30.6.2020

Valot päälle! Kevyesti uudistunut Mazda CX-5 julki

Mazda CX-5

Uudistunut Mazda CX-5 lupailee mukavampaa kyytiä sekä melun että värinöiden eristyksen parannuksilla. Samalla myös valot kytkeytyvät aikaisempaa aiemmin.

Pelkkiä kuvia katsomalla uudistunut Mazda CX-5 ei kovin helposti paljastu edeltäjästään. Salaisuus piilee katumaasturin uusissa mallimerkinnöissä ja niissä käytetyissä kirjasintyypeissä sekä uutena maalipintana tarjottavasta Polymetal Grey Metallic -metallihohtosävystä (kuvissa). Tärkeimmät uudistukset liittyvät mukavuuteen ja turvallisuuteen. 

Mazda CX-5

Mazdan mukaan NVH (Noise, Vibration & Harshness) on paremmin kurissa, joka tarkoittaa siis laaja-alaisesti erilaisia melunlähteitä, pieniä värinöitä sekä suurempia tärinöitä. Melutason luvataan laskeneen, erityisesti siirryttäessä sileältä karkeammalle kestopäällysteelle, kattoverhoilua päivittämällä ja ohjauspyörän läpi kuljettajan käsiin välittyviä värinöitä on vähennetty bensiinikäyttöisiin malleihin asennetulla ylimääräisellä kuminivelellä. Nämä lupailevat hyvää maamme olosuhteet huomioiden.

Turvallisuuspuolen mielenkiintoinen muutos on tapahtunut ajovaloissa. Ne kytkeytyvät jattkossa aikaisempaa aiemmin päälle, jotta Mazda CX-5 on hieman helpompi havaita jo iltahämärän aikaan. Säätö on suoritettu niin, että hämäräkytkin laittaisi valot automaattisesti päälle noin puoli tuntia ennen auringonlaskua.

Mazda CX-5

Sisätilojen puolella suurempi 8-tuuman näyttö hallitsee uudistuksia. Se mahdollistaa paremman luettavuuden muun muassa navigointijärjestelmää käytettäessä. Mazda maistelee automaailman muotia myös led-tekniikalla toteutetun sisätilojen tunnelmavalaistuksen osalta. Auton avain on kuulemma uudistettu henkimään Mazdan siirtymisestä uudelle aikakaudelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanhat moottorit, lepäävät sylinterit

Valitettavasti tämä ei näy moottorivalikoimassa, joka seuraa käytännössä vanhaa linjaa. Uusi ja monella tapaa mullistava Mazda 3 -mallistossa esitelty Skyactiv-X -moottori ei löydä tietään katumaasturin keulalle. Täysin ilman uudistuksia moottoripuoli ei silti jää.

Vanha tuttu, 121 kilowattia tehoa tuottava, 2,0-litrainen nelisylinterinen Skyactiv-G -bensiinimoottori saa nyt manuaalivaihteiston yhteydessä sylinterien lepuutustoiminnon. Tämä sammuttaa kaksi neljästä pytystä aina kuormituksen sen salliessa eli esimerkiksi pintakaasulla tasamaalla lipuessa. Kuljettaja voi seurata järjestelmän toimintaa näytöltä, sillä muuten sitä ei kuulemma havaitse. 

Mazda CX-5

Kaikki nelivetoiset mallit nauttivat jatkossa hankalia tilanteita varten kehitetystä avustimesta, joka kulkee englanniksi nimellä off-road traction assist. Sen luvataan optimoivan nelivetojärjestelmän ja luistoneston toimintaa estämällä niiden pyörien pyörimistä, joilla pitoa ei ole. Tällöin voimaa siirretään tehokkaammin pitäville pyörille, joka auttaa etenemistä haastavissa tilanteissa. Järjestelmä toimii yhdessä mäkilähtöavustimen kanssa estäen autoa valumasta taaksepäin.

CX-5 on nykyään Mazdalle tärkeä syömähammas, sillä se vastaa maailmanlaajuisesti peräti 30% koko merkin myynnistä. Kyseinen mallinimi julkaistiin vuonna 2012 ja viimeisin sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2017 lähtien. CX-5 on Mazdan parhaiten myyvä malli Euroopassa.

Lähde ja kuvat: Mazda

Luetuimmat