9.6.2019 Ajoneuvot Vanhaakin on varaa kehittää, Mercedes näyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevissa Mersu-malleissa saatetaan nähdä istuinkohtaiset sivuturvatyynyt, joiden suojavaikutus on nykyisiä parempi Miten suojautua autonomisessa ajoneuvossa, jossa istuimien ja istujien asento vaihtelevat ja penkit voidaan tietyissä tilanteissa jopa kääntää selkä menosuuntaan?Yhden vastauksen tarjoaa Mercedes-Benzin tuore ajoneuvoturvallisuuden konseptimalli ESF 2019. Auton turvatyynyjärjestelmä on muokattu uusiksi niin, että airbagit suojaavat silloinkin kun istuja ei ole niihin nähden parhaassa mahdollisessa paikassa tai asennossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojaavat siivetEniten ovat muuttuneet sivuturvatyynyt. Ne on sijoitettu etuistuinten runkoon eikä B-pilariin tai sen runkoon kuten nykyisin. Noin 40 litran tyynyt ovat näin aina matkustajan kannalta oikeassa kohdassa, jos törmäys tapahtuu.Sivuturvatyynyt konseptiautossa on sijoitettu istuinten runkoon. Kun noin 40 litran tyynyt laukaeavat, ne ympäröivät matkustajan istuimen molemmin puolin siipien tapaan. Suoja-alue ulottuu käsivarsista hartoiden kautta pään alueelle asti. Kaksipuoliset tyynyt vaimentavat liikevoimia myös törmäyssuunnan vastakkaisella puolella ja voivat esimerkiksi estää etumatkustajien iskeytymisen toisiinsa.Muutokset ulottuvat myös kuljettajan etuturvatyynyyn. ESF-auton madalletun ohjauspyörän keskelle ei iso airbag enää mahtuisikaan, joten tyyny on siirretty kojelaudan yläosaan.– Etuturvatyyny ei enää käänny ohjauspyörän mukana, joten sen suojavaikutus ei riipu ratin asennosta. Tyyny on pystymallisempi ja suurempikin kuin tähän mennessä, turvallisuusinsinööri Claus Geisler näytti ESF-auton esittelytilaisuudessa Stuttgartissa.Etuturvatyynyn koko on nyt peräti 120 litraa. Auetessaan se levittäytyy kuljettajan eteen ohjauspyörän yli.Lämpökamera näyttää, kuinka takaturvavyön lämmitys toimii. Kokeiltaessa vyöt tuntuvat liiankin kuumilta.Turvavöissä lämmitysRobottiauton ohjaamon turvallisuuskonseptiin kuuluu muitakin innovaatioita, jotka toimivat yhteistyössä uusien turvatyynyjen kanssa.Esimerkiksi ohjauspyörä on vedetty kiinni kojelautaan ja polkimet sisälle lattiaan, kun autolla ajetaan autonomisesti.Myös etuturvavyöt on integroitu istuimiin niin, että vyö kulkee entistä tiiviimmin kiinni vartalossa. Turvavöissä on tehokiristimet, jotka toimivat sähkömoottoreilla. Vyöt ovat niin tehokkaat, että ne vetävät vaikkapa eteenpäin kumartuneen istujan takaisin pystyasentoon, jos auton Pre-Safe -järjestelmä havaitsee törmäysvaaran.Takaturvavöiden käytön houkuttavuutta ja helppoutta on parannettu muun muassa valaistuilla ja kohoavilla turvavyölukoilla ja lämmitettävillä vöiden hihnoilla.Lämmitys on kaiken lisäksi hyvin tehokas, mikä voi olla valtti pohjoisen olosuhteissa. Päälle puettaessa vyö kuumentaa ihoa melkein liikaakin ohuen kesäpaidan läpi.Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: Kari Pitkänen, valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen