa pisimmän.

Helppokäyttöinen työasema

Renaultin pakettiautojen muotoilujohtaja Louis Morassen mukaan uuden Masterin suunnittelussa auton käyttämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertaista. Hän kuvailee ohjaamon olevan käytännöllinen, mukava ja ennen kaikkea laadultaan korkealuokkainen työpaikka.

Täysin uuden Masterin ohjaamo on mukavuudeltaan ja laadultaan hyvin lähellä henkilöautoa. S-muotoinen kojelauta kääntää kaikki näytöt ja katkaisimet kohti kuljettajaa, minkä ohella se luo ohjaamoon tilan tuntua. Kaikissa Mastereissa on helposti käytettävä, hyvin selkeä 10-tuumainen kosketusnäyttö.

Ohjauspyörä on lainattu sellaisenaan Renaultin henkilöautoista ja siinä on laaja korkeus- ja etäisyyssäätö. Automaattivaihteisissa Mastereissa ajosuunnan valitsin on viety ohjauspyörään, mikä on vapauttanut tilaa keskikonsoliin. Ohjaamossa on 135 litraa lokerotilaa tavaroille, mikä on neljänneksen enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Säilytystilaa ja lokeroita on kojelaudassa, pöytälaatikkomaisessa hansikaslokerossa ja kookkaissa ovilokeroissa. Kun keskimmäisen istuimen selkänojan taittaa eteen, se toimii pöytänä, jossa on myös paikka tietokoneelle. Lisäksi ohjaamossa on USB-C-portteja, joista saa virtaa tietokoneelle.

Sähkömoottorisissa Mastereissa energiaa voidaan siirtää moneen suuntaan. Niissä on sekä V2L että V2G, mikä tarkoittaa että autolla pystyy lataamaan toista ajoneuvoa tai käyttämään työkaluja auton virralla. Sen lisäksi on mahdollista syöttää virtaa takaisin sähköverkkoon.

Uuden Masterin tietoviihdejärjestelmään on saatavilla uusimmista Renaultin henkilöautomalleista tuttu OpenR Link -järjestelmä sisäänrakennetuilla Googlen palveluilla. Siihen voi langattomasti liittää älylaitteen Android Autolla tai Apple CarPlaylla, jolloin puhelimen tai älylaitteen tiedot peilataan näytölle. Järjestelmää päivitetään kaiken aikaa pilven kautta, jolloin siihen saadaan vielä enemmän  Googlen monipuolisia sovelluksia.

Renault Master-pakettiautojen valmistus alkoi Batillyssa, Itä-Ranskassa vuonna 1980. Sen jälkeen niitä on reilussa 40 vuodessa myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Niitä on viety yli 50 maahan.

Renault Masterin täysin uusi neljäs sukupolvi tulee markkinoille keväällä 2024.

Lähde: Nordic Automotive Services Oy tiedote; kuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat