28.11.2023 Ajoneuvot Uusi Renault Master – Luokkansa aerodynaamisin on nyt viidenneksen taloudellisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden muotoilun ja teknologian lisäksi neljännen sukupolven Renault Master tarjoaa alhaisemmat käyttökustannukset ja enemmän kantavuutta. Neljännen sukupolven Renault Masterin polttoaineeksi käy sekä diesel että sähkö ja tulevaisuudessa myös vety. Täysin uuden perusrakenteen ansiosta Master on valmistajan mukaan taloudellisempi kuin yksikään sen kilpailijoista. Tärkeimpänä tekijänä tähän ovat alhaisemmat käyttökustannukset, samalla kun kantavuudet ovat kasvaneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi perusrakenne - monta voimalinjaaPerinteisintä voimalinjaa edustavat Blue dCi -turbodieselit, joiden tehovaihtoehtoja on neljä: 77, 96, 110 ja 125 kilowattia (105, 130, 150 ja 170 hv). Edelliseen sukupolveen verrattuna dieselien kulutus on pienentynyt 1,5 litralla sadalla kilometrillä. Vaihteistoksi vai valita joko käsivalintaisen tai täysin uuden 9-vaihteisen automaatin.Sähkömoottoriksi on kaksi vaihtoehtoa. Niistä ennen kaikkea taajamakäyttöön tarkoitetussa on 96 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 40 kilowattituntia ja toimintamatka 180 kilometriä (WLTP). Toisessa vaihtoehdossa sähkömoottori kehittää 105 kilowattia. Siinä ajoakun energiasisältö on 87 kilowattituntia ja toimintamatka 410 kilometriä (WLTP). Lähitulevaisuudessa Renault Master tulee myyntiin myös vedyllä toimivana polttokennoversiona.Lyhyempi akseliväli - pienempi kääntöympyräAkseliväli on nyt lyhyempi kuin ennen, ja yhdessä uudelleen suunnitellun etuakseliston kanssa kääntöympyrä on pienentynyt peräti 1,5 metriä. Uuden jarrujärjestelmän ansiosta jarrujen tehokkuus ja tuntuma pysyvät samoina kuorman muutoksista huolimatta. Automaattinen hätäjarrutus alkaa puolta aiemmin kuin ennen ja jarrutusenergian talteenotto on sähkömoottorissa Mastereissa entistä tehokkaampaa. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt tarjolla peräti 20.Saman verran on myös erilaisia korivaihtoehtoja, joilla kuormatilan koko vaihtelee 11 ja 22 kuutiometrin välillä. Edelliseen sukupolveen verrattuna liukuovet kyljissä aukeavat nyt neljä senttiä enemmän ja tavaratila on kymmenen senttiä pidempi, mikä tekee siitä luokkansa pisimmän.Helppokäyttöinen työasemaRenaultin pakettiautojen muotoilujohtaja Louis Morassen mukaan uuden Masterin suunnittelussa auton käyttämisestä haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertaista. Hän kuvailee ohjaamon olevan käytännöllinen, mukava ja ennen kaikkea laadultaan korkealuokkainen työpaikka.Täysin uuden Masterin ohjaamo on mukavuudeltaan ja laadultaan hyvin lähellä henkilöautoa. S-muotoinen kojelauta kääntää kaikki näytöt ja katkaisimet kohti kuljettajaa, minkä ohella se luo ohjaamoon tilan tuntua. Kaikissa Mastereissa on helposti käytettävä, hyvin selkeä 10-tuumainen kosketusnäyttö.Ohjauspyörä on lainattu sellaisenaan Renaultin henkilöautoista ja siinä on laaja korkeus- ja etäisyyssäätö. Automaattivaihteisissa Mastereissa ajosuunnan valitsin on viety ohjauspyörään, mikä on vapauttanut tilaa keskikonsoliin. Ohjaamossa on 135 litraa lokerotilaa tavaroille, mikä on neljänneksen enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Säilytystilaa ja lokeroita on kojelaudassa, pöytälaatikkomaisessa hansikaslokerossa ja kookkaissa ovilokeroissa. Kun keskimmäisen istuimen selkänojan taittaa eteen, se toimii pöytänä, jossa on myös paikka tietokoneelle. Lisäksi ohjaamossa on USB-C-portteja, joista saa virtaa tietokoneelle.Sähkömoottorisissa Mastereissa energiaa voidaan siirtää moneen suuntaan. Niissä on sekä V2L että V2G, mikä tarkoittaa että autolla pystyy lataamaan toista ajoneuvoa tai käyttämään työkaluja auton virralla. Sen lisäksi on mahdollista syöttää virtaa takaisin sähköverkkoon.Uuden Masterin tietoviihdejärjestelmään on saatavilla uusimmista Renaultin henkilöautomalleista tuttu OpenR Link -järjestelmä sisäänrakennetuilla Googlen palveluilla. Siihen voi langattomasti liittää älylaitteen Android Autolla tai Apple CarPlaylla, jolloin puhelimen tai älylaitteen tiedot peilataan näytölle. Järjestelmää päivitetään kaiken aikaa pilven kautta, jolloin siihen saadaan vielä enemmän Googlen monipuolisia sovelluksia.Renault Master-pakettiautojen valmistus alkoi Batillyssa, Itä-Ranskassa vuonna 1980. Sen jälkeen niitä on reilussa 40 vuodessa myyty yli kolme miljoonaa kappaletta. Niitä on viety yli 50 maahan.Renault Masterin täysin uusi neljäs sukupolvi tulee markkinoille keväällä 2024.Lähde: Nordic Automotive Services Oy tiedote; kuvat: RenaultMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?