7.12.2015

Koeajo: vaihtoehto katumaasturille: Volkswagen Golf Alltrack

Maasturimaisten versioiden suosio ja tarjonta kasvaa. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, turvavarustelu. Huonoa: moottoriäänet.

Volkswagen ei jätä mallistoonsa kilpailijoiden mentäviä aukkoja. Golfin on tähänkin asti saanut nelivetoisena, mutta nyt palettia laajennetaan vielä farmarimallista korotetulla Volkswagen Golf Alltrack-versiolla. Passatista kyseinen versio on ollut olemassa jo edellisestä sukupolvesta lähtien. Varsinainen esi-isähän on 1990-luvun Golf Syncro.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korotettu maavara

Golf Alltrackin maavaraa on nostettu 3,5 senttiä tavalliseen farmarimalliin verrattuna. Autolla pärjää kehnolla mökkipolulla tai melkoisessa umpihangessa, vaikka maavara jääkin 2,5 senttiä vaikkapa Tiguanin maavarasta.

Maasto-Golfin ilme on perusmalleja ronskimpi, mutta ujostelee kuitenkin vaikeaan maastoon menemistä. Mustat lokasuojankaaret ja helmapalat ovat kolhuystävällisiä, mutta myös metallinväriset osat ovat muovia eivätkä varsinaisia pohjapanssareita.

Sisällä erot ovat vähäisempiä, kojelauta ja hallintalaitteet ovat tuttuja muusta Golf-mallistosta, verhoilu on mallikohtainen Alltrack-tikkauksineen.

Kytkeytyvä neliveto

Golf Alltrackin neliveto on teknisesti sama kuin Tiguanissakin, sähköhydraulinen Haldex-monilevykytkin siirtää tehoa tarvittaessa taka-akselille ja elektroniset tasauspyörästön lukot viimeistelevät optimaalisen pidon. Ajo-ohjelmien offroad-valinta säätää kaasunannostelua, ajonvakautusta ja vaihteiston toimintaa maastoajoon sopivaksi.

Voimalinjoja on tarjolla kolme. Bensiinivaihtoehto 1.8 TSI (180 hv) on aina DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Molemmat dieselit ovat kaksilitraisia, DSG-vaihteinen kuitenkin tehokkaampi (184 hv) kuin manuaali (150 hv).

Henkilöautomainen ajettavuus

Golf Alltrack sijoittuu mallistossa ja hinnastossa tavallisten farmarien ja Tiguanin väliin. Kilpailijoihin verrattuna Alltrack vaikuttaa väistämättä kalliilta, teknisesti samanlaisen auton saisi Seat Leonina viisitonnia halvemmalla. Hintansa puolesta Alltrack joutuukin kamppailemaan asiakkaista koko katumaasturikatraan lisäksi vaikkapa pykälää suurempien Opel Insignian ja Subaru Outbackin kanssa.

Tässä hintaluokassa Golf jää alakynteen myös äänieristyksessä, niin moottori- kuin rengasäänetkin voisivat olla tuhdimmin vaimennettuja. Varsinaisiin kaupunkimaastureihin verrattuna Alltrack on jousitukseltaan henkilöautomaisempi: mukavampi ja nautittavampi ajettava maantiellä.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Luetuimmat