25.9.2019

Maistiainen: Mazda Skyactiv-X – ihan tavallinen vallankumous

Skyactiv-X

Bensiinin ja dieselin parhaat puolet samassa paketissa? Mazdan uutuusmoottori lupaa paljon.

Mazdan uusi polttomoottori kantaa nimeä Skyactiv-X. Se on moottori, jonka moni ei ikinä uskonut tulevan tuotantoon. Käytännössä kyse on bensiini- ja dieselmoottorin toimintaperiaatteiden yhdistämisestä. Siitä kirjain X.

Toimintaperiaate on valtavan monimutkainen, ja samalla varsin yksinkertainen. Hyppää suoraan kappaleeseen "Miltä se tuntuu?", jos pieni insinöörituokio ei kiinnosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teoria pähkinänkuoressa

Moottori toimii bensiinillä, mutta seos sytytetään lähes dieselin tapaan itsesyttymisellä. Bensiinimoottorissa itsesyttyminen on erittäin vaikeasti hallittavaa, joten Mazda laittoi moottoriin sytytystulpan: pieni ilma-bensiiniseos sytytetään kipinällä, ja räjähdyksen paineaalto toimii herätteenä koko sylinterinlaajuiselle itsesyttymiselle.

Koko operaatio tehdään, jotta sylinterissä voidaan turvallisesti polttaa poikkeuksellisen laihaa seosta. Se tarkoittaa moottorin käyttämistä niin, että ilmaa on ylimäärä. Normaalisti tämä on dieselin toimintatapa, bensiinimoottoria käytetään annostelemalla moottoriin täsmälleen tasapainoinen määrä ilmaa ja bensiiniä (stokiometrinen seos), tai täyskaasulla rikas seos, jossa bensiiniä on enemmän kuin teoriassa tarvisi.

Laihaseostoiminnan ansiosta Mazdan moottori saavuttaa ainakin teoriassa taloudellisuutta, johon bensiinikäyttöinen polttomoottori ei ennen ole pystynyt. Laiha seos ei vain suostu syttymään kipinäsytytyksellä. Valmistajan mukaan parhaimmillaan moottoria käytetään lambda-arvolla 2.

Miltä se tuntuu?

Se teoriasta. Käytännössä Skyactiv-X toimii Mazda 3:n keulalla kuin mikä tahansa sivistynyt ja poikkeuksellisen hyvätapainen suuri bensiinimoottori. Jos joku sanoisi auton keulan kätkevän 2,5-litraisen hienostuneen rivinelosen, uskoisin väittämän – kulutusta lukuun ottamatta.

Skyactiv-X

Mazdan kone tuottaa 180 hevosvoimaa. 224 newtonmetriä vääntöä saavutetaan 3000 kierroksella minuutissa. Lukemat ovat erinomaisia kaksilitraiselle moottorille – vaikka hengitystä hieman tehostetaankin matalapaineella ahtavalla mekaanisella ahtimella. Mazdan mukaan sen päätarkoitus on varmistaa moottorin ilmansaanti.

Nykyajan ylivälitetettyjen ja ajoittain epälineaarisesti vetävien turbokoneiden rinnalla Skyactiv-X tuntuu postiivisesti vanhanaikaiselta. Se tuntuu enemmän käyttöön kuin laboratorioon tehdyltä. Yhdistelmä huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin kanssa on suorastaan erinomainen: vaivaton, ja tarvittaessa hauska.

Erittäin lupaava

Mazdan uutuusmoottori ehkä kätkee sisäänsä pienen vallankumouksen, mutta käyttäjän näkökulmasta se tuntuu positiivisessa mielessä tavalliselta. Ensikoeajo Bulgarian Sofiaa ympäröivässä vuoristossa ei anna kovin vertailukelpoista kulutustietoa, mutta ensin reippaammin mutkatietä kiitäessä ajettaessa ajotietokone lupaili noin 6,8 l/100km kulutusta, ja kuljettajavaihdoksen jälkeinen ekosuoritus tiputti lukeman alle 4,5 litraan sadalla.

Todelliset lukemat varmistuvat kun saamme auton Suomessa ajoon, mutta kuten todettua: tämä vallankumous vaikuttaa hyvältä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat