25.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda Skyactiv-X – ihan tavallinen vallankumous Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensiinin ja dieselin parhaat puolet samassa paketissa? Mazdan uutuusmoottori lupaa paljon. Mazdan uusi polttomoottori kantaa nimeä Skyactiv-X. Se on moottori, jonka moni ei ikinä uskonut tulevan tuotantoon. Käytännössä kyse on bensiini- ja dieselmoottorin toimintaperiaatteiden yhdistämisestä. Siitä kirjain X.Toimintaperiaate on valtavan monimutkainen, ja samalla varsin yksinkertainen. Hyppää suoraan kappaleeseen "Miltä se tuntuu?", jos pieni insinöörituokio ei kiinnosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoria pähkinänkuoressaMoottori toimii bensiinillä, mutta seos sytytetään lähes dieselin tapaan itsesyttymisellä. Bensiinimoottorissa itsesyttyminen on erittäin vaikeasti hallittavaa, joten Mazda laittoi moottoriin sytytystulpan: pieni ilma-bensiiniseos sytytetään kipinällä, ja räjähdyksen paineaalto toimii herätteenä koko sylinterinlaajuiselle itsesyttymiselle.Koko operaatio tehdään, jotta sylinterissä voidaan turvallisesti polttaa poikkeuksellisen laihaa seosta. Se tarkoittaa moottorin käyttämistä niin, että ilmaa on ylimäärä. Normaalisti tämä on dieselin toimintatapa, bensiinimoottoria käytetään annostelemalla moottoriin täsmälleen tasapainoinen määrä ilmaa ja bensiiniä (stokiometrinen seos), tai täyskaasulla rikas seos, jossa bensiiniä on enemmän kuin teoriassa tarvisi.Laihaseostoiminnan ansiosta Mazdan moottori saavuttaa ainakin teoriassa taloudellisuutta, johon bensiinikäyttöinen polttomoottori ei ennen ole pystynyt. Laiha seos ei vain suostu syttymään kipinäsytytyksellä. Valmistajan mukaan parhaimmillaan moottoria käytetään lambda-arvolla 2.Miltä se tuntuu?Se teoriasta. Käytännössä Skyactiv-X toimii Mazda 3:n keulalla kuin mikä tahansa sivistynyt ja poikkeuksellisen hyvätapainen suuri bensiinimoottori. Jos joku sanoisi auton keulan kätkevän 2,5-litraisen hienostuneen rivinelosen, uskoisin väittämän – kulutusta lukuun ottamatta.Mazdan kone tuottaa 180 hevosvoimaa. 224 newtonmetriä vääntöä saavutetaan 3000 kierroksella minuutissa. Lukemat ovat erinomaisia kaksilitraiselle moottorille – vaikka hengitystä hieman tehostetaankin matalapaineella ahtavalla mekaanisella ahtimella. Mazdan mukaan sen päätarkoitus on varmistaa moottorin ilmansaanti.Nykyajan ylivälitetettyjen ja ajoittain epälineaarisesti vetävien turbokoneiden rinnalla Skyactiv-X tuntuu postiivisesti vanhanaikaiselta. Se tuntuu enemmän käyttöön kuin laboratorioon tehdyltä. Yhdistelmä huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin kanssa on suorastaan erinomainen: vaivaton, ja tarvittaessa hauska.Erittäin lupaavaMazdan uutuusmoottori ehkä kätkee sisäänsä pienen vallankumouksen, mutta käyttäjän näkökulmasta se tuntuu positiivisessa mielessä tavalliselta. Ensikoeajo Bulgarian Sofiaa ympäröivässä vuoristossa ei anna kovin vertailukelpoista kulutustietoa, mutta ensin reippaammin mutkatietä kiitäessä ajettaessa ajotietokone lupaili noin 6,8 l/100km kulutusta, ja kuljettajavaihdoksen jälkeinen ekosuoritus tiputti lukeman alle 4,5 litraan sadalla.Todelliset lukemat varmistuvat kun saamme auton Suomessa ajoon, mutta kuten todettua: tämä vallankumous vaikuttaa hyvältä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?