9.11.2016 Ajoneuvot Uusi uskottava retropyörä: Triumph Street Scrambler Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph laajentaa retromallivalikoimaansa tuomalla markkinoille 900-kuutioisen Street Twinin tekniikkaan perustuvan Street Scramblerin. Moottoripyörävalmistajat jatkavat yhä kiihtyvällä tahdilla uusien retromallien tuomista markkinoille. Erityisesti brittiläinen Triumph ottaa tästä boomista kaiken hyödyn irti, onhan sillä pitkä historia takanaan ja siten uskottavuutta retropyöräasiakkaiden silmissä.Kuten uuden Triumph Street Scramblerin nimestäkin jo voi päätellä, perustuu se viime vuonna esitellyn Street Twinin tekniikkaan. Street Twinin kaksisylinterinen 900-kuutioinen rivimoottori on matalaviritteinen. Maltillisen 55 hevosvoiman huipputehon vastapainoksi vääntöä on muhkeat 80 newtonmetriä. Triumph ei ole ilmoittanut, että Street Scrambleriin moottoria olisi muokattu, joten lukemat lienevät samat.Ulkonäöstä on muokattu klassisen yksinkertainen. Jopa nestejäähdytteinen moottori on naamioitu näyttämään perinteiseltä ilmajäähdytteiseltä. Nestejäähdytys kuitenkin auttaa alentamaan polttoaineen kulutusta sekä päästöjä, eli uudet Euro4-päästörajat on helpompi alittaa. Triumph ilmoittaa polttoaineen kulutuksen olevan 36 prosenttia alhaisempi kuin edellisen sukupolven ilmajäähdytteisessä moottorissa.Takapäässä on perinteiset kaksoisiskunvaimentimet, ja edessä retrotunnelmaa tuovat perinteisen teleskooppihaarukan liukuputkien suojaksi asennetut haitarikumit. Yläkautta kulkeva harjatusta rosterista valmistettu kaksoisäänenvaimennin kuuluu tähän tyylisuuntaan kuin nenä päähän. Pyörän vasemmalla puolella retrohenkisyyttä korostaa kylkipaneeliin on asennettu numerolaatta. Karun ilmeen viimeistelevät pinnavanteet sekä runsas mustan värin käyttö. Mustaksi on maalattu mm. moottori, runko, takahaarukka, etuteleskooppi sekä ajovalo ja pohjapanssari.Ajoasento on rennon pysty ja leveä ohjaustanko takaa kevyen ohjattavuuden. Yksinkertaisesti ulkonäöstään huolimatta Street Scramblerin mittaristo pitää sisällään monipuoliset ominaisuudet. Perusnäyttöjen lisäksi se kertoo mm. kierrosluvun, käytössä olevan vaihteen, huoltotarpeen, jäljellä olevan ajomatkan ennen tankkausta, hetkellisen ja keskikulutuksen sekä luistoneston asetukset. Sekä jarrujen ABS-toiminto että luistonestojärjestelmä ovat kytkettävissä pois päältä.Asfalttiteiden ulkopuolelle suuntautuvia retkiä silmällä pitäen joustomatkoja on Street Twiniin verrattuna kasvatettu. Siitä huolimatta istuinkorkeus on saatu pidetty suhteellisen matalana. Eturenkaan koko on kasvatettu 19-tuumaiseksi ja pinnavanteilla pyörivät astetta karkeammat Metzeler Tourance -renkaat. Ketjuveto on oikea toisiovetoratkaisu Scrambleriin.Triumph tarjoaa uutuusmalliin yli 150 lisävarustetta, jolla pyörän voi personoida omien mieltymystensä mukaiseksi. Tarjolla on myös muutossarja, jolla tehon voi rajoittaa A2-ajokorttiluokan mukaiseen 35 kilowattiin. Öljynvaihtoväli on todella pitkä, peräti 16 000 kilometriä. Tarjolla on kolme värivaihtoehtoa: musta, khakinvihreä sekä punaisen ja hopean yhdistelmä.Teksti: Janne Huhtala, kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen