Ajoneuvot Ajatuksia autoista 9.12.2023

Valtaavatko kiinalaismerkit pian automarkkinat Suomessa?

Kiinalaiset automerkit ovat vihdoin saapuneet myös Suomen teille. Meikäläisittäin myynnissä on neljä kiinalaismerkkiä, mutta pian luvassa saattaa olla varsinainen vyöry kiinalaisia autoja.

Ensimmäisenä kotimaan markkinoille saapui myyntiin kiinalainen Maxus, jonka automallisto poikkeaa lähes kaikista muista valmistajista. Pääsääntöisesti Maxus tekee sähköisellä voimalinjalla varustettuja paketti- ja kuorma-autoja, mutta tarjolla on myös henkilöautoverisoita.

Maxus on kiinalaisen SAIC Motorin merkki, jota Moottori pääsi testaamaan ensimmäisenä kotimaisena mediana Suomen kamaralla vuoden 2021 alussa. Tuolloin testilenkille pääsi seiskapaikkainen Euniq. Sittemmin mallisto on laajentunut kuusi autoa kattavaksi. Katalookista löytyy avolavaa, tilasukkulaa ja pakettiautoja.

Maxus T90 EV

SAIC Motorin toinen merkki on MG, joka aloitti Suomessa muutama kuukausi sitten. MG tuli markkinoille kohun saattelemana, sillä MG 4 oli ja on edelleen markkinoiden halvin sähkäautomalli. Alle 30 000 euron hintaan uudelle omistajalle irtoava malli on hintahäirikkö, jonka merkitys koko automarkkinalle saattaa olla oletettua suurempi.

MG:n historia on briteissä, mutta nimen lisäksi mitään kovin brittiläistä ei nimen lisäksi ole luvassa. Merkin autot ovat hyvin kiinalaisia, mikä ei toki ole vain ja ainoastaan huono asia. Kiina on kehittynyt autoteollisuudessa harppauksin ja ottanut eurooppalaisia ja japanilaisia valmistajia kiinni kovalla tahdilla.

BYD eli Build Your Dreams on tullut Suomen markkinoille rynnistyksellä, sillä tarjolla on muutaman kuukauden sisään ollut neljä mallia: Dolphin, Atto 3, Han ja Tang. Mallisto pitää sisällään niin hapista kuin Premium-leimaa tavoittelevia malleja. Dolphin kilpailee hinnalla ja Han ja Tang puolestaan hinta-laatu-suhteella. Etenkin Han on varsin laadukas tapaus, jonka kohdalla ei voi väittää, etteivätkö kiinalaiset osaa panostaa laatuun.

BYD Han maistiainen

Premium-merkit kovan haasteen äärellä

Tuorein tulokas kotimaassa on Voyah, joka on tällä hetkellä liikkeellä vain yhdellä mallilla, joka kantaa nimeä Free. Malli tarjoaa haasteen Premium-luokan sähköautoille, kuten Merdes-Benz EQE SUV:lle ja BMW iX:lle. Voyah antaa etenkin hinnan puolesta varsin kovan kilpailun saksalaiskaksikolle, eikä laadussakaan ole merkittävää moittimisen paikkaa. Toki 40 000 euron säästö näkyy, muttei liiaksi.

Kiinalaisten autojen esiinmarssi on ollut nopea ja massiivinen, mutta Suomen kaltaisessa maassa uuden merkin lanseeraaminen ottaa varmasti aikaa. Etenkin kun kyseessä on Kaukoidän pelottava kummajainen. Kiinalaismerkeillä on edessään samanlainen todistelu kuin aikanaan Etelä-Korealaismerkeillä Kialla ja Hyundailla.

Kävi miten kävi, on kiinalaismerkkien merkittävä lisääntyminen varmasti edessä. Maahantuonnin aloittamista on suunnittelemassa ainakin Nio, joka on saavuttanut jalansijaa Norjassa. Odotettavissa lienee myös SAIC Motorsin muiden merkkien saapuminen pohjolaan.

Ajatteli kiinalaismerkkien esiinmarssista mitä tahansa, on selvää, että ne piristävät hintakilpailua. Jos markkinoille saapuu automalleja, jotka painavat hintaluokan kymppitonneilla alas, saattavat ihmiset äänestää lompakoillaan. Siinä tilanteessa myös muut valmistajat joutuvat laskemaan katteensa alas.

Kuuntele myös Moottoripodin jakso kiinalaismerkeistä.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat