25.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda Skyactiv-X – ihan tavallinen vallankumous Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensiinin ja dieselin parhaat puolet samassa paketissa? Mazdan uutuusmoottori lupaa paljon. Mazdan uusi polttomoottori kantaa nimeä Skyactiv-X. Se on moottori, jonka moni ei ikinä uskonut tulevan tuotantoon. Käytännössä kyse on bensiini- ja dieselmoottorin toimintaperiaatteiden yhdistämisestä. Siitä kirjain X. Toimintaperiaate on valtavan monimutkainen, ja samalla varsin yksinkertainen. Hyppää suoraan kappaleeseen "Miltä se tuntuu?", jos pieni insinöörituokio ei kiinnosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoria pähkinänkuoressa Moottori toimii bensiinillä, mutta seos sytytetään lähes dieselin tapaan itsesyttymisellä. Bensiinimoottorissa itsesyttyminen on erittäin vaikeasti hallittavaa, joten Mazda laittoi moottoriin sytytystulpan: pieni ilma-bensiiniseos sytytetään kipinällä, ja räjähdyksen paineaalto toimii herätteenä koko sylinterinlaajuiselle itsesyttymiselle. Koko operaatio tehdään, jotta sylinterissä voidaan turvallisesti polttaa poikkeuksellisen laihaa seosta. Se tarkoittaa moottorin käyttämistä niin, että ilmaa on ylimäärä. Normaalisti tämä on dieselin toimintatapa, bensiinimoottoria käytetään annostelemalla moottoriin täsmälleen tasapainoinen määrä ilmaa ja bensiiniä (stokiometrinen seos), tai täyskaasulla rikas seos, jossa bensiiniä on enemmän kuin teoriassa tarvisi. Laihaseostoiminnan ansiosta Mazdan moottori saavuttaa ainakin teoriassa taloudellisuutta, johon bensiinikäyttöinen polttomoottori ei ennen ole pystynyt. Laiha seos ei vain suostu syttymään kipinäsytytyksellä. Valmistajan mukaan parhaimmillaan moottoria käytetään lambda-arvolla 2. Miltä se tuntuu? Se teoriasta. Käytännössä Skyactiv-X toimii Mazda 3:n keulalla kuin mikä tahansa sivistynyt ja poikkeuksellisen hyvätapainen suuri bensiinimoottori. Jos joku sanoisi auton keulan kätkevän 2,5-litraisen hienostuneen rivinelosen, uskoisin väittämän – kulutusta lukuun ottamatta. Mazdan kone tuottaa 180 hevosvoimaa. 224 newtonmetriä vääntöä saavutetaan 3000 kierroksella minuutissa. Lukemat ovat erinomaisia kaksilitraiselle moottorille – vaikka hengitystä hieman tehostetaankin matalapaineella ahtavalla mekaanisella ahtimella. Mazdan mukaan sen päätarkoitus on varmistaa moottorin ilmansaanti. Nykyajan ylivälitetettyjen ja ajoittain epälineaarisesti vetävien turbokoneiden rinnalla Skyactiv-X tuntuu postiivisesti vanhanaikaiselta. Se tuntuu enemmän käyttöön kuin laboratorioon tehdyltä. Yhdistelmä huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin kanssa on suorastaan erinomainen: vaivaton, ja tarvittaessa hauska. Erittäin lupaava Mazdan uutuusmoottori ehkä kätkee sisäänsä pienen vallankumouksen, mutta käyttäjän näkökulmasta se tuntuu positiivisessa mielessä tavalliselta. Ensikoeajo Bulgarian Sofiaa ympäröivässä vuoristossa ei anna kovin vertailukelpoista kulutustietoa, mutta ensin reippaammin mutkatietä kiitäessä ajettaessa ajotietokone lupaili noin 6,8 l/100km kulutusta, ja kuljettajavaihdoksen jälkeinen ekosuoritus tiputti lukeman alle 4,5 litraan sadalla. Todelliset lukemat varmistuvat kun saamme auton Suomessa ajoon, mutta kuten todettua: tämä vallankumous vaikuttaa hyvältä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku