9.11.2016 Ajoneuvot Uusi uskottava retropyörä: Triumph Street Scrambler Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph laajentaa retromallivalikoimaansa tuomalla markkinoille 900-kuutioisen Street Twinin tekniikkaan perustuvan Street Scramblerin. Moottoripyörävalmistajat jatkavat yhä kiihtyvällä tahdilla uusien retromallien tuomista markkinoille. Erityisesti brittiläinen Triumph ottaa tästä boomista kaiken hyödyn irti, onhan sillä pitkä historia takanaan ja siten uskottavuutta retropyöräasiakkaiden silmissä. Kuten uuden Triumph Street Scramblerin nimestäkin jo voi päätellä, perustuu se viime vuonna esitellyn Street Twinin tekniikkaan. Street Twinin kaksisylinterinen 900-kuutioinen rivimoottori on matalaviritteinen. Maltillisen 55 hevosvoiman huipputehon vastapainoksi vääntöä on muhkeat 80 newtonmetriä. Triumph ei ole ilmoittanut, että Street Scrambleriin moottoria olisi muokattu, joten lukemat lienevät samat. Ulkonäöstä on muokattu klassisen yksinkertainen. Jopa nestejäähdytteinen moottori on naamioitu näyttämään perinteiseltä ilmajäähdytteiseltä. Nestejäähdytys kuitenkin auttaa alentamaan polttoaineen kulutusta sekä päästöjä, eli uudet Euro4-päästörajat on helpompi alittaa. Triumph ilmoittaa polttoaineen kulutuksen olevan 36 prosenttia alhaisempi kuin edellisen sukupolven ilmajäähdytteisessä moottorissa. Takapäässä on perinteiset kaksoisiskunvaimentimet, ja edessä retrotunnelmaa tuovat perinteisen teleskooppihaarukan liukuputkien suojaksi asennetut haitarikumit. Yläkautta kulkeva harjatusta rosterista valmistettu kaksoisäänenvaimennin kuuluu tähän tyylisuuntaan kuin nenä päähän. Pyörän vasemmalla puolella retrohenkisyyttä korostaa kylkipaneeliin on asennettu numerolaatta. Karun ilmeen viimeistelevät pinnavanteet sekä runsas mustan värin käyttö. Mustaksi on maalattu mm. moottori, runko, takahaarukka, etuteleskooppi sekä ajovalo ja pohjapanssari. Ajoasento on rennon pysty ja leveä ohjaustanko takaa kevyen ohjattavuuden. Yksinkertaisesti ulkonäöstään huolimatta Street Scramblerin mittaristo pitää sisällään monipuoliset ominaisuudet. Perusnäyttöjen lisäksi se kertoo mm. kierrosluvun, käytössä olevan vaihteen, huoltotarpeen, jäljellä olevan ajomatkan ennen tankkausta, hetkellisen ja keskikulutuksen sekä luistoneston asetukset. Sekä jarrujen ABS-toiminto että luistonestojärjestelmä ovat kytkettävissä pois päältä. Asfalttiteiden ulkopuolelle suuntautuvia retkiä silmällä pitäen joustomatkoja on Street Twiniin verrattuna kasvatettu. Siitä huolimatta istuinkorkeus on saatu pidetty suhteellisen matalana. Eturenkaan koko on kasvatettu 19-tuumaiseksi ja pinnavanteilla pyörivät astetta karkeammat Metzeler Tourance -renkaat. Ketjuveto on oikea toisiovetoratkaisu Scrambleriin. Triumph tarjoaa uutuusmalliin yli 150 lisävarustetta, jolla pyörän voi personoida omien mieltymystensä mukaiseksi. Tarjolla on myös muutossarja, jolla tehon voi rajoittaa A2-ajokorttiluokan mukaiseen 35 kilowattiin. Öljynvaihtoväli on todella pitkä, peräti 16 000 kilometriä. Tarjolla on kolme värivaihtoehtoa: musta, khakinvihreä sekä punaisen ja hopean yhdistelmä. Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Triumph Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?